Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 37 år som i går var hos legen for en vanlig helsesjekk og da ble det tatt blodprøver, og hos legen min er det standar med blodsukker test( ikke stikk i fingeren)

Ringte de i dag, da fikk jeg høre at det var 4.6 på fastende mage.

I dag var jeg på jobb, og jeg fikk mulighet til å teste blodsukker, en som hadde fått en måler gratis og ville teste det å stikke på en, hun holder på med utdannelse.

I morges, var det 9.3, to timer etter mat var det 8.6.

Jeg ringte legen , men de på kontoret tenkte at siden det var så lavt i går at det ikke var noe farlig.

Men hva er høyt og lavt Blodsukker.? Når bør jeg ta kontakt med lege, hvis ikke det gir seg, jeg er trett, tørster en del, og flyr mye på do.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375547-er-det-noe-%C3%A5-tenke-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette hoeres hoeyt ut. Jeg maaler relativt ofte paa grunn av tilstand som involverer blodsukkeret og det hoeyeste jeg har faatt er 7.9.

Ofte overser leger forstadiene til diabetes 2, fordi de forholder seg til "ekstreme" maalinger.

Er du i faresonen for denne lidelsen?

Hvordan er kostholdet ditt?

Trener du?

Hvis det er høyt over tid så kontakt legen igjen. Engangstilfelle er ikke nok.

Ser at det står at jeg skrev at jeg testet det selv i dag, det er feil, skrev feil der, jeg testet det i går kveld, min feil, beklager. Jeg fikk 10,3 i går kveld, så fikk jeg 9,3 i hele dag, fikk beskjed om å teste det 2 ganger selv i dag, og nå er den siste målingen 11.

Jeg synes dette hoeres hoeyt ut. Jeg maaler relativt ofte paa grunn av tilstand som involverer blodsukkeret og det hoeyeste jeg har faatt er 7.9.

Ofte overser leger forstadiene til diabetes 2, fordi de forholder seg til "ekstreme" maalinger.

Er du i faresonen for denne lidelsen?

Hvordan er kostholdet ditt?

Trener du?

Jeg spiser sunt, går tur med hundene, og får en del mosjon via å løpe etter barn.

Mern jeg har har en sykdom , ME som gjør at jeg ikke kan trene veldig mye.

Jeg spiser sunt, går tur med hundene, og får en del mosjon via å løpe etter barn.

Mern jeg har har en sykdom , ME som gjør at jeg ikke kan trene veldig mye.

Om du har diabetes 2 (eller er i faresonen), saa er foerste bud kosthold og mosjon med eller uten diagnose. Spis mer groennsaker, kutt alt hvetemel og sukker, velg grov pasta og brun ris i begrensede mengder.

Trening forstaar jeg er vanskelig for deg med ME.

Annonse

Om du har diabetes 2 (eller er i faresonen), saa er foerste bud kosthold og mosjon med eller uten diagnose. Spis mer groennsaker, kutt alt hvetemel og sukker, velg grov pasta og brun ris i begrensede mengder.

Trening forstaar jeg er vanskelig for deg med ME.

Det er jo det som er saken , jeg har ikke kjent diabetes.

Det er jo det som er saken , jeg har ikke kjent diabetes.

Nei, jeg forstaar det.

Det er derfor jeg sier som jeg gjoer. Ved hoeyt blodsukker burde du gjoere grep i kostholdet ditt, om du har noe du kan ta tak i, med eller uten en diabetes 2-diagnose.

Har du diabetes 1 i familien?

Gjest Diabetes2

Det høres høyt ut. Dessverre er det slik at alarm hos legen ofte ikke går før man har diagnosen. Men du hadde fint fastende hos legen. Langtidsblodsukker sier mye, det kan du få målt. Samt c-peptid som sier noe om hvor mye insulin du produserer. Vær klar over at grensen på denne er økt fra ca 700 til 1100 eller noe som normalverdi. Har du over 700 har du muligens høyt selv om legen din synes det er bra. Du kan lese mer om det ved å søke på c-peptid og insulinresistens. C-peptid kan være det beste varselet på om du holder på å utvikle diabetes. At du nå er insulinresistent og at kroppen pøser på insulin, men musklene tar ikke imot det.

Jeg fikk diabetes2 for en stund siden. Vektnedgang hjelper. Samt at jeg har kuttet i karbohydrater. Jeg spiser knekkebrød i steden for brød foreksempel. Du finner masse flotte oppskrifter på lavkarbo som ikke hever blodsukkeret mye.

Du kan også kjøpe deg ditt eget blodsukkermålingsapprat. Det er billigere etterhvert med ustyret om du får resept hos legen.

Fedon Lindberg anbefaler Metformin fra første stund man har diagnosen. Legene mener ofte at man skal prøve kosthold og mosjon først. Lindberg mener tvert i mot at om man starter med metformin tidligere, utsetter man sykdommen lengre.

Her står det litt om verdier:

http://www.lommelegen.no/872589/blodsukker

Kan anbefale boken til Sofie Hexeberg spis deg frisk, hun skriver mye om prøveverdier som det er lurt å sette seg inn i.

For overvektige har slankeoperasjoner vist god effekt på diabetes 2.

Ser at det står at jeg skrev at jeg testet det selv i dag, det er feil, skrev feil der, jeg testet det i går kveld, min feil, beklager. Jeg fikk 10,3 i går kveld, så fikk jeg 9,3 i hele dag, fikk beskjed om å teste det 2 ganger selv i dag, og nå er den siste målingen 11.

Det er vanskelig å vite om målingen er god nok når man gjør det hjemme. Synes dette er rart siden du har akkurat fått målt det hos legen og alt var greit. Jeg ville stolt på legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...