Gå til innhold

Problemer med forstoppelse og liten/dårlig virkning av Laktulose

Anbefalte innlegg

Gjest Aktiv IT-mann 34

Jeg har i ca ti år hatt store problemer med hemorider og analfissurer samt krampe i lukkemuskelen som følge av dette. Jeg er så plaget at alt annet enn "diarè" resulterer i at jeg sprekker opp igjen, selv ganske små klumper i avføringen kan lett resultere i dette. På grunn av dette har jeg i over ett år fast brukt Frukt & Fiber klosser hver kveld for å holde problemene mest mulig i sjakk. Rett før jul måtte jeg bruke Frukt & Fiber kapsler i litt under en måned fordi klossene ikke var å finne i butikken. Etter et par dager på kapslene merket jeg at avføringen begynte å bli hardere enn den burde og supplerte med litt Laktulose. Når jeg var tilbake på klossene slet jeg med at det ble mer og mer klumper i avføringen så jeg måtte fortsette å supplere med Laktulose. Jeg har etter dette merket at avføringen har blitt hardere og hardere og den siste uken har jeg hatt forstoppelse flere ganger. Det største problemet er at ved hver avføring så har jeg en hard propp som må ut først, så kommer noenlunde normal avføring. Dette medfører at jeg revner opp igjen hver gang jeg går på do, samt at de gangene med skikkelig forstoppelse har hemoriden vokst betraktelig, samt at den er blitt skikkelig betent. Jeg drikker mye vann, 3-4 liter til dagen (mitt normale vanninntak). Og har de siste dagene levd utelukkende på frukt og grønt med mye fiber for å prøve å få kontroll på problemet. Forrige fredag ba legen min meg prøve Dulcolax for å bli kvitt den akutte forstoppelsen. Jeg har brukt denne en gang, og den hadde god virkning, men jeg er redd for å bruke den mer enn høyst nødvendig da jeg ikke ønsker å gjøre vondt værre. Når det gjelder hemoriden(e) har de vært mer eller mindre betente siden før jul, og det virker ikke som betennelsen vil gi seg helt selv i perioder hvor avføringen har vært helt grei. Jeg kan også nevne at jeg har betennelse i en fing som heller ikke vil gi seg. Jeg er vandt med at betennelser pleier å gi seg raskt, så jeg lurer på om dette kan ha en sammenheng. Mine spørsmål er som følger: Hva kan jeg gjør for å få orden på avføringen? Burde jeg startet med antibiotika for å bli kvitt infeksjonen i hemoridene?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...