Gå til innhold

Aldersforskjell i forhold

Anbefalte innlegg

Nylig opplevde jeg, som er kvinne, å forelske meg i en 13 år yngre mann. Da jeg "lot dette skje" trodde jeg mannen var eldre, enn det han viser seg å være. Liker han fortsatt veldig godt, men jeg har forstått det sånn at det er bortimot ekkelt at en kvinne er såpass mye eldre enn mannen. Det blir barnerov, selv om mannen er voksen og vel så det.

Men, når det går den andre veien, at mannen er eldst, ser ikke 13 år ut til å være noe problem i det hele tatt. Det kan forsåvidt være enda større aldersforskjell og, så lenge det går den riktige veien!!

Handler dette bare om biologi? At kvinner bare kan reprodusere seg selv mens de er relativt unge, mens menn kan drive på hele livet?

Jeg føler at det er mer enn det. Eller hva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375589-aldersforskjell-i-forhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor gamle partene er synes jeg. Om den yngste knapt er 18 og den eldste over 30 synes jeg ikke noe om det, de to er i tilfelle på to forskjellige planeter rent mentalt etter min mening.

Om den yngste er 25-30 og den eldste 40-45 blir det mer "likevekt" aldersmessig. Men det er min mening da. :o)

En kollega av meg traff sin kone da han var 19 og hun en 4 barns mor på 29.

De fant tonen og har vel vært sammen i 20 år nå. Eldste sønnen hennes var forresten 12 da de ble sammen.

Han ble mobbet litt av venner og til og med faren hennes, men han stod imot og tror de er veldig lykkelige fremdeles.

Har også et vennepar som skiller 9 år den veien du snakker om. Hun fylte 50 i fjor og han 41 nå nettopp. De trives også veldig godt sammen, og hun passer fint inn i gjengen.... det eneste mange av oss på sidelinje tenker, er at det er synd han ikke lkan få egne barn med henne. Han har ikke barn fra før, er kjempeflink med barn og hun er allerede blitt bestemor....

Men ser man litt kynisk på det med aldersforskjell, så burde jo kvinnen være eldre enn mannen.... i og med at kvinner statistisk lever lengre enn menn. :-)

Dette har også jeg grublet over..... En på 33 liker meg godt, og jeg liker ham... men jeg føler aldersforskjellen er for stor da jeg er 41 selv....

Eksen er sammen med ei som er ca 33 (han er 40), og der tenker jeg ikke over aldersforskjellen i det hele tatt....

Hei!

Jeg tror det er mere biologi enn man tror det er snakk om.

Men selv reagerer jeg aldri eller bryr meg med hvilken alder par har, det er jo deres sak, da en venn av min mann dame som var 55 år ble sammen med en mann på 30 år, så tenkte jeg bare "så bryr han seg altså ikke om å få barn", ja og flere ønsker jo ikke barn.

Jeg er selv tiltrukket til eldre menn, da mener jeg menn med grått hår, jeg syns det er rart, men sånn er det og jeg vet ikke hva det skyldes.

Man er sikkert bare forskjellig med hva man liker, og jeg har feks alltid fått best kontakt med eldre, syns de har en annen ro og trygghet ved seg så det tror jeg kan virke inn. Jeg har jo alltid vært litt mer seriøs enn jevnaldrende og hatt mer sammenfallende interesser med voksne mennesker. (hvis dere skjønner hva jeg mener med det)

Gjest Moden men ungdommelig kvinne.

Er ikke godt å si :) Men det er litt rart at det ennå ikke er helt "godtatt" at aldersforskjellen går den veien, andre veien er, som du sier, helt "vanlig".

I Amerika er det jo veldig vanlig at modne kvinner finner seg yngre menn. Det er der vi skulle vært ;)

Jeg har alltid vært med menn som har vært en del eldre enn meg selv, inntil jeg nå har passert de berømte "førr" :)

Jeg fant meg for et år siden en "lekekamerat", vel 15 år yngre en meg selv. Vi har bare "møter" og ikke noe forhold, men jeg må si det klaffer bra.

Vi kvinner er jo på vårt beste i denne alderen heter det seg, og for mitt vedkommende må jeg si det stemmer. Min erfaring er også at mange menn i vår alder har dabbet av på mange måter, også sexuellt. Da er det mange av oss som fungerer bedre sammen med menn i sin beste alder, rundt de 20.

Egentlig når vi ser på det sånn så er det jo helt naturlig å titte nedover for modne kvinner :)

Forhold, vel, tror det kan være problematisk med såpass stor aldersforskjell uansett vei. For de yngste er kanskje i begynnelsen på å starte familie, med barn osv. De er i farta og liker å gå mye ut kanskje mm. Folk i moden alder har gjerne de barna de vil ha, samt at de kanskje ikke synes det er like stas å fly utpå hver helg.

Men at ting kan fungere og at det kan bli flotte forhold mellom par med slik aldersforskjell, og at dette kan vare i mange, mange år, er jeg ikke i tvil om.

Og så lenge begge parter er i klasse voksen, så er det heller ingen feil i å innlede forhold.

Jeg synes derfor du skal gi dette en sjangse og nyte det dere har sammen. Ting kan fungere i lange tider, eller det kan bryte om noen måneder. Men det kan det mellom to tyveåringer og to førtiåringer også, det er aldri noen garanti.

:)

Annonse

Gjest ei gammel røy

Jeg oppfatter det som en av de mange uskrevne regler at moden dame + yngre mann ikke er passende. Kanskje det i tillegg til den biologiske delen har noe med det at mannen tradisjonelt skulle forsørge og beskytte kvinnen og dermed ville være best utrustet til det om han var den eldste. Idag er jo ikke dette et aktuelt scenario. Et viktig poeng er det jo at menn dør i en tiligere alder enn kvinner og at det derfor vil være en fordel for kvinnen å ha en mann som er yngre enn henne selv.

Jeg tenkte aldri på muligheten for at det kunne skje meg. Etter at jeg ble skilt, møtte jeg imidlertid en mann som viste seg å være nesten 9 år yngre enn meg. Jeg holdt lenge igjen med tanke på at han dermed ville gå glipp av egne barn, ettersom jeg anser meg ferdig med dette i en alder av 45. Han på sin side er lite opptatt av det. Utover dette, tenker jeg aldri over aldersforskjellen. Vi er helt på bølgelengde, har mye felles både av interesser og sosial omgangskrets og trives veldig godt ilag.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...