Gå til innhold

Sitte to og to på skolen - rolige/urolige elever


Anbefalte innlegg

Enig i at det ikke er holdbart med utpreget bruk av støtdempre. Er ikke sikker på at det bidrar så godt til å lære de urlige barna å ta ansvar for egen oppførsel.

Hos oss har de pleid å rullere fra uke til uke på hvor elevene sitter og hvem de sitter sammen med etter strikt skjema fra læreren.

Her går det på rundgang slik at alle guttene i løpet av en periode har sittet sammen med hverandre og alle jentene likedan. Altså ingen bestiser som klynger seg sammen og ingen habittuelle støtdempere.

I en barnehage jeg kjenner til, sluttet de med å bruke jentene som støtdempere for urolige gutter og samlet heller alle urokråkene ved et matbord når de skulle spise. Resultatet var at de urolige barna i større grad selv måtte ta ansvar for levelige forhold ved matbordet og det totalt sett ble roligere.

mvh

''I en barnehage jeg kjenner til, sluttet de med å bruke jentene som støtdempere for urolige gutter og samlet heller alle urokråkene ved et matbord når de skulle spise. Resultatet var at de urolige barna i større grad selv måtte ta ansvar for levelige forhold ved matbordet og det totalt sett ble roligere.

''

Lignende metode har jeg benyttet - med hell - i en langt høyere aldersgruppe. Det ga positiv uttelling for alle gruppene.

Fortsetter under...

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    20

  • Persille1365381127

    10

  • jubalong70

    4

  • Angustia

    4

''I en barnehage jeg kjenner til, sluttet de med å bruke jentene som støtdempere for urolige gutter og samlet heller alle urokråkene ved et matbord når de skulle spise. Resultatet var at de urolige barna i større grad selv måtte ta ansvar for levelige forhold ved matbordet og det totalt sett ble roligere.

''

Lignende metode har jeg benyttet - med hell - i en langt høyere aldersgruppe. Det ga positiv uttelling for alle gruppene.

Det er noe magisk ved ansvarliggjøring.

mvh

Gjest mammaentil3.klassing

''I en barnehage jeg kjenner til, sluttet de med å bruke jentene som støtdempere for urolige gutter og samlet heller alle urokråkene ved et matbord når de skulle spise. Resultatet var at de urolige barna i større grad selv måtte ta ansvar for levelige forhold ved matbordet og det totalt sett ble roligere.

''

Lignende metode har jeg benyttet - med hell - i en langt høyere aldersgruppe. Det ga positiv uttelling for alle gruppene.

Høres fornuftig ut.

I min datter's klasse (3.kl) sitter de også to og to. Det er læreren som bestemmer hvem som skal sitte sammen. Da datteren min klagde over at sidemannen var veldig urolig og forstyrret henne, tok læreren det til etteretning, og hun fikk sitte med ei mye roligere jente.

I min sønn's klasse er det datamaskinen som bestemmer hvem som skal sitte sammen, og de bytter plass hver 14. dag.

Gjest Tatjana

Jeg har ikke lest hele tråden.

På vår skole sitter elevene alltid to og to - de har ikke enkeltpulter, bare bord med plass til to. Det rulleres og byttes plass, og elevene får ikke velge selv. Dette gjelder både for 6. klasse og 3. klasse, der mine barn går. I 6. klasse bytter de plass hver 14. dag, og da trekker de lodd om hvem som skal sitte sammen. I tredje klasse bytter de sjeldnere, og læreren bestemmer.

Jeg synes ikke det er greit at de rolige elevene må være støtdempere for de urolige. Det er for stort ansvar å legge på et barn synes jeg.

Jeg synes heller ikke at barna skal få sitte med sine beste venner. Selv om de er rolige. Min 6. klassing er rolig og pliktoppfyllende, og får gode skussmål fra læreren. Men i høst fikk h*n sitte med bestevennen en lang periode (det var før de begynte å rullere hver 14. dag) og da fikk de gjort svært lite av skolearbeid. I følge læreren forstyrret de ikke klassen, men jeg merket at det ble veldig mye jobbing her hjemme. Så byttet de plasser igjen, og da var problemet borte.

Gjest Psyk av alt

Jeg skjønner godt at du er irritert.

Dette er skolens, eller rettere sagt, lærerens problem som ikke greier å holde ro og orden i klassen.

Jeg blir enda sikrere på det når du skriver at det er en god del urokråker i klassen, ikke bare en eller to.

Mitt barn hadde samme kontaktlærer fra 1 til 4 klasse. Alt var såre vel, ingen uromomenter som forstyrret verken elever eller lærere i klassen.

De hadde en lærer av den gode, gamle typen.

I 5 klasse ble det lærerbytte og spetakkelet begynte. De ble den værste og mest urolige klassen på skolen.

Plutselig ble fler av ungene henvist til PPT og Bupp for utredning av div. adferdsvansker, da spesielt ADHD.

Forferdelig.

Annonse

Persille1365381127

Jeg skriver jo at jeg synes det er helt greit at hun som regel sitter alene - hun jobber jo best da og konsentrerer seg best alene. Men jeg tror også at det er bra for henne _innimellom_ å sitte sammen med en annen elev og få litt av den positive følelsen med det å være sammen med en annen.

Slik situasjonen er nå, så er det ingenting som tyder på at hun på kort sikt vil klare å sitte helt stille, slik de fleste andre gjør. Det er jo akkurat det vi holder på å finne ut av nå.

Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen (2,5 år).

Psst; hvordan går det? Holding up?

Samme opplegg for oss. Mine har selv bedt om å få sitte alene, litt unna. For de sier selv at "jeg klarer ikke å la være å bråke selv når vi sitter to og to!" Det har aldri vært et problem, de har alltid fått sitte i fred i en krok når de har bedt om det.

Psst; hvordan går det? Holding up?

Hun og jeg var på abup i forrige uke. Fikk råd om å sette ned tempoet når vi snakket sammen - vi snakker fort begge to, og det er lettere for henne å holde seg til temaet når vi snakker seinere.

Hun fikk også råd om å si "Jeg blir lei meg når du ....." eller "Jeg blir så skuffet når du...." i stedet for "Du er slem" eller "Du er den dummeste i hele klassen" osv

Tror ikke det er noen fremgang verken på skolen eller hjemme. Hun forteller om episoder hver eneste dag fra skolen, og her hjemme hadde vi sabla spetakkel i går - da var det faren som gikk helt i kjelleren etterpå- Merker at situasjonen sliter veldig på oss som familie og som par.

Men nå er det skoleobservasjon neste uke og så skal jeg og faren dit uten henne dagen etter. Så det blir greit å ha ham med, slik at han ikke kommer på sidelinja.

I morgen har vi ordnet det slik at hun og ei som tidligere var bestevenninne skal på kino. De skal kjøpe godteri sammen rett etter skolen, og så skal jeg kjøre dem på kinoen og hente dem etterpå. Håper det går greit.

Takk for at du bryr deg :-)

Takk for svar. Jeg skal ta en prat med lærer.

Lurer bare på om det er en pedagogisk tanke bak dette at de skal sitte to og to. Siden det virker som de tviholder på denne ordningen.

Tja, det er det sikkert... Det virker som om pedagoger har tanker om mye som ikke nødvendigvis er så lurt ;)

Persille1365381127

Hun og jeg var på abup i forrige uke. Fikk råd om å sette ned tempoet når vi snakket sammen - vi snakker fort begge to, og det er lettere for henne å holde seg til temaet når vi snakker seinere.

Hun fikk også råd om å si "Jeg blir lei meg når du ....." eller "Jeg blir så skuffet når du...." i stedet for "Du er slem" eller "Du er den dummeste i hele klassen" osv

Tror ikke det er noen fremgang verken på skolen eller hjemme. Hun forteller om episoder hver eneste dag fra skolen, og her hjemme hadde vi sabla spetakkel i går - da var det faren som gikk helt i kjelleren etterpå- Merker at situasjonen sliter veldig på oss som familie og som par.

Men nå er det skoleobservasjon neste uke og så skal jeg og faren dit uten henne dagen etter. Så det blir greit å ha ham med, slik at han ikke kommer på sidelinja.

I morgen har vi ordnet det slik at hun og ei som tidligere var bestevenninne skal på kino. De skal kjøpe godteri sammen rett etter skolen, og så skal jeg kjøre dem på kinoen og hente dem etterpå. Håper det går greit.

Takk for at du bryr deg :-)

Det blir fint for dere å komme dit alene, tenker jeg :)

Og så tenker jeg at dere skal gjøre en liten innsats for å få barnevakt på tirsdag, så dere kan gjøre noe hyggelig sammen på Valentines Day. Det er en klisjé, men dere trenger antagelig litt voksentid alene sammen...

Eller kanskje dere kan "sende bort" ungene en av helgedagene så dere kan være hjemme og kose dere, sove lenge osv?

Uansett; gjør noe for DERE!

Håper kinoen blir bra i morgen :)

Du trenger ikke takke for at jeg spør hvordan det går med dere, altså. Noen ganger er det fint når noen som ikke er involvert spør hvordan ting er, for da kan man gi sitt eget unyanserte syn på det hele uten at noen blander seg. Det hjelper på magefølelsen innimellom :)

Og skoleobservasjon blir bra! Da får dere også vite hva som skjer når dere ikke er der og hvordan omgivelsene takler henne :)

Gjest pedagog med utdannelse i pedagogikk

Tja, det er det sikkert... Det virker som om pedagoger har tanker om mye som ikke nødvendigvis er så lurt ;)

Ja, det er også noe av pedagogens hverdag - at alle og hvermannsen har en mening om hva han/hun gjør feil og forslag til hvordan jobben kan gjøres bedre.

Kunne vært interessant å se hvordan en hvilken som helst annen yrkesgruppe ville taklet å bli kritisert/rettledet av forståsegpåere i samme grad som lærerne blir - i aviser, blad, nettforum, foreldremøter osv.

Det blir fint for dere å komme dit alene, tenker jeg :)

Og så tenker jeg at dere skal gjøre en liten innsats for å få barnevakt på tirsdag, så dere kan gjøre noe hyggelig sammen på Valentines Day. Det er en klisjé, men dere trenger antagelig litt voksentid alene sammen...

Eller kanskje dere kan "sende bort" ungene en av helgedagene så dere kan være hjemme og kose dere, sove lenge osv?

Uansett; gjør noe for DERE!

Håper kinoen blir bra i morgen :)

Du trenger ikke takke for at jeg spør hvordan det går med dere, altså. Noen ganger er det fint når noen som ikke er involvert spør hvordan ting er, for da kan man gi sitt eget unyanserte syn på det hele uten at noen blander seg. Det hjelper på magefølelsen innimellom :)

Og skoleobservasjon blir bra! Da får dere også vite hva som skjer når dere ikke er der og hvordan omgivelsene takler henne :)

Valentinedag har vi aldri feiret, men kanskje vi skulle det i år? Ja, vi trenger definitivt noe tid for oss selv. God idé! Ellers så skal vi på hyttetur i helga sammen emd en familie (de med tivllinger på fem, som alle ungene trives sammen med) - så jeg håper det blir fint.

I dag sa hun noe jeg ble veldig glad for: "X er min venn" - og det har hun ikke sagt siden før jul. Da svarte jeg at hun må ta godt vare på X og at de må være greie med hverandre. X har ringt henne tre morgener på rad nå, og de har tatt følge til skolen.

Jeg er spent på kinoen. Håper de koser seg, og at de kan ta det med seg videre i hverdagen.

Annonse

Ja, det er også noe av pedagogens hverdag - at alle og hvermannsen har en mening om hva han/hun gjør feil og forslag til hvordan jobben kan gjøres bedre.

Kunne vært interessant å se hvordan en hvilken som helst annen yrkesgruppe ville taklet å bli kritisert/rettledet av forståsegpåere i samme grad som lærerne blir - i aviser, blad, nettforum, foreldremøter osv.

Ja, det var bedre den gangen folk hadde så mye respekt for lensmannen, presten, banksjefen og læreren at de ikke våget å åpne munnen, ikke sant?

I de fleste yrker må man tåle å forholde seg til kundene / brukerne (eller hva man nå skal kalle dem) sine. Forskjellen på skolen og f.eks. transportnæringen eller helsevesenet, er at absolutt alle har erfaring, i det minste fra egen skoletid, og svært mange gjennom sine barn. Samtidig vet absolutt alle at det (selvfølgelig) er enorme forskjeller på lærere, og det er nesten skremmende å tenke på hvor stor betydning de får for ungene. Man ser både kritikk og lovprisninger av innsatsen til lærere, så jeg synes ikke du trenger å ta på noen martyrmine.

Det er sikkert en god del lærerhets og usakligheter på nettet, men det gjelder de fleste emner - og som pedagog vet du sikkert at man skal være litt kritisk når det gjelder hva man tar til seg av denslags.

Saken som tas opp i denne tråden, kan antakelig løses helt greit dersom hensikten med den kommuniseres til foreldrene. Informasjon løser mange problemer. Generelt går det an å ta fram skole / hjem-samarbeidet i andre sammenhenger enn bare når noe skal delegeres ut til foreldrene.

Nicket ditt er forresten litt smør på flesk, eller hva?

Ja, det er også noe av pedagogens hverdag - at alle og hvermannsen har en mening om hva han/hun gjør feil og forslag til hvordan jobben kan gjøres bedre.

Kunne vært interessant å se hvordan en hvilken som helst annen yrkesgruppe ville taklet å bli kritisert/rettledet av forståsegpåere i samme grad som lærerne blir - i aviser, blad, nettforum, foreldremøter osv.

Tja, de fleste faggrupper blir hele tiden kritisert for det meste.

Men, jeg er av de som virkelig beundrer lærere og den jobben de utfører. Samtidig ser jeg at det finnes endel ting som også lærere gjør, som ikke bestandig henger på greip. Det henger vel sammen med at også dere er mennesker ;)

Men kanskje du kan fortelle meg hva den pedagogiske bakgrunnen er for at elever hele tiden skal sitte i grupper eller to og to?

Gjest pedagog med utdannelse i pedagogikk

Ja, det var bedre den gangen folk hadde så mye respekt for lensmannen, presten, banksjefen og læreren at de ikke våget å åpne munnen, ikke sant?

I de fleste yrker må man tåle å forholde seg til kundene / brukerne (eller hva man nå skal kalle dem) sine. Forskjellen på skolen og f.eks. transportnæringen eller helsevesenet, er at absolutt alle har erfaring, i det minste fra egen skoletid, og svært mange gjennom sine barn. Samtidig vet absolutt alle at det (selvfølgelig) er enorme forskjeller på lærere, og det er nesten skremmende å tenke på hvor stor betydning de får for ungene. Man ser både kritikk og lovprisninger av innsatsen til lærere, så jeg synes ikke du trenger å ta på noen martyrmine.

Det er sikkert en god del lærerhets og usakligheter på nettet, men det gjelder de fleste emner - og som pedagog vet du sikkert at man skal være litt kritisk når det gjelder hva man tar til seg av denslags.

Saken som tas opp i denne tråden, kan antakelig løses helt greit dersom hensikten med den kommuniseres til foreldrene. Informasjon løser mange problemer. Generelt går det an å ta fram skole / hjem-samarbeidet i andre sammenhenger enn bare når noe skal delegeres ut til foreldrene.

Nicket ditt er forresten litt smør på flesk, eller hva?

Jeg syns nicket passer utmerket i denne sammenhengen. Uten å hevde at enhver lærer er ufeilbarlig, vil jeg våge å påstå at en lærer muligens sitter med en del kunnskaper som man ikke erverver seg som elev eller forelder. Hva skal vi ellers med utdanning, hvis alle og enhver sitter med kunnskapen og ferdighetene som skal til?

Har vært elev i skolen = God kjennskap til læreryrket og egnet til å "skolere" lærere.

Har kjørt veldig mye bil i mange år = God kjennskap til taxisjåføryrket og egnet til å "skolere" taxisjåfører.

Lang sykdomshistorie og utallige liggedøgn på sykehus = God kjennskap til sykepleieryrket og egnet til å "skolere" sykepleiere.

Jeg har respekt (og her snakker jeg ikke om den typen respekt du nevner innledningsvis) for andres fagkunnskap, og jeg forventer det samme selv.

Gjest pedagog med utdannelse i pedagogikk

Tja, de fleste faggrupper blir hele tiden kritisert for det meste.

Men, jeg er av de som virkelig beundrer lærere og den jobben de utfører. Samtidig ser jeg at det finnes endel ting som også lærere gjør, som ikke bestandig henger på greip. Det henger vel sammen med at også dere er mennesker ;)

Men kanskje du kan fortelle meg hva den pedagogiske bakgrunnen er for at elever hele tiden skal sitte i grupper eller to og to?

Det kan jeg nok ikke svare på, da jeg ikke kjenner til dette spesielle tilfellet.

I de fleste tilfeller vil det ligge en pedagogisk begrunnelse i bunnen, selv om det ikke nødvendigvis er åpenbart for utenforstående. Men det er vel bare å spørre læreren? Vi foreldre spør jo om alt mulig annet rart, så ser ikke noe problem med det :)

''Og jeg synes det ville være synd om hun ikke fikk sitte sammen med de andre i det hele tatt resten av tida på barneskolen''

Men hvis _ingen_ satt sammen, ville det jo bli likt for alle. Jeg ser for meg alle vil jobbe bedre av å sitte alene uten en sidemann til å avlede oppmerksomheten. Så kan de heller øve på samarbeid i diverse prosjekter/grupper når det er naturlig.

Hvordan er det med plass i klasserommet til barnet ditt?

På skolen der jeg jobber er det vel knapt en eneste elev som får eller må sitte alene, da plassen ikke tillater det. Elevene i min klasse sitter tre og tre på rekke, da har vi ca. 1 meter mellom de to rekkene.

Jeg syns nicket passer utmerket i denne sammenhengen. Uten å hevde at enhver lærer er ufeilbarlig, vil jeg våge å påstå at en lærer muligens sitter med en del kunnskaper som man ikke erverver seg som elev eller forelder. Hva skal vi ellers med utdanning, hvis alle og enhver sitter med kunnskapen og ferdighetene som skal til?

Har vært elev i skolen = God kjennskap til læreryrket og egnet til å "skolere" lærere.

Har kjørt veldig mye bil i mange år = God kjennskap til taxisjåføryrket og egnet til å "skolere" taxisjåfører.

Lang sykdomshistorie og utallige liggedøgn på sykehus = God kjennskap til sykepleieryrket og egnet til å "skolere" sykepleiere.

Jeg har respekt (og her snakker jeg ikke om den typen respekt du nevner innledningsvis) for andres fagkunnskap, og jeg forventer det samme selv.

Du misforsto meg hvis du trodde jeg mente at den skoleerfaringen alle har, gjør hvermansen til like god lærer som de som er pedagoger. Jeg mente det bare som en forklaring på hvorfor alle synser så intenst om akkurat skole og lærere. Det er nødvendigvis fler med "brukererfaring" fra skolen enn fra f.eks. fengselsvesenet.

Mitt inntrykk er at folk flest fremdeles har respekt for lærerne og jobben de gjør. De er kanskje ikke i noen særstilling autoritetsmessig lenger, men det er jo ikke presten og lensmannen heller - folk synser om og retter kritikk mot dem også. Heldigvis har samfunnet blitt åpnere på den måten.

Hvis man legger sammen sin egen skoletid og 2 - 3 barns, rekker de fleste å møte en rekke forskjellige lærere. Jeg tror aldri jeg har møtt noen foreldre som ikke har respekt for at lærere også er mennesker og at det som regel er en tanke bak også de tingene vi kan stusse over. Men det må være lov - som i den saken denne tråden handler om - å etterlyse en forklaring, nettopp fordi vi vet at vi ikke alltid får hele saken presentert av barna.

Jeg er fra en familie full av lærere og har også ped., hvis det har noen betydning.

Det kan jeg nok ikke svare på, da jeg ikke kjenner til dette spesielle tilfellet.

I de fleste tilfeller vil det ligge en pedagogisk begrunnelse i bunnen, selv om det ikke nødvendigvis er åpenbart for utenforstående. Men det er vel bare å spørre læreren? Vi foreldre spør jo om alt mulig annet rart, så ser ikke noe problem med det :)

Jeg tenker også at det sikkert ligger en tanke bak, men jeg ser ikke helt at det nødvendigvis virker positivt...

Nå gå barna mine på en "åpen" skole. Helt håpløst spør du meg, men heldigvis sliter ikke barna mine med store konsentrasjonsvansker...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...