hannes Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Jeg er nå 17+4 uker på vei (2. gangsfødende), og allerede er livmoren fire cm. over navelen. "Etter boka" skulle det jo tilsi at jeg var godt over 20 uker på vei. Jeg er sikker på siste menstruasjon, og teknisk sett er det ikke mulig at jeg skulle ha blitt gravid tildigere en en uke etter siste menstruasjon. Legen så kun ett foster på ultralyd ved forrige kontroll (enkelt utstyr) Så tvillinger er det neppe, eller? Ved kontroll ved 14+4 var fundusmål mellom 14.5 og 15 cm. Etter selvmål er det nå mellom 18 og 18.5 (fra øverst på skambenet til toppen av livmoren) Noe unyaktig er det sikkert, men det sprenger jo uansett alle kurver... Hva kan denne raske veksten skyldes. Kan det være tegn på svangerskapsdiabetes? (Urinprøven var fin ved sist kontroll) Eller mye fostervann? Eller bare en diger baby? Eller er det bare slik at 2. gangsfødende blir større mye raskere? (Førstemann var 3500, og jeg lå da hele svangerskapet på midtstreken) På forhånd takk for svar fra en som er vokst ut av buksene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37500-h%C3%B8yt-fundusm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Jeg tror løsningen til ditt problem ligger i det at du har målt SF-målet selv. Når jeg selv har gått gravid, har jeg ikke klart å måle korrekt på meg selv, selv om jeg til daglig målte 5-8 mager og helt klart er rutinert i dette. Før du tar det innover deg at du skal være så mye større enn normalt, synes jeg du skal be din jordmor eller lege om å måle SF. Når du ser deg selv i speilet, synes du at du er så mye større enn du var forrige gang? Får du tilbakemeldinger fra andre om at du ser så mye større ut? Slikt betyr faktisk en del. Når man måler SF er det viktig at det er færrest mulig som foretar målene, og vedkommende som måler bør skriver initialene sine ved siden av krysset, så man kan ta de individuelle forskjellene i betraktning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37500-h%C3%B8yt-fundusm%C3%A5l/#findComment-142763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannes Skrevet 24. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2001 Jeg er absolutt større en sist, selv om jeg veier 3 kg. mindre (samme vekta hos legen). Denne gangen "spratt" magen ut 3-4 uker før den gjorde det sist gang. En av buksene som jeg brukte til jeg var 25 uker på vei sist gang, synger på siste verset allerede. Ved kontroll 14+6 målte som sagt legen fundusmålet. Da lå jeg allerede i overkant av det skraverte feltet (sist gang lå jeg midt på og det var samme person som målte). Både legen og en akupunktør, som også er jordmor, kommenterte at det ser ut som jeg er kommet lenger. Særlig jordmora var opptatt av denne livmora som allere i uke 16 var kommet til navelen. Jeg glemte rett og slett i farta å spørre legen/jordmora hva dette kan skyldes. Jeg er rett og slett en nyskjerrig person som ikke klarer å vente til neste kontroll, derfor spør jeg her hva dette typisk kan skyldes;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37500-h%C3%B8yt-fundusm%C3%A5l/#findComment-142812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.