Gå til innhold

Flekkvis håravfall

Anbefalte innlegg

Gjest Beate05

Hei. jeg har akkurat oppdaget at datteren min på 6 år har fått en hårløs flekk i hodebunnen. Flekken er som en 5 krone, og helt hårløs, med en rød prikk som senter. Det kan tenkes at hun utvikler nok et hårløst felt, men det er ikke kommet så langt ennå, at det kan bekreftes. Hun er plaget med at det klør veldig i hodebunnen fra noen klumper/"kviser", og hun har små, røde skorper flere steder. Hun har også noe gulaktig belegg (eksem) i hodebunnen. Hun har ikke hodelus, da det blir sjekket jevnlig.Hun har tidligere vært plaget av betennelse på alle fingertuppene, rundt neglene. Hudlege som ble konsultert, mente at det kunne være neglepsoriasis. Legen fikk dessverre ikke sett utbruddet, da det var gått tilbake. Så dette er ikke bekreftet. Vi brukte en miks av Elocon og Brulidine på dette. Fastlegen fant også soppoppblomstring i negleprøver som ble tatt. Hun har ingen allergier. Har tidligere vært plaget med øre-og halsbetennelser, men operert inn dren og fjernet polypper. Har blitt behandlet på sykehus for sepsis i kne da hun var yngre. Setter pris på råd for evt. videre behandling. Jeg skal selvsagt kontakte fastlege og evt ny avtale hos hudlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375417-flekkvis-h%C3%A5ravfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du sier at datteren dinm har hatt psoriasisutbrudd og har et slags belegg/ skorper i hodebunnen. Det kan tenkes at den hårløse fklekken har sammenheng med at det har vært et kløende utslett i hodebunnen slik at dt faller av hår der det klør. I så fall vil håret komme tilbake dersom det ikke har vært en kraftig betennelse som har involvert hårrøttene. En annen mulighet er at datteren din som resultat av stress og at hun stadig har noe å kjenne på i hodebunnen, kan ha trukket ut hår selv helt ubevisst. Den tredjemuligheten kan være noe som kalles flekkvis hårasvfall , alopecia areata , der det spontant oppstår hårløse flekker , som "flytter" seg rundt i hodebunnen , dvs et noen gror til mens det stadig kommer nye. Dette pågår gjerne etpar år før det gir seg. Noen få ganger blir det verre og fører til en varig tilstand med utbredt hårtasp. Det er ikke sannsynlig at flekken i hodebunnen har noe med soppinfeksjon å gjøre. Mest tror jeg på en sammenheng med utslettet som nevnt først. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...