Gå til innhold

eksem og kløende utslett under graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 14. uke, og har siden tidlig i graviditeten vært plaget av eksem på hender/underarmer og legger, og i de siste dagene også av et kløende utslett på store deler av kroppen. Jeg har hatt eksem også tidligere, men det økte veldig etter at jeg ble gravid. Jeg sluttet med kortisonkrem ca i uke 6, da jeg oppdaget at dette ikke var anbefalt for gravide. Jeg er ellers nøye med hva slags produkter jeg påfører huden, bruker neutral dusjsåpe, og smører meg ofte med a-derma eller apobase fuktighetskrem. Ved første svangerskapskontroll hos fastlege (uke 10) fikk jeg bekreftet at jeg ikke skulle bruke kortisonkrem, ellers hadde legen lite å bidra med når det gjaldt eksemet. Hun var svært overrasket over at eksemet hadde forverret seg i graviditeten, da hun mente at de aller fleste gravide kvinner med eksem opplever forbedring. Eksemet ble imidlertid stadig verre, og jeg leste senere at eksem oftere forverres enn forbedres i forbindelse med eksem. I forrige uke var jeg tilbake hos legen, da det begynte å gå utover nattesøvnen, og jeg ønsket å få en henvisning til spesialist. Legen ønsker ikke å henvise meg til spesialist, da hun fortsatt mener at dette kommer til å gå over av seg selv. Hun mente at det eneste jeg kan gjøre er å smøre med fuktighetskrem og stresse ned (selv opplever jeg ikke at jeg er stresset, annet enn pga eksemet). Da jeg ikke ville gi meg ringte legen til slutt til en hudspesialist, som anbefalte å bruke kortisonkrem, og legen min ga meg dermed, noe motvillig, en resept på elocon. Har nå brukt elocon i 5 dager, med god effekt, og krysser fingrene for at eksemet ikke kommer tilbake når jeg slutter med elocon. Skal bruke den i én uke, deretter en ukes pause, og om nødvendig en ny uke med salve. Nå har jeg imidlertid fått kløe over store deler av kroppen (særlig overarmer, hofter og lår), uten eksem, men med et rødt prikkete utslett. Huden føles ikke tørr, men ujevn/ruglete. Dette hadde så vidt begynt da jeg var hos legen, jeg nevnte også dette, men hun bet seg ikke særlig merke til det. Eksemen plager meg for tida ikke, men nå sover jeg dårlig pga det nye utslettet. Mine spørsmål er: - Kan jeg gjøre noe for å lindre kløen? Antihistaminer? Har lest at disse nå anses å være trygge for gravide, selv om de i følge enkelte kilder fortsatt frarådes - Hva kan jeg gjøre dersom eksemet kommer tilbake når jeg slutter med elocon? - Kan jeg, som legen min påstår, forvente at dette går over av seg selv? Jeg kan holde ut en stund, men ser mørkt på det om kløen skal vedvare i hele svangerskapet. - Bør jeg kontakte en hudlege? Jeg føler virkelig ikke det vil ha noen nytte å ta opp hudplagene med min fastlege enda en gang, og vurderer uansett sterkt å bytte fastlege (noe som kanskje må til for eventuelt å få henvisning til hudlege)

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Forstår at det er plagsomt og frustrerende å være i an situasjon der man ikke får ordentlig hjelp og informasjon og nærmest blir nektet å få annen kvalifisert hjelp. Jeg tror også det er en lite rasjonell bruk av de ressursene som finnes å forsøke å hindre at de blir benyttet, i verste fall vil man usynlighjøre et reelt behov og risikere enda større innskrenkninger av den offentlige satsning på hudfaget enn det man har sett allerede. Dette vil igjen føre til dårligere læremuligheter og enda mindre kunnskaper hos almenlegene. Med atopisk eksem er det veldig vanlig med forverring under svangerskap i motsetnig til hudsykdommen psoriasis som gjerne bedres. Når det gjelder behandling og risiko for alvorlige fosterskader er det spesielt alt som skjer de først 12 ukene som er viktig og da man bør utvise størst forsiktighet. Etter det er organene i hovedsak dannet og det er ikke så mye som kan gå galt., Når det gjelder kremer , er det begrensete mengder som tas opp i kroppen og kommer i sirkulasjonen og således svært lite som totalt sett når fosteret , så her har det med mengder å gjøre. F eks kan det være aktuelt å fortsette smøringen kanskje 2-3 kvelder i uken over noe lengre tid dersom det kan holde plagene i sjakk. Hva det andre utslettet ditt representerer , om det er en form for elveblest eller en av de litt mer sjeldne svangerskapsutslettene som også klør, er litt vanskelig å si. Det velprøvete antihistaminet Polaramin ansees som trygt å benytte ved behov under svangerskap selv om man er svært forsiktig med å anbefale noe. Dette har man lengre erfaring med enn Zyrtec , Aerius og de andre som man ikke blir trett av. Så da foreslår jeg periodisk og evt lavfrekvent bruk av Elocon evt alternerende med den svakere Locoid på de stedene du trenger det samt dusjoljer og kremsåpe og hyppig bruk av fuktighetskrem som du trives med , evt forsøke Propyless på pumpeflaske og antihistamin Polaramin prolongatum om kvelden sålenge du trenger det , evt ved behov. Dersom du ikke får orden på det , kan du be om henvisning til hudlege, eller så kan du ta utskrift av dette, så gjelder det som henvisning til hudlege med kommunal driftsavtale og du kan hilse fra meg og si at det haster. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...