Gå til innhold

Vinterbeskyttelse for uren hud

Anbefalte innlegg

Gjest Hudproblemer23

Hei! Jeg er en 23 år gammel dame som sliter med sensitiv og uren hud. Jeg har ikke lenger så mange kviser, men sorte prikker. Nå på vinterstid er huden min veldig tørr og stram. Jeg må smøre den flere ganger daglig og det hjelper ikke. Jeg bruker en moisturizer fra acne.org, og cleanser i samme merke. På sommerstid bruker jeg jojoba-oil i tillegg til dagkremen min. Disse produktene passer huden min godt. men nå om vinteren blir det problemer. Jeg bor i Tromsø hvor det kommer opp i 15-20 minus til tider. Jeg vil helst unngå å bruke kuldekremer man får kjøpt på markedet fordi de inneholder så mye fett som gjør at jeg blir speilblank og jeg får kviser. Jeg har for nå ett år siden tatt min siste laserbehandling mot kvisearr (fraksjonert co2-laser) hudlegen sa da at jeg måtte beskytte meg med finnlandshette i kaldt vær. dette gjorde jeg forrige vinter men orker ikke bruke det lenger. Det er veldig slitsomt fordi jeg farter mye ute blant folk. Jeg er blitt fortalt at huden fortsatt leges etter behandlingene,og jeg er redd for at om jeg ikke beskytter dn mot kulde at det skal ødelegge prosessen. Når jeg går ute nå smører jeg meg med fuktighetskremen min 20 min før jeg går ut, og bruker skjerf. Det gjør vondt i ansiktet og jeg kan bli litt rød etterpå. På apotek og hudsalonger sier de så mye forskjellig, og jeg føler bare at de vil lure meg til å kjøpe mest mulig. (Jeg er student og har en begrenset økonomi) Vet du hva jeg kan gjøre? Kan jeg bruke jojoba-oil på vinterstid? Hvor lenge er huden "sensitiv" etter laserbehandling slik at den må beskyttes med finnlandshette i minusgrader? Fins det en krem jeg kan bruke som ikke tetter igjen porene? Håper du kan hjelpe meg! Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375179-vinterbeskyttelse-for-uren-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Ja det høres litt komplisert hud, men det vanskeligste er kanskje all den motstridende informasjonen kombinert med markedsføring og salg som gjør at du blir forvirret og mister tilliten til og troen på de rådene som gis . Nå vet jeg ikke hva slags laser du er blitt behanlet med og fraxel lasere finnes det også mange av og med forskjellge styrker og bølgelengder. Men dersom du ikke fikk store sår og var veldig lenge ille etter den siste behandlingen for 1 år siden, er det ingen ting som skal tilsi at du må være spesielt forsiktig sålenge etterpå.. Dersom du ikke har varige pigmentforandringer/ pigmenttap eller uttalt røde områder etter laserbehandlingene bør du kunne oppføre deg normalt og f eks benytte de samme produktene som før behandlingen. Det skal ikke være noen risiko for at du "ødelegger" tilhelingsprosessen så lang tid etter. Du har dessuten rett i at det er mye overdrevet om kuldekremer og at de av og til kanskje kan øke risikoen for frostskader, men å legge et skjerf eller en headover rundt hake/ kinn i sterk kulde tror jeg er bra. Om du da tar litt jojobaoil eller en hudlotion(f eks Apobase) på først bør ikke gjøre noe. Dersom vedvarende rød etter fraxellaseren , kan kanskje karlaserbehandling for å redusere ytre blodkar i huden hjelpe noe. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...