Gå til innhold

Utslett/allergi?

Anbefalte innlegg

Søsteren min har en litt rar hudtilstand og hun prøver vel og ikke tenke på det, men det har bare blitt værre de siste årene. Så jeg tenkte å spørre deg om hva du tror det kan være og om det er mulig å gjøre noe med det? Det virker som det er kløe forbundet med det for hun klør seg mye på magen og sidene, men hun sier det ikke klør noe spesielt. Det er mest tydelig i et bånd rundt magen og sidene, men jeg ser det også på innsiden av albuene for eks. der huden folder seg. Det ser ut som blemmer i ulike størrelser, men det er ikke noe misfarging og "blemmene" er heller ikke spente. Man ser det ikke når huden er strekt, bare når hun bøyer seg fremover for eks. Når jeg bøyer meg frem så rynker jo huden seg, men da som bittesmå rynker og ganske uniforme. Når hun gjør det ser det mere ut som avlange blemmer i ulike størrelser (0,5 til 1,5 cm) og i større og mindre samlinger i tillegg til "normalt" rynkende hud ellers. Skulle jeg prøvd å beskrive det på en annen måte også så ser det ut som det øverste laget av huden har mistet litt festet i disse områdene. Hun er 37 år så dette høres ikke ut som noen naturlig utvikling i huden for meg. Skulle det være det så er det jo ikke noe å gjøre med det, men hun har en enegget tvilling som ikke har det samme problemet så det høres litt rart ut at dette skulle være normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375056-utslettallergi/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dessverre tatt litt tid før du fikk svar på dette. Har fundert litt og kommet til at det kan være en form for kronisk elveblest. Det er et slags flyktig utslett som kommer og går med rødlige hevelser ; "vabler" i huden . Utslettene kan fluktuere og etterlater seg ikke spor . Kan klø ganske mye og noen ganger kan huden være ekstra utsatt for "fysikalsk" påvirkning slik at men ved å klø kan forårsake enda mere utslett Trykk, temperaturforandring osv kan også bidra til å fremkalle utslett. Jo lengre utbruddsperiodene for elveblest varer om gangen, jo mindre er sjansene for å påvise en slags allergisk årsak type mat eller annen bestemt eksponering. Derfor vil findiagnostisering av dette kunne være vanskelig og uten spesielle resultater av evt allergitester osv. Man kan forsøke antihistaminer som Zyrtec /cetrizin som kan ha utlettsdempende og kløereduserende effekt. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375056-utslettallergi/#findComment-3295405
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...