Gå til innhold

Ikke bare Carpal Tunnel syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg mener at jeg kanskje kan være rammet av fibriomyalgi, men jeg har en fastlege som ikke helt stoler på meg. Fikk canal carpi eller carpal tunnel syndrom i håndleddene da jeg gikk gravid for snart 12 år siden, som var en forverring av en klemskade jeg hadde fra før. Er siden blitt operert, men plagene er ikke forsvunnet, de har bare forverret seg med åra. En uttalelse fra operativ lege den gangen, var at "nervene i hånden er betydlig ødelagt, fordi de har ligget i klem for lenge". Har lenge vært plaget med vondt/smerter. Isende, brennende diffuse tannpinesmerter i begge hender. Nevene er tidvis stive i leddene. Nevene er vanskelig å åpne spesielt om morgenen. Har vært hos nevrolog, og har fått beskjed om at plagene vil avta. Det har de jo ikke gjort. Har tatt ct av rygg, nakke og skuldre. Ingenting resultat. Har tatt blodprøver, ingenting. Jeg har vært hos kiropraktor. Ble mer blakk enn helbredet. Har blitt testet for raumatisme, siden det finnes i familien, men jeg har ikke noe utslag der heller. Jeg har lest på nettet om de forskjellige plagene som følger med fibromyalgi, og har konfronterte legen min med det. Åttepunktssjekk ble tatt. Ikke nok utslag, sa legen min. Jeg får naproxen til å ta toppene av smerten, men smertene er der konstant. Naproxen hjelper lite. Nattesøvn vet jeg ikke hva er, da jeg må ligge med hånden ut og ned av sengen, for å ikke våkne i voldsomme smerter. Når det er på det verste, må jeg sove i stol. Sover sjelden en hel natt. Enten pga. smerter i hendene, eller også pga. romling eller luftsmerter i mage, Det tar jeg også piller for . Har lest at disse plagene kan ha sammeheng med en evt. fibromyalgi. Våkner ofte, eller har problemer med innsovning pga. smerter eller urolig mage. Resulterer ofte i påfølgende dag med hodepine. Har ofte vondt flere steder om natten (nakke, skulder, hofte, i låret. "Virker som skudd"), som jeg tror kan være luft, men de også er diffuse. Våkner ofte av det, og må stå opp om natten... Den eneste behandlingen min lege kan tilby meg er fysioterapeut. Vurderer å skifte fastlege, men pr. i dag finnes det ingen ledige i mitt distrikt. Så jeg kommer ingen vei. Ikke vet jeg om den "nye" vil ta meg på alvor heller. Jeg vil ikke spekulere i sykdomen, da jeg selvfølgelig har lest mye om usikkerhet rundt symptomene og anerkjennelse som "sitter langt inne" hos mange. Jeg er ikke av dem som sitter stille lenge av gangen. Jeg er fysisk aktiv av meg, går i fjellet, går og står på ski og sykler om sommeren, så lenge jeg klarer pga. plagene. Så det er ikke der det ligger iallefall. Jeg har en anelse om at legen min kan være livredd for at jeg vil ha uføretrygd, men det er slett ikke det jeg er ute etter. For tre år siden var jeg hos spesialist på muskelsykdommer, der de tok ct av skulderen min. Legen der ville operere meg, men pga. arbeidssituasjon (engasjement) da, sa jeg at jeg ville vente litt. Når jeg bringer dette på bane til legen min i dag. Hører han liksom ikke hva jeg sier. Eller svarer at en operasjonen har så lang restitusjonstid? Hva nå det skal bety?? Jeg har jo gått med disse smertene i snart 12 år Jeg går fortsatt på engasjementer, og har vært noe fortvilet pga. det. Har fortalt legen min om dette, og er redd han er blitt livredd for at jeg har en "plan" om å forsvinne fra arbeidslivet med uføretrygd. Noe jeg slett ikke har noen planer om. Hva gjør jeg nå? Jeg kommer absolutt ikke videre.......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376115-ikke-bare-carpal-tunnel-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Fibromyalgi diagnosen settes etter et sett med kriterier (smertefrie punkter bl.a.) og assosiert med fibromyalgi er ofte dårlig nattesøvn, ryggsmerter og fordøyelsesbesvær. Vi finner også hyppigere carpal tunnel syndrom. I ditt tilfelle høres det ut som om det startet i forbindelse med svangerskapet og at legen som opererte deg kan ha rett i at nervene kan være permanent skadede. Normalt sett går plagene tilbake i løpet av 1-2 år, slik at etter 12 år det sannsynlig at de er blitt permanente. Det kan være fornuftig å prøve håndleddstøtte for å se om det hjelper å unngå kraftig bøy og strekk i håndleddene. En lokal kosrtisonsprøyte kan også vurderes. Du kan selvfølgelig ha fibromyalgi i tillegg. Her er man enige om at moderat trening, særlig i varmt basseng er gunstig. Du kan også sjekke ditt lager av vitamin B12, vitamin D og blodsukkeret hvis dette ikke allerede er gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...