Gjest (Anonymous) Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 jeg er gravid i uke 9, og er jo veldig glad for det. Problemet er at jeg gruer meg fælt til kontroller og fødsel, dette pga at jeg har vert utsett for overgrep i barndommen og jeg har aldri klart å snakke om det med noen. Jeg har fortrengt d frem til nylig. jeg har vert gjennom en fødsel for noen år siden og da fikk jeg regelrett panikk. Men nå skjønner jeg jo hvorfor jeg var så redd den gangen. Det er ikke smertene som skremmer, men all den nærkontakten bl.a. denne redselen overskygger veldig, for jeg vil jo så gjerne kose meg og glede meg. har fått time til kontroll om ca 2 uker. men hva skal jeg gjøre for å slippe all denne angsten, for å få en bedre fødsels opplevelse.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37553-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Jeg synes ikke du skal gå gjennom en vanlig g.u. hos din lege uten nøye forberedelser. Det beste hadde vært om du fikk en samtale hos din lege, for så enten å planlegge videre undersøkelse med en jordmor til stede. Evt. går det an å bli henvist til spes.avdeling hvor en gynekolog og jordmor samarbeider om oppfølgingen. Man vet at kvinner som har vært utsatt for overgrep, og spes. de som ikke har fått bearbeidet de verste opplevelsene, kan få det veldig tøft i svangerskapet. Som gravid blir man gjerne ekstra sårbar og hudløs, samtidig som man har en tendens til å gjennoppta gamle minner og opplevelser. Dette innebærer et stort potensiale i bearbeidingsprosessen, men man bør få ekstra oppfølging. De fleste større sykehus har nå egne jordmødre som følger opp bl.a. kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep, kvinner med fødselsangst, eller andre bakenforliggende årsaker som krever oppfølging med samtaler osv. Når du om 2 uker stiller opp hos din lege, bør du fortelle vedkommende i korte trekk om hva du har vært utsatt for, finn ut om det går an å få en henvisning til slik spes. jordmor og sørg for at g.u. blir utsatt til du er klar for det. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37553-gravid/#findComment-142967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.