Gjest Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hei, etter å ha røykt i ca 40 år, klarte jeg omsider, og til min egen overraskelse, å stumpe røyken i september 2011. Dette skjedde ved hjelp av Nicorette nikotinerstatning. Siden jeg anså meg for å være ganske avhengig, startet jeg med en kombinasjon av plaster 15 mg, og tyggegummi 2 mg (2-4 stk. tyggegummi pr. dag) Det gikk fint, og selv om jeg i forskjellige situasjoner fikk veldig lyst på en røyk, klarte jeg godt å la være. Noen uker før jul fikk jeg kløende utslett på deler av kroppen, og hissige røde firkanter der plastrene hadde sittet. Jeg sluttet med plaster og tok en antihistamintablett pr. dag i noen dager (Aerius 5 mg). Disse hadde jeg liggende fordi jeg får plager av insektsbitt om sommeren. Etter ca 1 uke forsvant utslettet, og jeg fortsatte med 4-6 Nicorette tyggegummi daglig. I romjula fikk jeg en reaksjon som jeg først trodde var forkjølelse, medlett vondt i svelg og strupe, litt tung pust av og til, og vondt i nesen og bihulene, litt puss fra nesen, en del nysing, men ikke hoste eller feber. Jeg begynte å lure på om dette kunne være en allergisk reaksjon på nikotintyggisen, og i to dager tok jeg ingen form for nikotinerstatning, og etter ca. ei uke gikk det over. Så gikk jeg over til Nicotinell (annet merke) sugetabletter 1 mg 3-5 stk., men i løpet av den siste uka har jeg fått litt utslett med lett kløe på overarmene, og av og til tendens til lett press i strupen og bronkiene og de siste 2-3 dagene har jeg ikke tatt noen nikotinerstatning, men savner det veldig, og føler meg nå mer fristet enn før til å røyke. Er det sannsynlig at jeg er blitt allergisk mot nikotin, og må jeg i så fall regne med å være det for all framtid? Og hvor farlig er det da hvis jeg en gang iblant tar en sugetablett? Det var så god hjelp i disse produktene, og bare det å vite at man kan ta en tyggis i visse situasjoner når røyksuget melder seg for fullt, er en trøst. Jeg synes det er rart hvis jeg er blitt allergisk mot nikotin nå som jeg får i meg mye mindre av det enn da jeg røykte. Hvordan kan det henge sammen? Som legen sikkert forstår, er jeg litt nervøs og fortvilt over at det er blitt som det er. Jeg følte meg liksom ikke klar til å slutte helt med nikotinerstatning enda. Er takknemlig for et snarlig svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375076-problemer-ved-r%C3%B8ykeslutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Først og fremst gratulerer med at du har sluttet å røyke! Det er for mange det viktigste steget man kan ta mot en bedre helse. Nikotinerstatning kan være en god hjelp, men jeg må innrømme at jeg ikke har vært borti noen som har begynt å reagere allergisk mot nikotin. Tyggegummien og tablettene inneholder også et kunstig søtstoff. Har du noen ganger reagert på dette i sukkerfrie pastiller eller tyggegummi? Det finnes også en inhalator der man puster inn nikotinen som kan du kan vurdere. Ellers kjenner vi til fra psykologien at impulsen til å røyke oftest er kortvarig. Det vil si at man sørger å sysselsette seg selv i 15 minutter så er som regel røyksuget borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375076-problemer-ved-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-3290033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.