Gå til innhold

Enkel smakstilsetning til Toros lyse muffins

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage store muffins av Toros lyse muffinsmiks. Det er uaktuelt å lage dem fra bunnen av eller bytte til sjokolademuffins, fordi det gjelder et idrettsarrangement der jeg må samordne med andre som stiller med sjokoladebakverk, og fordi det må skje ca. kl. 06 søndag morgen. Så jeg er ikke ute etter alternativer, det er lys miks som gjelder.

Jeg lurer på om noen har erfaring med en enkel, rask smakstilsetning som gjør dem litt mindre kjedelige, som "alle" liker og som ikke får dem til å se mystiske ut (f.eks. skremmende for barn)? Jeg vet at bringebær er godt - går det an å bruke syltetøy, eller må det være tinte frossenbær? Tenkte på noe kanelaktig, er det noen som har prøvd det?

På forhånd, takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Selv synes jeg rosiner er suverent i sånne lyse muffins, men jeg mistenker at jeg ofte er litt i mindretall der.

Blåbærmuffins er jo en klassiker.

Men det høres godt ut med kanel også, og det er jo en veldig grei og enkel tilsetning. Er du helt ellevill, kan du jo bruke kanel OG eplebiter.

Jeg ville laget en deilig og innbydende glasur å smurt på toppen. Når det gjelder barn er ihvertfall det en slager. Det skal SE godt ut. Ellers støtter jeg forslaget om sjokoladebiter, kanskje dajmbiter?

Dajmbiter gjemt i muffins som skal serveres til masse unger men ikke nødvendigvis vet alt om er kanskje ikke så lurt - ref. nøtteallergi?

(men _godt_ er det)

Annonse

Min erfaring er at mange unger elsker toros lyse muffins som de er, så jeg ville nok ikke gjort noe som helst. Et alternativ er en dæsj vanlig hvit melisglasur på toppen, eller kanel og eple, f.eks. noras naturlig lett eplesyltetøy med biter for å slippe å skjære epler.

Som mor til to kresne unger ville jeg ikke puttet noe oppi, men evt. klint på litt melisglasur og noen nonstop om det MÅ være noe mer. Muffinsene kan jo godt bakes kvelden før om du har anledning til det.

Taper de seg ikke i det hele tatt selv om de stekes kvelden før?

Jeg har ikke prøvd det selv - i hvert fall ikke med Toro.

De skal selges, ikke stappes i skrubbsultne barn, så jeg må være sikker på at de framstår som "førstesortering".

Annonse

Persille1365381127

Du kan steke kvelden før, det er ikke noe problem.

Du kan ha i frosne blåbær, bringebær eller andre bær - det går helt fint. Du kan også blande i syltetøy, men da vil muffinsene få farge av dette. Om du ikke blander inn syltetøyet men bare legger en skje oppi røren etter at du har hatt den i formen, så får du fyll i midten uten at det setter farge.

Du kan også ha oppi eplebiter, gulrot/kanel, vaniljekrem, sjokoladebiter eller mangobiter for eksempel. Muffins er litt sånn "ta det du har i skapet" bakverk, funker helt fint :)

Taper de seg ikke i det hele tatt selv om de stekes kvelden før?

Jeg har ikke prøvd det selv - i hvert fall ikke med Toro.

De skal selges, ikke stappes i skrubbsultne barn, så jeg må være sikker på at de framstår som "førstesortering".

Neida, stek dem kvelden før og la dem avkjøles over natten, det går så fint så. Det er da ytterst sjeldent man står og steker muffins et par timer før bursdagsselskap også. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...