Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi prøver å bli gravid. Det har bare gått tre måneder, men dette er noe morsomt!

Først stresser man med å ha sex i rett periode. Deretter går man og kjenner etter hele tiden, og når mens-symptomene melder seg blir man litt deppa. Også mensn. Jeg synker ned på bunnnivå.

Jeg har hatt vanvittig vondt de tre siste gangene jeg har hatt mensn. Gått hjem fra jobb eller ligget på kontorgulvet en halv dag. På siste forsøk trodde jeg at noe skulle skje, for all sexlyst forsvant uken før mensn. Og det har kun skjedd en gang før. (Da brukte jeg et p-pille merke jeg ikke tålte). I tillegg føler jeg meg så skjør og ustabil.

Det jeg lurer på: Er det mulig at egget blir befruktet og begynner å feste seg, men så er det noe som skjer som gjør at det ikke funker allikevel. Siden jeg får så vondt, og siden hormonene herjer sånn med meg.

Eller grubler jeg for mye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37586-spekulasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Man blir helt klart psykisk påvirket av situasjonen når man prøver inderlig å bli gravid uten å lykkes. Dere har ikke prøvd så lenge, så jeg synes overhode ikke det er noen grunn til bekymring, selv om jeg forstår at dette er veldig i fokus.

Dine menssmerter har jeg problemer med å finne noen forklaring på. Kanskje er det psykisk. Det er ihvertfall ingen grunn til å tro at en evt. svært tidlig abort skulle gi slike smerter. Tidlige aborter gir sjelden smerter. Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet for at du blir befruktet for så å abortere før du har rukket å ta noen test. Jeg tviler likevel på det, siden du ikke nevner forsinket mens. Din manglende sexlyst vil jeg heller relatere til dette prosjektet dere er inne i. Det er slettes ikke uvanlig at par som prøver å få barn, blir temmelig lei av sex etterhvert. Mye av spontaniteten kan bli borte, og man blir gjerne mer opptatt av å lage barn enn å oppleve nærhet og nytelse. Jeg vil anbefale dere å ta det litt med ro. Prøv å få tankene over på noe annet, hvis dere klarer det. Dere får mest sansynlig oppleve at du blir gravid innen et halvt års tid. De fleste blir det når man har regelmessig, ubeskyttet sex og er litt ekstra aktive rundt eggløsning.

Hvis du har lyst til å prøve noe litt utradisjonelt, kan jeg fortelle at mange par har hatt glede av akupunktur for å få fart på fertiliteten. Ellers synes jeg du skal prøve å leve sunt, men sørg for først og fremst å få litt adspredning i hverdagen, vær snill mot deg selv plei forholdet så dere ikke får et ekstra problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37586-spekulasjoner/#findComment-142958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...