Gå til innhold

tips til konfliktløsning??

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig eks

Jeg har en vanskelig ex, som jeg har to barn sammen med. Vi skiltes som venner, men han oppfører seg som om jeg har krenket han, og har tydelig et stort behov for å krenke meg tilbake.

Jeg prøver alt jeg kan å forholde meg korrekt og avvisende til han, etter råd herfra. Jeg har også skrevet mer detaljerte avtaler med han, for å slippe konfliktsoner. Situasjonen er imidlertid vanskelig, da han konsekvent bryter avtaler vi gjør - eller tolker de på nytt - og med nytt innhold. Jeg prøver å gjøre avtalene så konkrete at han ikke kan komme med kreative tolkninger, men det hjelper ikke. Han gjør dermed mitt liv veldig uforutsigbart. Avtalene går gjerne på barna. Han tar dermed omkamper på ting jeg trodde vi var ferdige med.

Samtidig prøver han hele tiden å "ta meg" i å bryte avtaler. Jeg tror det provoserer han at jeg er "så flink" til å følge avtalene. Han ser på meg i et konflikt perspektiv, og tolker dermed ofte meg feil. Så bruker jeg store ressurser på å forklare hvorfor hans tolkning er feil. Og dermed er vi tydeligvis inne i en ond sirkel, for mine forklaringer er gode, og han føler sikkert han går på nederlag etter nederlag.

Dilemmaet mitt er at jeg gjerne skulle vist smidighet, men jeg har behov for å ta vare på min selvrespekt. Dersom jeg ikke forlanger etterlevelse av avtaler, men lar han slippe unna, så frykter jeg jo konsekvensene av dette også.

Det er tydelig at han forsøker å ramme meg, og jeg klarer bare ikke slippe unna. Dersom jeg ikke svarer på mailer der han beskylder meg for å ha brutt en avtale vi har rundt barna, så koker han videre på sin egen tankegang. Jeg aner da ikke når angrepet innenfor det aktuelle temaet kommer, hvilken setting. Det er dermed vanskelig å bare overse denne type angrep. Ved å svare, styrer jeg i det minste når "krigen" pågår.

Jeg har tenkt at jeg kan la han få en opplevelse av å "ta meg", men merker at min respons på hans utspill i praksis ofte er at jeg ikke aksepterer at han prøver å få noe på meg når dette ikke er "rettferdig". Dersom jeg med vilje lar han tråkke på meg, så sliter jeg tydeligvis med selvrespekten. Og når jeg forsvarer meg selv, så er det tydelig at han opplever dette som angrep på han. Siden jeg da jo bestrider hans virkelighetsforståelse.

Noen innmari gode tips til hvordan jeg kan komme ut av en slik situasjon best mulig? En psykologvenn sa at jeg kunne velge å la meg ramme, for slik å redusere konfliktnivået. Er veldig usikker på om jeg kan godta dette som en løsning........

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376112-tips-til-konfliktl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noen løsning på slike problemer annet enn grensesetting. Så lenge du går i krigen med han, så vil han fortsette å krige, i all evighet.

Du kan jo forsøke å dokumentere mest mulig og så ta alt sammen med til mekling på familiekontoret.

Men jevnt over, så tror jeg at du bare må lære deg å bite tennene sammen, holde din del av avtalen og avvise samtlige forsøk på å få deg med i kamp.

Hva ville du gjort visst et barn oppførte seg på tilsvarende måte?

Ofte gir man folk en 'bekreftelse' på at de har rett ved å forsvar og forklare seg. Kan det hjelpe å gjøre beskjedene korte, omtrent som til unger. Og når han tuller kan du smile overbærende og si at om du sier det så. Er du i det sporet nå. Du får få viljen din da.

Vis minst mulig interesse for babbelet hans.

Det vil ikke løse problemet, men kanskje gjøre det litt enklere å takle uten å føle at du kryper.

mvh

Gjest vanskelig eks

Jeg tror ikke det er noen løsning på slike problemer annet enn grensesetting. Så lenge du går i krigen med han, så vil han fortsette å krige, i all evighet.

Du kan jo forsøke å dokumentere mest mulig og så ta alt sammen med til mekling på familiekontoret.

Men jevnt over, så tror jeg at du bare må lære deg å bite tennene sammen, holde din del av avtalen og avvise samtlige forsøk på å få deg med i kamp.

Takk for svar!

Tips til hva jeg skal gjøre når han bryter sin del av avtalene? Bare ignorere? For så å holde min del av avtalene?

Takk for svar!

Tips til hva jeg skal gjøre når han bryter sin del av avtalene? Bare ignorere? For så å holde min del av avtalene?

Ja, jeg ville fulgt en avtale så langt det lar seg gjøre ovenfor BARNA, men stiller han ikke så hadde jeg sagt sannheten. Jeg var der og gjorde som avtalt, han gjorde det ikke. Da kan jeg ikke gjøre mer.

Min ex var samme ulla. Han var veldig flink med å påpeke hva HAN hadde krav på. Men han greide ikke engang å følge reglene han maste om selv, for eksempel ved å gi beskjed i godt tid når han skulle ha ferie. Som resultat av det ble det ingen ferie.

Jeg hadde ikke krefter til å pakke disse tingene pent inn og kompensere for han ovenfor barna. Jeg sa det som det var. De godtok det. Og etter kort tid begynte han å behandle DEM på samme vis som meg, gi dem skylda for at de ikke kom på besøk ved å vri det til at det var de som ikke ville. Når det i sannhet var han som ikke løftet en finger for å organisere.. Følgelig gidder de ikke snakke med han overhodet, de er halvvoksne nå, så man kan hverken tvinge, overtale, kompensere, late som osv. For de ser alt sammen uansett.

Har dere skriftlige avtaler rundt barna ang samvær og andre praktiske ting?

Hold fast ved avtalene, fortsett med å bare insistere på at det er disse som gjelder. Overse alt av oppgulp som kommer fra den andre kanten, ikke svar på drittmailer o.l. (men lagre dem i tilfelle du skulle få bruk for dem!), forhold deg kun til ting som har med barna å gjøre, og stå på ditt ang avtalene. Man blir europamester i kamelsvelging på denne måten, men det er dessverre ikke så mange andre muligheter.

Det blir bedre etter en stund. Noen ganger en lang stund.

Annonse

Takk for svar!

''Tips til hva jeg skal gjøre når han bryter sin del av avtalene? Bare ignorere? For så å holde min del av avtalene?'' Ja det ville jeg gjort om jeg var i dine sko. Jeg ville dessuten ansvarliggjort han høyt ala "Så dumt at du velger å bryte avtalen denne gangen. Håper du holder den neste gang"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...