Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Apropos innlegget "Sure menn".

Jeg har et mønster når det gjelder mitt forhold til menn som jeg gjerne vil ut av.

Av en eller annen grunn havner jeg med menn som ikke er fornøyd med meg. De er veldig fornøyd med sexlivet, og kan til og med være forelsket i perioder, men utenom det finner de som regel noe å plukke på, kritisere, og vil gjøre det slutt annenhver uke. Gjør vi det slutt, kommer de tilbake en stund etterpå. Selvinnsikten har det derimot med å forsvinne noen uker inn i en eventuell runde 2, og da er det tilbake til kritikk, surhet og avvisning.

Dette har vært et problem for meg siden jeg var 16. Jeg har gått hundre runder med meg selv, men vet fremdeles ikke hva det er jeg gjør galt som får de til å reagere slik på meg. Jeg har blitt langt mer selvstendig og tøffere med årene, men resultatet er det samme. Jeg har til og med prøvd forskjellig typer menn, og det er på ingen måte slik at jeg går etter åpenlyst sleipe selvdiggere.

Har dere noen forslag til hva som er grunnen til dette? Har noen kanskje vært i samme situasjon selv, og kommet ut av det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375230-komme-seg-ut-av-m%C3%B8nsteret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det hende at du har ulike ønsker og mål for forholdet enn de mennene du har støtt på? Ønsker du noe som er mer forpliktende og varig enn de?

Om en mann primært er ute etter sex, kan han bruke hakking på den andre som et forsvar mot forpliktelser.

Hvordan reagerer du på urettmessig kritikk? Bøyer du hodet og inntar en skyldig rolle eller klarer du å rette ryggen og avvise kritikken?

Hvilket tempo og hvilken rekkefølge er det når du går inn i et forhold. Vil det ha noe for seg å senke tempoet og endre rekkefølgen på ting?

mvh

Kan det hende at du har ulike ønsker og mål for forholdet enn de mennene du har støtt på? Ønsker du noe som er mer forpliktende og varig enn de?

Om en mann primært er ute etter sex, kan han bruke hakking på den andre som et forsvar mot forpliktelser.

Hvordan reagerer du på urettmessig kritikk? Bøyer du hodet og inntar en skyldig rolle eller klarer du å rette ryggen og avvise kritikken?

Hvilket tempo og hvilken rekkefølge er det når du går inn i et forhold. Vil det ha noe for seg å senke tempoet og endre rekkefølgen på ting?

mvh

To av de har villet gifte seg med meg. Likevel har de blitt utrivelige etter en stund. Så kjempeinteressert igjen når de har gått noen uker uten meg, eller jeg har reagert på en viss måte.

Jeg har gjennom årenes løp prøvd meg frem med forskjellige måter å respondere på kritikk, surhet og avvisning på.

Da jeg var yngre og svakere gråt jeg ganske lett, og en av de responderte positivt på dette. Da syntes han nemlig jeg var søt og ekstra feminin, og det sjarmerte han. Mønsteret var dermed slik: Han var sur, kritisk, avvisende og snakket stadig vekk om at vi kanskje bare skulle gjøre det slutt, helt til jeg tilslutt brøt sammen. Jeg ville derimot bli respektert og behandlet bra i utgangspunktet, og det var ikke minst veldig slitsomt å la oppførselen hans gå inn på meg og såre meg gang på gang.

Med neste kjæreste var jeg dermed mer konsekvent, på en måte. Begynte han på det viset, viste jeg at det ikke gikk inn på meg. Jeg fortsettet enten som om ingenting hadde skjedd, eller jeg gikk min vei. Det endte ekstremt destruktivt da han ikke tålte at jeg gikk.

Med tredje kjæreste har jeg prøvd å finne en slags mellomting. Både vise at jeg blir såret, prøve å få han i tale om hva som egentlig er problemet, og samtidig være tydelig på at jeg ikke finner meg i å bli behandlet slik. Likevel kom jeg ingen vei. Han ville gjøre det slutt for hver minste lille ting han fant som var feil med meg, men når det først ble slutt ville han ha meg tilbake.

Så som du skjønner er jeg ganske lost.

mvh

Glemte å ta med dette:

''Hvilket tempo og hvilken rekkefølge er det når du går inn i et forhold. Vil det ha noe for seg å senke tempoet og endre rekkefølgen på ting?''

Jeg blir kjent med dem før jeg har sex, ja, for å si det sånn. Ser derfor ikke helt at det kan ha noen sammenheng.

To av de har villet gifte seg med meg. Likevel har de blitt utrivelige etter en stund. Så kjempeinteressert igjen når de har gått noen uker uten meg, eller jeg har reagert på en viss måte.

Jeg har gjennom årenes løp prøvd meg frem med forskjellige måter å respondere på kritikk, surhet og avvisning på.

Da jeg var yngre og svakere gråt jeg ganske lett, og en av de responderte positivt på dette. Da syntes han nemlig jeg var søt og ekstra feminin, og det sjarmerte han. Mønsteret var dermed slik: Han var sur, kritisk, avvisende og snakket stadig vekk om at vi kanskje bare skulle gjøre det slutt, helt til jeg tilslutt brøt sammen. Jeg ville derimot bli respektert og behandlet bra i utgangspunktet, og det var ikke minst veldig slitsomt å la oppførselen hans gå inn på meg og såre meg gang på gang.

Med neste kjæreste var jeg dermed mer konsekvent, på en måte. Begynte han på det viset, viste jeg at det ikke gikk inn på meg. Jeg fortsettet enten som om ingenting hadde skjedd, eller jeg gikk min vei. Det endte ekstremt destruktivt da han ikke tålte at jeg gikk.

Med tredje kjæreste har jeg prøvd å finne en slags mellomting. Både vise at jeg blir såret, prøve å få han i tale om hva som egentlig er problemet, og samtidig være tydelig på at jeg ikke finner meg i å bli behandlet slik. Likevel kom jeg ingen vei. Han ville gjøre det slutt for hver minste lille ting han fant som var feil med meg, men når det først ble slutt ville han ha meg tilbake.

Så som du skjønner er jeg ganske lost.

Det enkleste å endre på er kanskje hvor mye tid du sløser vekk på slike menn. Om du bryter ved første trussel fra hans side om å gjøre det slutt pga en filleting, sparer du masse tid og følelser. Du kjenner lusa på gangen nå.

En annen ting som kan være nyttig å se på er hva du faller for hos en mann og hvilken mental sjekkliste du bruker før du innleder et forhold.

Noen ganger kan det være slik at den typen/de egenskapene man faller lett for den første halve timen eller uken, ikke er en mann man orker å leve med i lengden.

Mens den man kanskje trenger litt mer tid på å legge merke til, kan være den man kan få en god hverdag sammen med og forelske seg i på nytt og på nytt.

Går det for kort tid fra et forhold til det neste, øker man sjansjen for å gjenta de samme tabbene.

Noen ganger kan man vurdere om man bør gi litt mer motstand før man går inn i et forhold. Noen menn kan ta kjæresten som en selvfølge og ikke verdsette henne om han ikke må kjempe litt for å få henne.

mvh

Glemte å ta med dette:

''Hvilket tempo og hvilken rekkefølge er det når du går inn i et forhold. Vil det ha noe for seg å senke tempoet og endre rekkefølgen på ting?''

Jeg blir kjent med dem før jeg har sex, ja, for å si det sånn. Ser derfor ikke helt at det kan ha noen sammenheng.

Noen ganger kan det han noe for seg å senke tempoet fra man blir kjent til man definerer seg som et par og/eller har sex. På bli-kjent-programmet kan man legge inn punkter som gjør at man får en mer realistisk hverdagsopplevelse av hverandre.

Det gir litt mer tid til å finne ut om det er dette man vil før man investerer for mye følelser. Det kan også lage en litt annen grunnmur i forholdet.

mvh

Annonse

Det enkleste å endre på er kanskje hvor mye tid du sløser vekk på slike menn. Om du bryter ved første trussel fra hans side om å gjøre det slutt pga en filleting, sparer du masse tid og følelser. Du kjenner lusa på gangen nå.

En annen ting som kan være nyttig å se på er hva du faller for hos en mann og hvilken mental sjekkliste du bruker før du innleder et forhold.

Noen ganger kan det være slik at den typen/de egenskapene man faller lett for den første halve timen eller uken, ikke er en mann man orker å leve med i lengden.

Mens den man kanskje trenger litt mer tid på å legge merke til, kan være den man kan få en god hverdag sammen med og forelske seg i på nytt og på nytt.

Går det for kort tid fra et forhold til det neste, øker man sjansjen for å gjenta de samme tabbene.

Noen ganger kan man vurdere om man bør gi litt mer motstand før man går inn i et forhold. Noen menn kan ta kjæresten som en selvfølge og ikke verdsette henne om han ikke må kjempe litt for å få henne.

mvh

''Om du bryter ved første trussel fra hans side om å gjøre det slutt pga en filleting, sparer du masse tid og følelser. Du kjenner lusa på gangen nå.''

De er gjerne misfornøyde og sure i uker eller måneder før de fremfører at de vil gjøre det slutt. Hva gjør jeg i mellomtiden?

''En annen ting som kan være nyttig å se på er hva du faller for hos en mann og hvilken mental sjekkliste du bruker før du innleder et forhold.

Noen ganger kan det være slik at den typen/de egenskapene man faller lett for den første halve timen eller uken, ikke er en mann man orker å leve med i lengden.''

Sjekklisten: Liker de meg, prater vi lett sammen, har vi de samme grunnholdningene og noen av de samme interessene, er han snill, er han omsorgsfull, er han av den trofaste typen.

''Mens den man kanskje trenger litt mer tid på å legge merke til, kan være den man kan få en god hverdag sammen med og forelske seg i på nytt og på nytt.''

Ingen av disse er noen jeg hadde snudd meg etter på gata. Jeg gikk inn for å bli kjent med dem.

''Går det for kort tid fra et forhold til det neste, øker man sjansjen for å gjenta de samme tabbene.''

Det har IKKE gått kort tid. Det har faktisk gått flere år mellom hver. Jeg har vært mye singel.

''Noen ganger kan man vurdere om man bør gi litt mer motstand før man går inn i et forhold. Noen menn kan ta kjæresten som en selvfølge og ikke verdsette henne om han ikke må kjempe litt for å få henne.''

Motstand har de fått. Det er kanskje det som tiltrekker de?

Noen ganger kan det han noe for seg å senke tempoet fra man blir kjent til man definerer seg som et par og/eller har sex. På bli-kjent-programmet kan man legge inn punkter som gjør at man får en mer realistisk hverdagsopplevelse av hverandre.

Det gir litt mer tid til å finne ut om det er dette man vil før man investerer for mye følelser. Det kan også lage en litt annen grunnmur i forholdet.

mvh

Det er det jeg har gjort. To av de ble jeg venner med før jeg tok det til neste stadium. Likevel skjer det. Når de føler seg trygge på meg, er det som om de ikke liker meg lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...