Gå til innhold

Todelt klasse....


UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Mer eller mindre halve klassen til min førsteklassing bor i samme veistubb... Jeg overdriver ikke, jeg har telt nå etter hvert, og bursdagsinvitasjonene osv kommer jo og man ser hvor folk bor...

Dette er på det største boligfeltet nærmest skolen...

Vi bor på "nabofeltet", og her er det en brøkdel av ungene som bor... Resten bor spredd rundt andre steder litt lenger unna...

Jeg hørte før skolestart at folk snakket om X-unger og Y-unger (altså unger fra felt X og Y), men jeg tenkte i mitt naive sinn at SÅ ille kan det jo ikke være, det er jo så tett mellom her... Så viser det seg at det er akkurat sånn det er, og at foreldrene som kjenner hverandre fra før riktignok hilser osv, men de er på ingen måte interessert i å bli kjent med "utenforstående"....

Jeg klager forsåvidt ikke, for min 6-åring har mange venner og blir invitert hjem i tide og utide, også av de hun gikk i bhg med som bor på dette andre feltet - men jeg merker at andre foreldre som bor "utenom" dette feltet henvender seg mye oftere til oss enn det de i "klanen" gjør....

Så da er spørsmålet: skal man godta at det er sånn, eller skal man gjøre en innsats for å "komme inn i varmen" eller hva jeg skal kalle det? Som sagt, snuppa mi tror jeg ikke tenker over det - ihvertfall ikke enda - men for meg som mor er det nå veldig tydelig...

Tips fra andre litt mer "drevne" skoleforeldre som har opplevd den samme delingen/"klikken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • UlrikkeE

    7

  • laban

    4

  • Mammantil3

    4

  • MHC

    3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg foreslår mammakvelder! :-)

Trinnkontaktene inviterer til uformelle kvelder for mammaene i klassen, hvor eneste sak på agendaen er å ha det hyggelig. Da blir man kjent med flere, og helt automatisk blir man litt og litt mer blandet.

Funker kjempegodt på vår skole, hvor vi har litt samme greia med tilhørighet i ulike deler av byen står sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole innførte det samme da ny rektor kom på plass for fem år siden. Folk har kjempet fra dag en, men uten resultat. Noen har byttet til naboskole, noen har byttet til privatskole og vi andre har resignert.

Resultat i mine øyne- de barna som ikke er så flinke til å få venner/ ikke har foreldre som kjører og henter og bringer dag ut og dag inn faller utenfor. De blir ikke invitert i bursdager- fordi det ikke lenger er mulig å invitere "jentene i klassen". Hvem er i klassen????? Hvem bor i gaten osv. Hos fjerdeklassingen er det 25 jenter på trinnet, + at de fleste gjerne har noen fra nabolaget/ idrettslaget el. l. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn hjem. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn ut.... Resultat- alle inviterer sine beste 5- 6 venninner. Vår fjerdeklassing hadde fellesfeiring med to andre i år- 50 inviterte i lånt klubbhus. veldig kjekt, men ikke alle som får til det/ har venner med bursdag nesten samtidig.

Rektor lovet at alle skulle slutte å begynne til samme tid- ha- ha. To dager i uken....

Friminutt- ikke skoleklokke lenger, så elevene kommer ut når de er klare. Dermed er "vennegjenger" allerede dannet for det friminuttet.

Osv. osv. Som du forstår er jeg VELDIG imot opplegget.

Er piss lei av å kjøre 4 kilometer for å henet/ bringe klassevenner istedenfor at de kunne blitt godt kjent med de som bor 300meter unna. Ikke vite hvem barna går i klasse med for tiden( stadig litt rullering....) Kontaktlærer som knapt ser barnet i løpet av uken for alle lærerne på trinnet rullerer.

Hvis du gidder å ta kampen- STÅ PÅ!!!! Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår mammakvelder! :-)

Trinnkontaktene inviterer til uformelle kvelder for mammaene i klassen, hvor eneste sak på agendaen er å ha det hyggelig. Da blir man kjent med flere, og helt automatisk blir man litt og litt mer blandet.

Funker kjempegodt på vår skole, hvor vi har litt samme greia med tilhørighet i ulike deler av byen står sterkt.

Det hadde vi også med klassen til de to eldste. Veldig hyggelig :-)

Vi burde absolutt ha det med klassen til hun minste og - for å bli mer kjent. Jeg føler meg litt utafor der .- men holder på å bli litt kjent med gutteforeldrene nå gjennom fotballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår mammakvelder! :-)

Trinnkontaktene inviterer til uformelle kvelder for mammaene i klassen, hvor eneste sak på agendaen er å ha det hyggelig. Da blir man kjent med flere, og helt automatisk blir man litt og litt mer blandet.

Funker kjempegodt på vår skole, hvor vi har litt samme greia med tilhørighet i ulike deler av byen står sterkt.

Mammakvelder er sikkert OK. hadde litt av det da eldste som nå går i 7. begynte. Men- det skal litt til å lage noe med disse nye trinnmodellene der alle går sammen.

På vår skole er det ikke lov å arrangere noe for bare klassen (som uansett ikke er en klasse). Med 56 elever på fjerde trinn måtte vi leie lokale til høstfest for foreldrene og utestenge alle søsken og besteforeldre (ikke juleavslutning- Gud forby jul i den Norske skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammakvelder er sikkert OK. hadde litt av det da eldste som nå går i 7. begynte. Men- det skal litt til å lage noe med disse nye trinnmodellene der alle går sammen.

På vår skole er det ikke lov å arrangere noe for bare klassen (som uansett ikke er en klasse). Med 56 elever på fjerde trinn måtte vi leie lokale til høstfest for foreldrene og utestenge alle søsken og besteforeldre (ikke juleavslutning- Gud forby jul i den Norske skolen).

Merkelig.

Hos oss er de ca 70, ca 80 og ca 50 på hhv 7. trinn, 5. trinn og 2. trinn - og de har prøvd den trinntankegangen iherdig et par år da han eldste var liten, men kom nok til at det var lurt å tenke klasse /gruppe likevel.

Skolen er åpen med bare skyvedører mellom rommene, De første årene vi hadde skolebarn, var alt omtrent alltid åpent, nå lukker de det de kan lukke - for å få ro og for å få samhørighet.

Ulempen er jo dersom en elve ikke finner seg til rette sosialt i sin gruppe/klasse (som er på 22-28 elever) - da kan det være litt venskeligere å få venner utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår skole innførte det samme da ny rektor kom på plass for fem år siden. Folk har kjempet fra dag en, men uten resultat. Noen har byttet til naboskole, noen har byttet til privatskole og vi andre har resignert.

Resultat i mine øyne- de barna som ikke er så flinke til å få venner/ ikke har foreldre som kjører og henter og bringer dag ut og dag inn faller utenfor. De blir ikke invitert i bursdager- fordi det ikke lenger er mulig å invitere "jentene i klassen". Hvem er i klassen????? Hvem bor i gaten osv. Hos fjerdeklassingen er det 25 jenter på trinnet, + at de fleste gjerne har noen fra nabolaget/ idrettslaget el. l. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn hjem. De færreste har mulighet til å invitere 30 barn ut.... Resultat- alle inviterer sine beste 5- 6 venninner. Vår fjerdeklassing hadde fellesfeiring med to andre i år- 50 inviterte i lånt klubbhus. veldig kjekt, men ikke alle som får til det/ har venner med bursdag nesten samtidig.

Rektor lovet at alle skulle slutte å begynne til samme tid- ha- ha. To dager i uken....

Friminutt- ikke skoleklokke lenger, så elevene kommer ut når de er klare. Dermed er "vennegjenger" allerede dannet for det friminuttet.

Osv. osv. Som du forstår er jeg VELDIG imot opplegget.

Er piss lei av å kjøre 4 kilometer for å henet/ bringe klassevenner istedenfor at de kunne blitt godt kjent med de som bor 300meter unna. Ikke vite hvem barna går i klasse med for tiden( stadig litt rullering....) Kontaktlærer som knapt ser barnet i løpet av uken for alle lærerne på trinnet rullerer.

Hvis du gidder å ta kampen- STÅ PÅ!!!! Lykke til!!!

Problemet deres (trinn uten faste klasser / grupper) er vel ikke helt det samme som det UlrikkeE beskriver (én fast klasse / gruppe der det blir sterk todeling pga. bostedet)?

Jeg er enig med deg i at "heltrinnsskole" fort kan bli uryddig. Vår skole er (heldigvis i denne sammenheng) så stor at de er nødt til å dele, så de har faste grupper som endres for spesielle formål (f.eks. temauker i bestemte fag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg i min opphisselse svarte litt på siden. Hvis du føler for å bli bedre kjent med de fra det andre feltet er det vel ikke noe i veien for det. Men ser selv at det er mye enklere for oss voksne å forholde oss til de som bor rett i nærheten. barna kan gå hjem til hverandre, bli med hjem etter skolen og hentes uten å kjøre halve byen rundt osv. Mye med komplisert med de små når de skal leke sammen i en hektisk hverdag. Har selv måtte si nei til at våre barn skulle bli med hjem til noen etter skolen- fordi det rett og slett har vært praktisk umulig å få til henting på ettermiddagen/ kvelden. Samme har veninner fra den andre siden måttet si. Så lenge man da heller ikke har samme fritidsaktivitet el.l, så må det en innsats til for å få det til. Ikke så lett å få med foreldre på det heller....

Vi hadde som sagt en del foreldrehyggekvelder da vår eldste gikk i 1. klasse (nå 7.) Det ble prøvd for hun som går i fjerde- men måtte være for hele trinnet..... Klassen til eldste bestod med over halvparten av barna som eldste barn. Det var nytt og gøy med skole! Ser selv nå med tredje barnet- vi voksne og barna leker mye med de i nærmeste nabolag. Har ikke alverdens tid og lyst til å "bli kjent" med en haug nye mennesker. Føler hverdagene er hektiske nok som de er.

Men for all del- dra i gang foreldretreff! Vi hadde ost og vinkveld i et leid klubbhus.

Vi hadde forlenget foreldremøte men kaker og kaffe etter at lærerne var gått osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammakvelder er sikkert OK. hadde litt av det da eldste som nå går i 7. begynte. Men- det skal litt til å lage noe med disse nye trinnmodellene der alle går sammen.

På vår skole er det ikke lov å arrangere noe for bare klassen (som uansett ikke er en klasse). Med 56 elever på fjerde trinn måtte vi leie lokale til høstfest for foreldrene og utestenge alle søsken og besteforeldre (ikke juleavslutning- Gud forby jul i den Norske skolen).

Her er det mellom 45 og 70 elever på alle trinn, og alle trinn kjører mammakvelder for alle. Enten på skolen eller på et uteområde (sommerstid, ved lavvo e.l.). No problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en temmelig vanlig problemstilling mange steder, og siden dette egentlig er ditt fokus og ikke din datters hadde jeg ikke gjort noe særskilt før det evt ble et problem. Det jeg sannsynligvis ville gjort var å melde meg frivillig som klassekontakt, til FAU eller lignede, og på den måte naturlig bli kjent med andre barn og voksne på trinnet.

Ps. Slutt å benevn foreldre fra det andre byggefeltet "klanen" både på hjemmebane og i eget hode - Før du vet ordet av det har de blitt til "klanen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg i min opphisselse svarte litt på siden. Hvis du føler for å bli bedre kjent med de fra det andre feltet er det vel ikke noe i veien for det. Men ser selv at det er mye enklere for oss voksne å forholde oss til de som bor rett i nærheten. barna kan gå hjem til hverandre, bli med hjem etter skolen og hentes uten å kjøre halve byen rundt osv. Mye med komplisert med de små når de skal leke sammen i en hektisk hverdag. Har selv måtte si nei til at våre barn skulle bli med hjem til noen etter skolen- fordi det rett og slett har vært praktisk umulig å få til henting på ettermiddagen/ kvelden. Samme har veninner fra den andre siden måttet si. Så lenge man da heller ikke har samme fritidsaktivitet el.l, så må det en innsats til for å få det til. Ikke så lett å få med foreldre på det heller....

Vi hadde som sagt en del foreldrehyggekvelder da vår eldste gikk i 1. klasse (nå 7.) Det ble prøvd for hun som går i fjerde- men måtte være for hele trinnet..... Klassen til eldste bestod med over halvparten av barna som eldste barn. Det var nytt og gøy med skole! Ser selv nå med tredje barnet- vi voksne og barna leker mye med de i nærmeste nabolag. Har ikke alverdens tid og lyst til å "bli kjent" med en haug nye mennesker. Føler hverdagene er hektiske nok som de er.

Men for all del- dra i gang foreldretreff! Vi hadde ost og vinkveld i et leid klubbhus.

Vi hadde forlenget foreldremøte men kaker og kaffe etter at lærerne var gått osv.

''Klassen til eldste bestod med over halvparten av barna som eldste barn. Det var nytt og gøy med skole! Ser selv nå med tredje barnet- vi voksne og barna leker mye med de i nærmeste nabolag. Har ikke alverdens tid og lyst til å "bli kjent" med en haug nye mennesker. Føler hverdagene er hektiske nok som de er.

''

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg har absolutt ikke engasjert meg noe særlig i foreldregruppa til andreklassingen, og er egentlig veldig sløv i forhold til barna på trinnet også - jeg var mye mer engasjert med de to andre. Hun er også veldig mye mer selvstendig enn de to andre, slik at jeg nesten aldri henter på sfo eller er innom skolen.

Hos oss er det også litt delt ift nabolag. Da eldstemann begynte på skolen, var det gata vår som hadde flest førsteklassinger (ganske nybygd da) - nå bor vi i utkanten i forhold til nye felt. Og det er litt klasseskille på de som har "nye, flotte hus" (iflg barna) og vi som har 14-15 år gamle hus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Klassen til eldste bestod med over halvparten av barna som eldste barn. Det var nytt og gøy med skole! Ser selv nå med tredje barnet- vi voksne og barna leker mye med de i nærmeste nabolag. Har ikke alverdens tid og lyst til å "bli kjent" med en haug nye mennesker. Føler hverdagene er hektiske nok som de er.

''

Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg har absolutt ikke engasjert meg noe særlig i foreldregruppa til andreklassingen, og er egentlig veldig sløv i forhold til barna på trinnet også - jeg var mye mer engasjert med de to andre. Hun er også veldig mye mer selvstendig enn de to andre, slik at jeg nesten aldri henter på sfo eller er innom skolen.

Hos oss er det også litt delt ift nabolag. Da eldstemann begynte på skolen, var det gata vår som hadde flest førsteklassinger (ganske nybygd da) - nå bor vi i utkanten i forhold til nye felt. Og det er litt klasseskille på de som har "nye, flotte hus" (iflg barna) og vi som har 14-15 år gamle hus....

''Og det er litt klasseskille på de som har "nye, flotte hus" (iflg barna) og vi som har 14-15 år gamle hus....''

Og så er det de av oss som har 70-80 år gamle hus... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en temmelig vanlig problemstilling mange steder, og siden dette egentlig er ditt fokus og ikke din datters hadde jeg ikke gjort noe særskilt før det evt ble et problem. Det jeg sannsynligvis ville gjort var å melde meg frivillig som klassekontakt, til FAU eller lignede, og på den måte naturlig bli kjent med andre barn og voksne på trinnet.

Ps. Slutt å benevn foreldre fra det andre byggefeltet "klanen" både på hjemmebane og i eget hode - Før du vet ordet av det har de blitt til "klanen"...

'' Det jeg sannsynligvis ville gjort var å melde meg frivillig som klassekontakt, til FAU eller lignede, og på den måte naturlig bli kjent med andre barn og voksne på trinnet. ''

Ja, det er en ypperlig anledning til å bli kjent med andre. Jeg var med i FAU i tre år.

Burde nok melde meg som foreldrekontakt for hun minste til høsten, slik at jeg blir litt bedre kjent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at dette vil barna styre selv ettersom de blir større og foreldrenes valg av venner får mindre eller ingen betydning for barna.

Jeg synes uansett at mammakvelder/foreldrefester er bra for å styrke samholdet i klassen og forenkle kommunikasjon på tvers av tildligere bekjentskaper. Hos vår eldste har vi hatt "guttemammakvelder" og "jentemammakvelder" for å holde antallet på et håndterbart nivå og det har fungert greit for de yngste barna som stort sett leker med barn av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Det jeg sannsynligvis ville gjort var å melde meg frivillig som klassekontakt, til FAU eller lignede, og på den måte naturlig bli kjent med andre barn og voksne på trinnet. ''

Ja, det er en ypperlig anledning til å bli kjent med andre. Jeg var med i FAU i tre år.

Burde nok melde meg som foreldrekontakt for hun minste til høsten, slik at jeg blir litt bedre kjent :-)

Jeg har også både vært foreldrekontakt og sittet i styret i idrettslaget. En glimrende måte å bli kjent med både unger og voksne på, og nå som han er 16 setter jeg ekstra pris på å ha et fjes på alle navnene som ramses opp når han skal et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og det er litt klasseskille på de som har "nye, flotte hus" (iflg barna) og vi som har 14-15 år gamle hus....''

Og så er det de av oss som har 70-80 år gamle hus... :P

Her i området er det omtrent ingen som har eldre hus enn 20-25 år. Det var spredt bebyggelse (på landet) for inntil 20/25 år sdien, og jeg vil tippe at det kanskje er 10-20 gamle hus her nå - og så har det vel vært bygd 500-1000 hus/leiligheter de siste 20 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både vært foreldrekontakt og sittet i styret i idrettslaget. En glimrende måte å bli kjent med både unger og voksne på, og nå som han er 16 setter jeg ekstra pris på å ha et fjes på alle navnene som ramses opp når han skal et sted :)

Ja - jeg er veldig glad for at jeg har god peiling på navnene på 7. trinn, nå like før ungdomsskolen. Har litt dårligere kontroll på 5., men ganske bra der og.

Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min :-)

Her tenker jeg at mannen min mister noe vesentlig, når han ikek er særlig engasjert i verken fotball, ballett, speider, eller band - at han ikke kan kople navnene til ansikter og da ikke aner hvem ungene snakker om eller er med.

Tror vi må ta tak i det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her i området er det omtrent ingen som har eldre hus enn 20-25 år. Det var spredt bebyggelse (på landet) for inntil 20/25 år sdien, og jeg vil tippe at det kanskje er 10-20 gamle hus her nå - og så har det vel vært bygd 500-1000 hus/leiligheter de siste 20 årene.

Ok, vi bor i et område med nesten bare gamle hus :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg er veldig glad for at jeg har god peiling på navnene på 7. trinn, nå like før ungdomsskolen. Har litt dårligere kontroll på 5., men ganske bra der og.

Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min :-)

Her tenker jeg at mannen min mister noe vesentlig, når han ikek er særlig engasjert i verken fotball, ballett, speider, eller band - at han ikke kan kople navnene til ansikter og da ikke aner hvem ungene snakker om eller er med.

Tror vi må ta tak i det :-)

Høres kjent ut. Mannen min kjenner bare ungene i nabolaget han også (og knapt nok det;-) i tillegg til et knippe vi har hatt kontakt med siden barnehagen. Temmelig klassisk den der tror jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg er veldig glad for at jeg har god peiling på navnene på 7. trinn, nå like før ungdomsskolen. Har litt dårligere kontroll på 5., men ganske bra der og.

Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min :-)

Her tenker jeg at mannen min mister noe vesentlig, når han ikek er særlig engasjert i verken fotball, ballett, speider, eller band - at han ikke kan kople navnene til ansikter og da ikke aner hvem ungene snakker om eller er med.

Tror vi må ta tak i det :-)

''Har dårlig kontroll på de på fotballaget fra andre skoler - men jeg skal intensivere kunnskapen min''

G1999? Det er enkelt å lære navnene - de heter Markus, Andreas, Johannes og Sander alle sammen. Kanskje har dere en Kristian eller Jonas også, men du kommer langt med de fire første.

Vi har en lokal Håkon-oppblomstring på det trinnet, men den tror jeg ikke er like landsomfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...