Gå til innhold

hormoner og humør -hjelp!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Anbefalte innlegg

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har blitt diagnostisert med en lett form for manisk depressiv lidelse. Depresjonene kan være tunge og tildels invalidiserende. Går til psykiater, og får nå stemningsstabiliserende medisin, neurontin ved siden av antidepressiva, Cipramil. I flere år er det observert en ganske klar forværring av depresjonen premenstruelt. I den forbindelse har jeg nå startet med en monofasisk p-pille, Yasmin.

Synes alikevel at svingningene følger en slags månedlig syklus. Psykiateren min, og jeg er usikre på i hvilken grad min egen hormonsyklus har "gjennomslag", og eventuelt hvilken hormonbehandling som best kan dempe hormonsvingningene, og samtidig fungere som prevensjon.

Tror du det kan være mulig å ta to eller tre brett sammenhengende for sjeldnere å få de mens-relaterte forværringene av depresjonen? Har andre p-piller en mer stabiliserende effekt? i hvilken grad har man svingninger i hormonene mens man bruker p-piller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37564-hormoner-og-hum%C3%B8r-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine egne hormoner kan ikke slå igjennom p-pillen.

Du kan gjerne hoppe fra brett til brett uten å ha mensen. Kommer det litt blødning kan du holde en ukes pause. Jeg tror ikke det er stor forskjell mellom de ulike monofasiske piller, men hold deg til den du har startet med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...