Gå til innhold

Gir Egglederbetennelse arrdannelser?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært hos en gynekolog som forklarte at et 5 cm stor mørk "kul" i overgangen fra livmor til venstre eggleder eventuelt kunne være arr etter en kraftig betennelse (CRP 189 og sykehusinnleggelse) i august, men også at det selvfølgelig kunne være en tumor. Prøve til Radiumhospitalet er sendt, CRP er på 25 og senkningen vet jeg ikke.

Men uansett så forstår jeg ikke hvordan en betennelse gir arr, kan du forklare meg dette? Men hvis det er en tumor finnes det da noe som heter egglederkreft, eller ligger dette da i livmoren? Jeg fikk liten forklaring på spørsmålene jeg stilte og sitter vel egentlig igjen med enda flere spørsmål. Og jeg er ikke sikker på om jeg burde begynne å bli engstelig eller stole på at gynekologen vet hva han gjør. Skal ikke til kontroll før i desember.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37599-gir-egglederbetennelse-arrdannelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Betennelse ødelegger slimhinnene så de kleber sammen og evt danner bindevev. Evt lukker egglederen seg som det man betegner en sactosalpinx (oppblåst/sekkformet eggleder), det vil se sort ut på ultralyd. Man kan ikke se arrvev på 5 cm. Egglederkreft er meget uvanlig. Prøve til Radiumhosptalet kan være CA 125 som kan gi utslag både ved godartede og ondartede svulster på eggstokken (evt også ved arr etter betennelse).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...