Gjest Vondt i anklene Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Det startet mandag ettermiddag for en uke siden, jeg skal til å sette meg i sofaen og kjenner en 2-3 sekunder noe veldig rart bygger seg opp i høyre ankel. Plutselig spruter det til smerter i foten som jeg aldri har kjent før. Det er så ille at jeg må hive meg på gulvet og vender og vrir meg rundt i smerter, det varer ca 30-40 sekunder. Det gav seg i det jeg satt foten vinkelrett, støttende mot et møbel. Jeg blir sittende lenge, i lettere sjokk. Holder foten i ro og unngår å vri på den. Dagen etter går jeg på jobb, foten kjennes øm og jeg går litt haltende og forsiktig, mest for å avlaste og unngå å provosere den mer. Først når jeg legger meg kvelden og vender meg om på siden får jeg samme korte oppbygning og jeg vet med en gang at den samme sekvensen kommer. Grusomme smerter i ankelen. Det roer seg etter 20-30 sekunder. Men denne gangen kommer det igjen...og igjen. Stadige smertepulseringer som kjører 20-40 sekunders intervaller. Det varer 45 min-1 time. Neste morgen tør jeg ikke gå på jobb. Delvis i frykt for å få dette mens jeg kjører. Jeg får to korte smertehogg. Jeg får ringt et lokalt legekontor og får overbevist dem om å få en time samme formiddag. Ut fra det jeg leste på nettet rimte det veldig med urinsyregikt. Legen mener det er muskelkrampe/muskelknute og sier at det kan skyldes ubalanse i saltene i kroppen. Han ber meg ta Magnesium og støtter mitt forslag om Ibux gel (han skriver ut Orudis). Han sier at når krampene kommer skal jeg i motsetning til å holde det i ro og støtte strekke ut ankelen i full strekk. Jeg bør generelt strekke mye på det og holde foten aktiv, trenger ikke å unngå idrett. Det blir tatt en blodprøve for salter (magnesium, natrium, kalsium) og urinsyregikt (siden jeg nevnte det), men disse viser å være fine (helt på det normale). Betyr det at jeg kan utelukke urinsyregikt? Jeg strekker så ofte jeg kan og får mye fotmassasje av min samboer neste døgnet. Jeg hadde bestilt en legetime på tirsdagen som jeg fikk på torsdagen hos min fastlege i byen jeg jobber (pendler). Jeg tar den for å få en 2nd opinion. Jeg sier at jeg unnlater å si første leges konklusjon før hans vurdering. Han vurderer det til "en slags betennelse", når han hører muskelkramper er han uenig. Han skriver ut Voltaren ber meg ta det i opptil en uke og evt når smertene slår til. Etter det har ikke fått de store smerteanfallene, men stadig små "stikk". Det rare er at nå er det ikke lenger bare høyre foten, det er også venstrefoten. Jeg kjenner det er ømme partier rundt hele ankelen, begge føtter. Stadige små "trusselstikk", livredd for at det skal bygge seg opp mot samme smerteanfall. Det skjer også mye oppover leggene. Spesielt er det ømt like ved skinnleggen, hele veien opp/ned (begge legger). Kjenner både varme og kuldebølger. Flere ganger som at blodet pipler til. Jeg kan ikke relatere dette til noen belastning eller skade, ingen støt eller uhell mot området. Jeg spilte innefotball en uke før det skjedde, og der er det mye brå bevegelser for føttene. Men det var altså en uke før. Jeg har aldri opplevd noe i nærheten av dette før. Jeg er 32 år, nå på vinterstid jobber jeg kontorjobb. Jeg ser følgende muligheter: - Urinsyregikt - strider vel mot blodprøven - Senebetennelse - men begge føtter? - Kreft/svulst i området, strider også mot begge føtter? - Blodpropp - Noe som har røket av sene/muskler? Man kan si jeg skal gå til lege. Jeg har allerede gått til to leger og det har ikke hjulpet. Og hva bør jeg gjøre. Skal jeg ta tabletter/smøre gel eller ikke? Leser det kan hemme reparasjonsprosesser. Skal jeg holde det varmt eller kaldt? Innbiller meg at varme fotbad kan hjelpe. I hvilken grad bør jeg gå på dette? Det har nå vart en uke og jeg er ganske rådvill, fortvilet og ikke minst bekymret for utviklingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375978-store-smerter-i-ankelene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det er umiddelbart ikke så lett å i hva dette kan være...Urinsyregikt angriper oftest stortåas grunnledd, men kan også angripe andre ledd. Jeg har aldri hørt at smertene varer i korte perioder på 20-40 sekunder. Muskelkramper rammer stort sett leggmuskulatur og ikke selve ankelområdet. Har du nettopp skiftet sko? Kan fotstillingen ha noe med dette å gjøre? Uansett kan du vurdere å bli henvist videre til MR undersøkelse eller nevrolog som kan forsøke å vurdere om smertene kan komme fra en nerve som har det trangt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375978-store-smerter-i-ankelene/#findComment-3302529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smerter_i_anklene_desperat Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det er umiddelbart ikke så lett å i hva dette kan være...Urinsyregikt angriper oftest stortåas grunnledd, men kan også angripe andre ledd. Jeg har aldri hørt at smertene varer i korte perioder på 20-40 sekunder. Muskelkramper rammer stort sett leggmuskulatur og ikke selve ankelområdet. Har du nettopp skiftet sko? Kan fotstillingen ha noe med dette å gjøre? Uansett kan du vurdere å bli henvist videre til MR undersøkelse eller nevrolog som kan forsøke å vurdere om smertene kan komme fra en nerve som har det trangt. I går var smertene tilbake for fullt, over 3 uker etter første utbrudd. I den perioden har jeg da forsøkt akupunktur uten virkning, jeg har holdt det helt i ro. I går gikk jeg en kort tur for første gang, litt under 2 km. Når jeg kom hjem startet første smerteskudd, det kom igjen noen timer etter og gav seg ikke før kl 02 på natten. Høres dette ut som det kan være urinsyregikt likevel? Selv om blodprøven ikke viste det? Ingen lege tar det seriøst, jeg skal liksom bare vente og se.. Jeg har forsøkt å bli henvist til både røntgen og MR, legen ville ikke. Så forsøkte jeg å bytte lege, men de vil ikke sette meg på time på dette. De henviser meg til å bruke gammel lege. Helt håpløst, får ingen hjelp noe sted. Nå kjøper jeg molybden i ren desperasjon som jeg ser noen har hatt mirakuløs effekt av i forhold til urinsyregikt, men det er slett ikke sikkert jeg har det problemet en gang. Blodprøven viste jo ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375978-store-smerter-i-ankelene/#findComment-3308564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.