Gå til innhold

Kaldt og utetrening

Gjest Swira

Anbefalte innlegg

Gutten min er 11 år og har begynt med utetrening på fotball i vinter. Hvor kaldt bør det være til at dem ikke skal trene ute? Er - 10 her nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her avlyser de eller trener roligere hvis det går noe særlig under -15. Ha ullsokker i fotballskoene eller bruk joggesko på de kaldeste dagene og ta ellers godt med klær på. Når de trener holder de seg varme, så det er sjelden problematisk er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på snart 13 har utetrening tre ganger i uka og innetrening en gang i uka, vanligvis. nå om vinteren har han på seg ulltrøye, ullstillongs, ullsokker, treningsbuke, treningsjakke, lue + av og til ei tynn jakke utenpå (han er keeper og løper ikke like mye som de andre).

I går var det minus 4 grader og sur nordavind (ikke liten kuling, men hakket før, tenker jeg. Han frøys ikke, fordi de er flnke til å bevege seg.

De har fått ordnet inntrening onsdag og torsdag denne uka - det er meldt ned mot 12 kuldegrader - men jeg vet ikek om det er derfor.

Det kommer an på hvordan de kler seg, og hvor mye de beveger seg. å være ute i halvannen time i 10-15 kuldegrader burde jo gå helt fint, bare en har kledt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige vinter var min sønn 12 år, altså siste året i barnefotballen. Da fikk vi beskjed om at -12 grader var nedre grense for at det ble utetrening.

Ifølge trenerne var hovedårsaken at de ikke klarer å holde alle i bevegelse hele tiden, og at det ikke er bra å stå svette i kulda. De mente også det kunne være uheldig for lungene å puste inn så kald luft.

Sønnen min mente hovedårsaken var at trenerne (pappaer) var noen pyser.

Denne sesongen (G13, første i ungdomsfotballen) har vi ikke hørt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trener de ute hele vinteren. 11 år. Jeg kan ikke huske at det har blitt avlyst pga. kulde, men kan ha glemt det.

De blir oppfordret til å ha med seg varm drikke: Varm saft, kakao e.l. Min pleier å ha med rett-i-koppen tomatsuppe på termos.

Jeg pleier å spørre om han frøs på trening om det har vært kaldt, men svaret er alltid nei. De er i bevegelse hele tiden og holder seg varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sønnen min trener langrenn. Det er ikke bare gradene som styrer om det blir trening eller ikke. De har hatt trening i både -15 og -17 grader, men de har også avlyst trening om det har vært -12 og sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her avlyses ikke trening før det er -15 grader eller lavere. Og selvsagt hvis det er vind i tillegg til kulde, slik at effektive kuldegrader utgjør solid under 15 kalde.

Mindre intensive aktiviteter utendørs avlyses sjelden før gradestokken kryper under 20 grader. I dag er det -17, og tirsdagsskirennet for barn skal gå som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror ikke de har noen klar temperaturgrense, og som du sikkert vet spiller vind også inn på hvor kaldt det føles.

På kretsrenn mener jeg grensen er -15, er det kaldere enn det blir rennet avlyst. I fjor var barna på et renn som ble utsatt en time i påvente at temperaturen skulle stige til over grensen, hvilket den gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige vinter var min sønn 12 år, altså siste året i barnefotballen. Da fikk vi beskjed om at -12 grader var nedre grense for at det ble utetrening.

Ifølge trenerne var hovedårsaken at de ikke klarer å holde alle i bevegelse hele tiden, og at det ikke er bra å stå svette i kulda. De mente også det kunne være uheldig for lungene å puste inn så kald luft.

Sønnen min mente hovedårsaken var at trenerne (pappaer) var noen pyser.

Denne sesongen (G13, første i ungdomsfotballen) har vi ikke hørt noe.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med sønnen din.. med god organisering så trenger ingen av spillerne å stå i ro. Trenerne derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med sønnen din.. med god organisering så trenger ingen av spillerne å stå i ro. Trenerne derimot..

Nettopp ;-)

I år har de dessuten større baneplass, det hjelper selvsagt på muligheten for å dele dem opp slik at alle gjør noe samtidig. Ikke har det vært like beinkaldt, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...