Gå til innhold

Langvarige blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest Grønningen

Hei! Jeg er 41 år og har to barn på 11 og 6 år. I de senere årene har jeg hatt så langvarige blødninger knyttet til menstruasjon. Jeg har nevnt det for både fastlege og gynekolog, og tatt den vanlige skrapetesten. Det går 4-5 uker mellom hver mentruasjon. Jeg blør først i en ukes tid, deretter litt slim og brunlig utflod i en til to ukers tid. Dette begynner å bli plagsomt. Har så en periode uten noe før menstruasjonen tar til. Jeg har prøvd Provera tabletter i noen måneder, men det hjelper ikke. Hva kan denne syklusen skyldes, og finnes det noen løsning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375856-langvarige-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gynekologen har sannsynligvis sjekket at det ikke foreligger muskelknuter eller polypper i livmoren? Det at dine menstruasjoner er regelmessige tyder på at hormonforholdene med eggløsning er i orden. Du bør få sjekket stoffskiftet med TSH, en blodprøve.

Det er to nærliggende behandlingsmetoder: en hormonspiral som vil redusere blødningene, men som kan medføre småblødninger i stedet. Den andre mulighet er det man betegner ‘ablasjon’, hvor slimhinnen i livmoren fjernes så blødningen blir mindre, evt helt borte.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS blødningsmønsteret ses ofte hos de som har kobber-spiral, men det har du vel ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...