Gå til innhold

Kjære jordmor - langt hjertesukk fra en tvangsnevrotiker

Anbefalte innlegg

Gjest nervemamma

Dette er et langt "spørsmål" som jeg regner med ikke nødvendigvis er av allmenn interesse. Da det plager meg veldig, håper jeg du likevel kan ta deg tid til å "prate litt med meg" om det....

Jeg er som nevnt i tittelen tildels tvangsnevrotisk og deprimert av natur (ikke så veldig alvorlig, men tar til vanlig medisiner). Jeg er nå gravid, og tar derfor ikke medisiner nå. Jeg merker da at jeg sliter mye mer enn vanlig, og at jeg har blitt VELDIG opphengt i tanker omkring graviditeten - tanker jeg ikke KLARER å bli kvitt.

I de siste ukene har jeg blitt skikkelig opphengt i tanken på at jeg kan få et barn med hjerneskade av et eller annet slag (eller kromosomfeil). Derfor lurer jeg på om du kan fortelle meg hva sjansene egentlig er for at dette kan skje, når man ser bort fra ytre faktorer som kan intreffe under fødsel o.l.

Jeg er 24 år, det er mitt første barn, jeg er 23 uker på vei, alt så fint ut på UL ved 18 uker (ingen "småtegn" til kromosomavvik), barnet er aktivt hver dag, og jeg spiser grei nok mat, hva sunnhet angår. Jeg røyker og drikker ikke, og har begrenset medisininntaket mitt etter at jeg fant ut at jeg var gravid, til ventoline ved behov, og paracet mot hodepine et par-tre ganger.

Kan du ikke fortelle meg litt om hvor store sjanser det er for at barn blir født med skader eller avvik (ikke fysiske), og hva disse eventuelt da er?

Jeg vet dette høres makabert ut, og jeg vurderer å ikke poste dette innlegget nå... :o) Men jeg håper du kan ta deg litt tid til meg...

PS: Bare så det er sagt, så ELSKER jeg Knerten min veldig allerede - UANSETT!!!!!! :o)

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Man behøver slettes ikke være tvangsnevrotiker for å stri med de spørsmålene som du her stiller. Svangerskapet er en ekstrem sårbar fase av livet, og man har liten kontroll på utfallet, sett bort i fra alt det som er nærmest selvsagte leveregler for gravide, som i meget stor grad sikrer både din og barnets helse. Her gjør du en god innsats, ikke minst ved at du ikke røyker, drikker og er forsiktig med medikamenter.

Det er ikke så lett å si noe om hyppigheten av hjerneskader som kan oppstå. Det er alt for mange variabler som spiller inn. Enkelte medikamenter, som ikke anbefales for gravide, kan medføre fosterskader. De tar ikke du, så vi går ikke mer inn på det. Arvelighet/genetisk disposisjon betyr noe. Livsførsel (f.eks. alkohol og narko-misbruk) spiller inn. Komplikasjoner som kan oppstå under svangerskapet kan medføre store skader. I tillegg må man nevne de skadene som et barn kan ha, som ikke kan tilbakeføres til noe som helst. Alt i alt må du nesten fokusere på at det faktisk er svært lite sansynlig at du skulle få et barn med hjerneskade, så lenge det ikke er noen indikatorer på at du kommer inn under noen av de nevnte risikogruppene.

Jeg lurer på om det hadde vært lurt om du fikk samtaler med en jordmor, evt. med en spes.jordmor som jobber innen psyko-sosialt team, noe mange føde-poliklinikker har tilbud om for tiden. Din lege kan evt. henvise deg til slik oppfølging.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...