Gå til innhold

Sitte to og to på skolen - rolige/urolige elever


Anbefalte innlegg

Gjest mammaentil3.klassing

I klassen til barnet mitt (3. kl) sitter de to og to sammen. Det har de gjort siden 1. klasse. De har rullert på hvem som sitter sammen, men har aldri sittet alene, kun to og to.

Det er en god del urolige elever i denne klassen, og da setter de selvsagt disse sammen med rolige elever. Mitt barn er rolig, og har derfor sittet sammen med forskjellige urokråker.

Nå klager barnet mitt på at den h*n sitter med nå, gjør at det er vanskelig å konsentrere seg fordi h*n blir forstyrret en god del. Jeg har tenkt å ta opp dette med skolen, men jeg vil høre med dere her inne om dere har samme erfaringer; at elever sjelden sitter en og en, og at urolige elever sitter sammen med rolige.

Jeg har tenkt helt fra 1. klasse, at med så mange urokråker i klassen, ville det ikke vært lurere å sitte en og en? Samtidig syns jeg det er dårlig gjort mot de rolige elevene, som har alle forutsetninger til å ta til seg læring på en god måte, å "ødelegge" denne muligheten fordi de blir satt til å roe ned urolige elever.

Det er først nå jeg har oppfattet at det virkelig har blitt et problem. Tidligere har jeg oppfattet innimellom at det har vært forstyrrelser, men ikke i slik grad at jeg har følt at jeg måtte ta det opp.

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • Persille1365381127

    10

  • Dark-Angel 82

    4

  • Angustia

    4

Jeg er mor til et urolig barn i femte klasse. De sitter også for det meste to og to - men innimellom sitter de alene. Akkkurat nå sitter mi jente og noen få til alene mens de andre sitter to og to.

Når hun sitter sammen med noen, blir hun plassert sammen med et rolig barn. Som du sier, så kan dette gå utover det rolige barnet. Samtidig så er det positivt for mitt barn at hun i alle fall innimellom får lov til å sitte sammen med andre - og det andre barnet kan kanskje lære litt av hennes måte å være på - hun er veldig engasjert i timene, er spontan, flink muntlig osv - men hun kribler veldig i kroppen, og akkruat det er nok forstyrrende for den andre.

Jeg synes du skal snakke med læreren. Hør om de kan sitte alene noen uker - og så helle flytte sammen to og to igjen seinere. Eller dele opp litt mer, slik at noen sitter alene og noen sitter to og to.

Jeg var et "rolig" barn selv, og likte ikke å sitte sammen med andre, likte ikke gruppearbeid. Men innimellom måtte jeg jo det - og jeg tror jeg hadde godt av det - lærte at andre hadde andre kvaliteter og egenskaper enn meg, og ble litt kjent med dem på andre måter enn i friminuttene.

Jeg er fullstendig enig med deg! Begge mine har hele tiden blitt brukt som støtdempere, og de har mislikt det. Ved noen anledninger har det vært så ille at vi har tatt det tydelig opp med lærerne, og da har det blitt rotasjon. Dette fratar jo den rolige konsentrerte muligheten til å få med seg det som skjer, og det syns jeg er for ille.

I mitt ene barns klasserom sitter noen alene, og noen sammen. I mitt andre barns klasserom sitter alle minst 2 sammen, men de har også hele langbord med inntil 4 elever på rekke. Det er kamp om å få sitte alene/max 2 og 2.

Jeg syns det er en uting, og jeg skulle også ønske at man i større grad sendte de urolige på gangen. Rett og slett fordi det innimellom brukes så mye krefter og tid på å få disse rolige at hele undervisningstiden blir ødelagt.

Hos oss sitter de både gruppevis (1. og 5.klasse) og i forskjellige sammensetninger (7. klasse).

Begge de eldste mine er rolige, og blir gjerne satt sammen med urolige elever. Noen ganger fungerer det greit, andre ganger går det bare ikke. Da forteller de det til meg, eller direkte til læreren. Konstellasjonen blir så endret.

Jeg synes absolutt at læreren må bli gjort oppmerksom på at det blir vanskelig for barnet ditt å konsentrere seg slik situasjonen er nå.

Gjest Nickløsheletida

Jeg er fullstendig enig med deg! Begge mine har hele tiden blitt brukt som støtdempere, og de har mislikt det. Ved noen anledninger har det vært så ille at vi har tatt det tydelig opp med lærerne, og da har det blitt rotasjon. Dette fratar jo den rolige konsentrerte muligheten til å få med seg det som skjer, og det syns jeg er for ille.

I mitt ene barns klasserom sitter noen alene, og noen sammen. I mitt andre barns klasserom sitter alle minst 2 sammen, men de har også hele langbord med inntil 4 elever på rekke. Det er kamp om å få sitte alene/max 2 og 2.

Jeg syns det er en uting, og jeg skulle også ønske at man i større grad sendte de urolige på gangen. Rett og slett fordi det innimellom brukes så mye krefter og tid på å få disse rolige at hele undervisningstiden blir ødelagt.

''Jeg er fullstendig enig med deg! Begge mine har hele tiden blitt brukt som støtdempere, og de har mislikt det. Ved noen anledninger har det vært så ille at vi har tatt det tydelig opp med lærerne, og da har det blitt rotasjon''

Det samme ble sønnen min og han klaget på det her hjemme. Jeg tok det opp med læreren. Sønnen min var rolig og slet med kroniske ørebetnnelser og slim i ørene, noe som gjorde at han fikk dårlig hørsel. Likevel ble han plassert sammen med bråkmakerne. Det var ikke akseptabelt.

Gjest Nickløsheletida

Jeg er mor til et urolig barn i femte klasse. De sitter også for det meste to og to - men innimellom sitter de alene. Akkkurat nå sitter mi jente og noen få til alene mens de andre sitter to og to.

Når hun sitter sammen med noen, blir hun plassert sammen med et rolig barn. Som du sier, så kan dette gå utover det rolige barnet. Samtidig så er det positivt for mitt barn at hun i alle fall innimellom får lov til å sitte sammen med andre - og det andre barnet kan kanskje lære litt av hennes måte å være på - hun er veldig engasjert i timene, er spontan, flink muntlig osv - men hun kribler veldig i kroppen, og akkruat det er nok forstyrrende for den andre.

Jeg synes du skal snakke med læreren. Hør om de kan sitte alene noen uker - og så helle flytte sammen to og to igjen seinere. Eller dele opp litt mer, slik at noen sitter alene og noen sitter to og to.

Jeg var et "rolig" barn selv, og likte ikke å sitte sammen med andre, likte ikke gruppearbeid. Men innimellom måtte jeg jo det - og jeg tror jeg hadde godt av det - lærte at andre hadde andre kvaliteter og egenskaper enn meg, og ble litt kjent med dem på andre måter enn i friminuttene.

''Når hun sitter sammen med noen, blir hun plassert sammen med et rolig barn. Som du sier, så kan dette gå utover det rolige barnet. Samtidig så er det positivt for mitt barn at hun i alle fall innimellom får lov til å sitte sammen med andre ''

Det er sikkert positivt for henne, men hun tar vel ikke skade av å sitte alene heller inntil hun forstår at hun ikke skal forstyrre for å kunne sitte sammen med andre?

Annonse

''Når hun sitter sammen med noen, blir hun plassert sammen med et rolig barn. Som du sier, så kan dette gå utover det rolige barnet. Samtidig så er det positivt for mitt barn at hun i alle fall innimellom får lov til å sitte sammen med andre ''

Det er sikkert positivt for henne, men hun tar vel ikke skade av å sitte alene heller inntil hun forstår at hun ikke skal forstyrre for å kunne sitte sammen med andre?

Jeg skriver jo at jeg synes det er helt greit at hun som regel sitter alene - hun jobber jo best da og konsentrerer seg best alene. Men jeg tror også at det er bra for henne _innimellom_ å sitte sammen med en annen elev og få litt av den positive følelsen med det å være sammen med en annen.

Slik situasjonen er nå, så er det ingenting som tyder på at hun på kort sikt vil klare å sitte helt stille, slik de fleste andre gjør. Det er jo akkurat det vi holder på å finne ut av nå.

Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen (2,5 år).

Gjest mammaentil3.klassing

Jeg er fullstendig enig med deg! Begge mine har hele tiden blitt brukt som støtdempere, og de har mislikt det. Ved noen anledninger har det vært så ille at vi har tatt det tydelig opp med lærerne, og da har det blitt rotasjon. Dette fratar jo den rolige konsentrerte muligheten til å få med seg det som skjer, og det syns jeg er for ille.

I mitt ene barns klasserom sitter noen alene, og noen sammen. I mitt andre barns klasserom sitter alle minst 2 sammen, men de har også hele langbord med inntil 4 elever på rekke. Det er kamp om å få sitte alene/max 2 og 2.

Jeg syns det er en uting, og jeg skulle også ønske at man i større grad sendte de urolige på gangen. Rett og slett fordi det innimellom brukes så mye krefter og tid på å få disse rolige at hele undervisningstiden blir ødelagt.

Takk for svar. Jeg lurer veldig på om det er en pedagogisk tanke bak dette med på død og liv skulle sitte to og to? To rolige elever kan jeg jo se ha nytte av å sitte sammen. Mens to urolige eller en rolig og en urolig kan jeg ikke se noen fordel ved å plassere sammen.

Jo, hvis en rolig elev er _for_ rolig, dvs. sjenert, usikker, stille, forsiktig kan jo denne ha nytte av å sitte med en som det er litt mer liv i, men en normal rolig unge sammen med en urokråke kan jeg ikke se noen fordeler med (hvertfall ikke for den rolige).

Gjest mammaentil3.klassing

Jeg skriver jo at jeg synes det er helt greit at hun som regel sitter alene - hun jobber jo best da og konsentrerer seg best alene. Men jeg tror også at det er bra for henne _innimellom_ å sitte sammen med en annen elev og få litt av den positive følelsen med det å være sammen med en annen.

Slik situasjonen er nå, så er det ingenting som tyder på at hun på kort sikt vil klare å sitte helt stille, slik de fleste andre gjør. Det er jo akkurat det vi holder på å finne ut av nå.

Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen (2,5 år).

''Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen''

Men hvis _ingen_ satt sammen, ville det jo bli likt for alle. Jeg ser for meg alle vil jobbe bedre av å sitte alene uten en sidemann til å avlede oppmerksomheten. Så kan de heller øve på samarbeid i diverse prosjekter/grupper når det er naturlig.

Gjest mammaentil3.klassing

Hos oss sitter de både gruppevis (1. og 5.klasse) og i forskjellige sammensetninger (7. klasse).

Begge de eldste mine er rolige, og blir gjerne satt sammen med urolige elever. Noen ganger fungerer det greit, andre ganger går det bare ikke. Da forteller de det til meg, eller direkte til læreren. Konstellasjonen blir så endret.

Jeg synes absolutt at læreren må bli gjort oppmerksom på at det blir vanskelig for barnet ditt å konsentrere seg slik situasjonen er nå.

Takk for svar. Jeg skal ta en prat med lærer.

Lurer bare på om det er en pedagogisk tanke bak dette at de skal sitte to og to. Siden det virker som de tviholder på denne ordningen.

''Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen''

Men hvis _ingen_ satt sammen, ville det jo bli likt for alle. Jeg ser for meg alle vil jobbe bedre av å sitte alene uten en sidemann til å avlede oppmerksomheten. Så kan de heller øve på samarbeid i diverse prosjekter/grupper når det er naturlig.

''Men hvis _ingen_ satt sammen, ville det jo bli likt for alle. Jeg ser for meg alle vil jobbe bedre av å sitte alene uten en sidemann til å avlede oppmerksomheten. Så kan de heller øve på samarbeid i diverse prosjekter/grupper når det er naturlig.''

Dette er jeg enig i. Slik jeg har forstått det, så skal de ikke prate sammen og hjelpe hverandre, bare sitte nær hverandre - og da er jo kanskje noe av poenget borte.

Jeg tror det har litt med plassen i klasserommet å gjøre. I klassen til jenta mi har de valgt å beholde lyttekroken 8sitter på benker i halvsirkel), der de sitter når de skal gå gjennom nytt stoff eller lese høyt - mens de sitter ved pultene når de skal gjøre skrivearbeid. Når de plasserer pultene sammen, sparer de litt plass i rommet.

Takk for svar. Jeg skal ta en prat med lærer.

Lurer bare på om det er en pedagogisk tanke bak dette at de skal sitte to og to. Siden det virker som de tviholder på denne ordningen.

Det er som regel en pedagogisk tanke bak. Du kan f.eks. google "samarbeidslæring".

Det er som regel en pedagogisk tanke bak. Du kan f.eks. google "samarbeidslæring".

Hm. Dette var et nytt ord for meg.

Fant bl.a. dette:

''Hva er samarbeidslæring? Det er en metodikk som søker å utvikle en positiv gjensidig avhengighet i grupper av elever. De skal oppleve at de trenger hverandre for å løse oppgaven de har fått, de skal føle individuelt ansvar for at oppgaven blir løst, og de skal samarbeide slik at alle lærer like mye og det samme. For å nå disse målene må læreren skape trygghet og tillit i elevgruppene, elevene må oppleve mestring, og de må lære å håndtere konflikter, ta ansvar og kommunisere godt. Dersom disse målene nås vil elevene engasjere seg mer i sin egen læring, og det vil bli færre konflikter og forstyrrelser i klasserommet. Når elevene i større grad aksepterer hverandre som de er vil en naturlig konsekvens være mindre mobbing og sosial utestenging, bedre læringsmiljø og større læringsutbytte.

''

Men da forutsettes det at de skal jobbe sammen og diskutere osv - ikke bare sitte ved siden av hverandre og jobbe individuelt.

Dette er jo en form for gruppearbeid.

Annonse

Hm. Dette var et nytt ord for meg.

Fant bl.a. dette:

''Hva er samarbeidslæring? Det er en metodikk som søker å utvikle en positiv gjensidig avhengighet i grupper av elever. De skal oppleve at de trenger hverandre for å løse oppgaven de har fått, de skal føle individuelt ansvar for at oppgaven blir løst, og de skal samarbeide slik at alle lærer like mye og det samme. For å nå disse målene må læreren skape trygghet og tillit i elevgruppene, elevene må oppleve mestring, og de må lære å håndtere konflikter, ta ansvar og kommunisere godt. Dersom disse målene nås vil elevene engasjere seg mer i sin egen læring, og det vil bli færre konflikter og forstyrrelser i klasserommet. Når elevene i større grad aksepterer hverandre som de er vil en naturlig konsekvens være mindre mobbing og sosial utestenging, bedre læringsmiljø og større læringsutbytte.

''

Men da forutsettes det at de skal jobbe sammen og diskutere osv - ikke bare sitte ved siden av hverandre og jobbe individuelt.

Dette er jo en form for gruppearbeid.

Det finnes ulike varianter og trinn i samarbeidslæring. Det finnes også argumenter for og imot. Mitt poeng er at det ofte vil ligge pedagogiske begrunnelser bak hvordan et klasserom organiseres.

Jeg er motstander av å bruke rolige elever som "buffer" for urolige elever. Hvis dette er et problem, må du ta det opp med læreren.

Hos oss sitter varierer de hvordan de sitter, noen ganger to og to, noen ganger flere, noen ganger en og en, og noen ganger sitter noen alene mens andre sitter to og to. Min sønn som i perioder kan være noe urolig sitter tidvis alene og synes det er ok. Jeg har ikke inntrykk av at han blir satt sammen med rolige barn for å roe han ned. Jeg har heller inntrykk av at de ofte prøver å sette sammen elever som passer sammen faglig, men det varierer nok noe.

Takk for svar. Jeg lurer veldig på om det er en pedagogisk tanke bak dette med på død og liv skulle sitte to og to? To rolige elever kan jeg jo se ha nytte av å sitte sammen. Mens to urolige eller en rolig og en urolig kan jeg ikke se noen fordel ved å plassere sammen.

Jo, hvis en rolig elev er _for_ rolig, dvs. sjenert, usikker, stille, forsiktig kan jo denne ha nytte av å sitte med en som det er litt mer liv i, men en normal rolig unge sammen med en urokråke kan jeg ikke se noen fordeler med (hvertfall ikke for den rolige).

Det heter så fint at man skal lære seg å samarbeide. Men klarer man ikke å jobbe alene så har man ingenting å tilby en evt partner. Det blir mange "støttekontakter" av rolige elever rundt omkring, ja...

Og det er ikke dårlig gjort overfor de flinke elevene om man setter de en og en heller. De aller fleste fungerer best alene når de er så små. Noen fungerer ikke ved en pult i det hele tatt, og da må man prøve gjøre noe med det, uten å forvente at en rolig elev skal dempe ned uroen.

Gjest annlovinda

Jeg har et rolig barn som ofte blir satt ved siden av en eller annen bråkmaker.

Ved et par anledninger har jeg måttet gi beskjed til lærer om at det ikke fungerer å sitte med den h'n nå sitter med, og da har lærer vært rask og byttet på.

Det jeg vet vet mitt barn reagerer på, er at h'n aldri får sitte sammen sine beste venner (som også er rolige) fordi de alltid må sitte sammen bråkmakere.

Gjest mammaentil3.klassing

Jeg har et rolig barn som ofte blir satt ved siden av en eller annen bråkmaker.

Ved et par anledninger har jeg måttet gi beskjed til lærer om at det ikke fungerer å sitte med den h'n nå sitter med, og da har lærer vært rask og byttet på.

Det jeg vet vet mitt barn reagerer på, er at h'n aldri får sitte sammen sine beste venner (som også er rolige) fordi de alltid må sitte sammen bråkmakere.

''Det jeg vet vet mitt barn reagerer på, er at h'n aldri får sitte sammen sine beste venner (som også er rolige) fordi de alltid må sitte sammen bråkmakere.''

Ja, det er et moment hos oss også.

Enig i at det ikke er holdbart med utpreget bruk av støtdempre. Er ikke sikker på at det bidrar så godt til å lære de urlige barna å ta ansvar for egen oppførsel.

Hos oss har de pleid å rullere fra uke til uke på hvor elevene sitter og hvem de sitter sammen med etter strikt skjema fra læreren.

Her går det på rundgang slik at alle guttene i løpet av en periode har sittet sammen med hverandre og alle jentene likedan. Altså ingen bestiser som klynger seg sammen og ingen habittuelle støtdempere.

I en barnehage jeg kjenner til, sluttet de med å bruke jentene som støtdempere for urolige gutter og samlet heller alle urokråkene ved et matbord når de skulle spise. Resultatet var at de urolige barna i større grad selv måtte ta ansvar for levelige forhold ved matbordet og det totalt sett ble roligere.

mvh

Takk for svar. Jeg lurer veldig på om det er en pedagogisk tanke bak dette med på død og liv skulle sitte to og to? To rolige elever kan jeg jo se ha nytte av å sitte sammen. Mens to urolige eller en rolig og en urolig kan jeg ikke se noen fordel ved å plassere sammen.

Jo, hvis en rolig elev er _for_ rolig, dvs. sjenert, usikker, stille, forsiktig kan jo denne ha nytte av å sitte med en som det er litt mer liv i, men en normal rolig unge sammen med en urokråke kan jeg ikke se noen fordeler med (hvertfall ikke for den rolige).

''Jeg lurer veldig på om det er en pedagogisk tanke bak dette med på død og liv skulle sitte to og to?''

Det er i hvert fall en fullstendig utdatert tanke å bruke rolige elever som buffere for de mer utagerende. Jeg vet det blir gjort mange steder, altså - men det finnes ikke grunnlag for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...