Gå til innhold

Sårhet/eksem rundt munnen

Anbefalte innlegg

Gjest kakadufo

Hei! Jeg har en sønn på 4 år som når det er kaldt blir svært sår i overgangen mellom leppene og huden ellers i ansiktet. Ikke i munnvikene, men ved over- og underleppen. Leppene sprekker liksom opp i "fargeovergangen" og det hele blir rødt, hovent og visstnok sviende. I går gråt han fælt da han kom hjem fra barnehagen på grunn av dette. Det kommer kun når han har vært ute i kaldt vær. Han sikler ikke og vi bruker kuldekrem uten vann i kinn, samt kuldekrem for lepper. Han har atopiske tendelser på kroppen, men dette skjønner jeg ikke hva er. Kan du hjelpe meg? Og vet du evt. hva vi kan gjøre for å forebygge/behandle det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375592-s%C3%A5rheteksem-rundt-munnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er nok sannsynligvis litt atopisk eksem,ikke uvanlig å få dette med den lokalisasjonen du beskriver. Dessverre ikke nok med fuktighetskrem . Kan bruke hydrocortison noen dager av gangen uten at det er farlig, velg gjerne en med fet krem f eks Mildison og kan dessuten benytte samme kremgrunnlag, Locobase fet innimellom. Typisk at det blir verst i kald vinterluft med lavere luftfuktighet. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...