Gå til innhold

Spørsmål vedr. prevensjon 39-40 år.

Anbefalte innlegg

Gjest Prevensjonsutfordring

Mens dere venter på sterilisering, så kan femidom være et alternativ, siden han kjenner mindre med kondom. Jeg har ingen erfaring med det, men ei kvinne her på dol fortalte at de brukte det. Med femidom ble friksjonen mellom penis og femidomet, mens med kondom ble friksjonen mellom vagina og kondomet. Hun ble kjempesår av kondom, men hadde ingen problemer med femidom. Dermed skulle din kjære også kjenne mer med femidom. Trur eg ;-)

Takk for svar, leste om femidom men det er trukket fra markedet (se wikipedia), fordi det ikke ble særlig populært i Norge. :)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• zellica

2

• Shadow 650

1

Mest aktive i denne tråden

Når dere er sikre på at dere ikke vil ha flere barn, så er det aller beste at han steriliserer seg. Ser du er bekymret for sammenvoksing, men det tror jeg ikke forekommer lenger - mener de kutter en bit av sædlederen, slik at de to endene ikke kommer i kontakt med hverandre.

Sterilisering for han er billig, enkelt og fullstendig uten bivirkninger, både på kort og lang sikt.

Lykke til med valget! :-)

Det var flott at du fortalte det der om sterilisering, at sammenvoksing ikke er å frykte i det hele tatt. :)

Det var flott at du fortalte det der om sterilisering, at sammenvoksing ikke er å frykte i det hele tatt. :)

Jeg var ikke helt oppdatert, nei, fant dette på lommelegen:

''Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse (vanligst) eller i narkose, og er over på 20 minutter. Det legges et snitt på ca. 1 cm på hver side av pungen. Deretter skjærer kirurgen over sædlederne et stykke ovenfor testiklene. Endestykkene bindes igjen. Poenget er å hindre sædcellene i å gå fra testiklene og inn i sædvæsken. Dette er en mindre operasjon enn hos kvinner.''

Det står ingenting om mislykkede operasjoner, men dette står skrevet i samme artikkel:

''Sterilisering er et permanent inngrep. Det er vanskelig å gjøre om inngrepet, slik at du kan bli fruktbar igjen. Kun 25-50 % av disse forsøkene er vellykkede. Har du først blitt sterilisert må du regne med at du aldri vil kunne bli far på vanlig måte.''

Jeg kjenner veldig mange steriliserte menn, og har aldri hørt om at noen har fått flere barn.

Gjest Hulderen

Takk for svar, leste om femidom men det er trukket fra markedet (se wikipedia), fordi det ikke ble særlig populært i Norge. :)

Ok, synd. Hun som skrev om det var bare på ferie i Norge, fikk kjøpt det i hjemlandet sitt. Nederland? Jeg tror kanskje hun fikk tak i det på nettet, men husker ikke helt.

Annonse

Jeg vet om flere menn som er sterilisert. Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå - så de var maksimalt uheldige - tror det er ca 0,5-1,0% der sæden likevel passerer etter operasjon. I det tilfellet jeg kjenner til, var det gått lang tid etter operasjonen.

Men likevel - sterilisering er den tryggeste måten å forhindre graviditet på, og det er like sikkert for menn som for kvinner, men operasjonen er mye enklere for menn.

Jeg vet om flere menn som er sterilisert. Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå - så de var maksimalt uheldige - tror det er ca 0,5-1,0% der sæden likevel passerer etter operasjon. I det tilfellet jeg kjenner til, var det gått lang tid etter operasjonen.

Men likevel - sterilisering er den tryggeste måten å forhindre graviditet på, og det er like sikkert for menn som for kvinner, men operasjonen er mye enklere for menn.

''Jeg vet om flere menn som er sterilisert. Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå''

Oj - her lukter det farskapstest! ;-)

''Jeg vet om flere menn som er sterilisert. Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå''

Oj - her lukter det farskapstest! ;-)

Jeg kjenner dem begge to veldig godt, og vet at her var det ingen ugler i mosen - så det var nok ektemannen som var faren. Det kan dessverre skje i noen få tilfeller.

De hadde fem barn fra før - og det endte med abort.

Jeg kjenner dem begge to veldig godt, og vet at her var det ingen ugler i mosen - så det var nok ektemannen som var faren. Det kan dessverre skje i noen få tilfeller.

De hadde fem barn fra før - og det endte med abort.

Huff og læll, ikke bra! (Spøkte litt med den farsskapstesten, altså, for jeg vet at det kan skje. Ingen prevensjonsmidler/-metoder er 100 % sikre annet enn total avholdenhet...)

Skjønner forøvrig godt at de valgte abort, det er jo en sterk grunn at man i første omgang steriliserer seg.

Huff og læll, ikke bra! (Spøkte litt med den farsskapstesten, altså, for jeg vet at det kan skje. Ingen prevensjonsmidler/-metoder er 100 % sikre annet enn total avholdenhet...)

Skjønner forøvrig godt at de valgte abort, det er jo en sterk grunn at man i første omgang steriliserer seg.

Ja - jeg forstår valget deres - selv om jeg tror jeg ikke hadde klart å gjøre det selv, dersom fosteret var helt friskt. Jeg var en av veldig få som fikk vite om det, og hun grein og var helt fortvilet da hun oppdaget at hun var gravid. De hadde jo gjort alt de kunne for å forhindre en ny graviditet.

Etter dette, ble han sterilisert på nytt OG hun satte inn spiral.

Ja - jeg forstår valget deres - selv om jeg tror jeg ikke hadde klart å gjøre det selv, dersom fosteret var helt friskt. Jeg var en av veldig få som fikk vite om det, og hun grein og var helt fortvilet da hun oppdaget at hun var gravid. De hadde jo gjort alt de kunne for å forhindre en ny graviditet.

Etter dette, ble han sterilisert på nytt OG hun satte inn spiral.

Når man har 5 barn så blir kanskje valget litt "enklere"; man vet jo omtrent hvor mye tid man har til overs, og hva man kan tilby et nytt barn. Jeg hadde garantert valgt som dem, uansett... Men noen enkel beslutning er det jo slett ikke, og man gjør jo mye for å slippe å ta en slik beslutning når man steriliserer seg.

Nå burde de være trygge, da, med dobbel prevensjon! :-)

''Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå - så de var maksimalt uheldige - tror det er ca 0,5-1,0% der sæden likevel passerer etter operasjon. I det tilfellet jeg kjenner til, var det gått lang tid etter operasjonen.''

Hadde jeg vært gubben der hadde jeg nok forlangt en farskapstest tror jeg...

Annonse

''Jeg kjenner dessverre til ett tilfelle der kona ble gravid etterpå - så de var maksimalt uheldige - tror det er ca 0,5-1,0% der sæden likevel passerer etter operasjon. I det tilfellet jeg kjenner til, var det gått lang tid etter operasjonen.''

Hadde jeg vært gubben der hadde jeg nok forlangt en farskapstest tror jeg...

Du er klar over at selv sterilisering ikke er 100% sikker?

Njaaa... Men at sædlederne plutselig skulle "finne hverandre" flere år etter steriliseringen høres temmelig merkelig ut.

Nå husker jeg ikke om det var flere år siden steriliseringen eller om det var noen måneder - men det var i alle fall lang tid etter den perioden der det kunne være litt usikkert (tror det er 3 mnd etter operasjonen). Men jeg tror faktisk det var et par år.

Dersom de ikke har klippet bort en bit av sædlederne, men bare "knyttet igjen", så er det jo en mulighet for at sæden skal kunne passere igjen. Men jeg har forstått det slik at gjengroing kan skje i noen ytterst få tilfeller også når sædlederen er klippet bort, og det gror feil, på en måte.

Kjipt var det i alle fall for dem.

Nå husker jeg ikke om det var flere år siden steriliseringen eller om det var noen måneder - men det var i alle fall lang tid etter den perioden der det kunne være litt usikkert (tror det er 3 mnd etter operasjonen). Men jeg tror faktisk det var et par år.

Dersom de ikke har klippet bort en bit av sædlederne, men bare "knyttet igjen", så er det jo en mulighet for at sæden skal kunne passere igjen. Men jeg har forstått det slik at gjengroing kan skje i noen ytterst få tilfeller også når sædlederen er klippet bort, og det gror feil, på en måte.

Kjipt var det i alle fall for dem.

''Kjipt var det i alle fall for dem.''

Det har jeg all forståelse for! Det var jo ikke uten grunn de begynte å svi av endene på egglederne i tillegg til bare å klippe dem hos kvinner heller, det hendte jo en veldig sjelden gang at egget faktisk fant begge åpningene og kom seg ned i livmoren og ble befruktet, etter hva jeg har lest.

Det er veldig mye mindre hormoner i hormonspiralen enn det er i p-piller

Ja, det er bra. Han er så redd for å kjenne trådene, har gjort det før med en annen partner.

Kjenner mannen trådene på en spiral, så vil jeg virkelig tro det er bedre med kondom!

Jeg har min andre kobberspiral inne (skal bytte den senere i år), og er kjempefornøyd.

Mannen min har ikke kjent trådene (og han er ikke liten ;))

Rett etter at den første spiralen ble satt inn fikk jeg noe kraftigere blødning, men ingen smerter.

Nå er mensen helt normal, med 1-2 dager med litt kraftig blødning og så dabber det fort av. Varer ca 5-7 dager.

Konklusjon: For meg er kobberspiralen absolutt en god prevensjonsløsning.

Og til info - jeg ble nylig 41 år :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...