Gjest Bekymret83 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hei. jeg er en kvinne på 29 år som har mange føflekker. Jeg har fjernet rundt 15 stk pga usikkerhet om de er farlig. I 3 av føflekkene har det vært irregulære celler/forandringer. Alle føflekkene som var forandringer i var lysrosa og såg tilsynelatende helt normal ut. Dette er jo utypisk for føflekker som er farlig og jeg synes det er vanskelig å følge med alle føflekker som ser helt normal ut 1) hva vil det si med forandring i føflekk? 2) ville disse føflekkene utviklet seg til kreft? 3) kan det være at jeg har hyppigere irregulære celler enn andre pga jeg har fjernet flere føflekker? 4) bør jeg anta at jeg en dag vil få føflekkreft siden jeg har flere føflekker med samme problemet? 5) hvor normalt er det med celleforandringer i føflekker? Håper du kan svare meg på alt da jeg er meget bekymret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376149-f%C3%B8flekker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Hei ! Det du spør om er en ganske omfattende og litt kompliset problemstilling. Såkalte "irregulære" føflekker er ikke ondartete eller med celleforandringer, men oppfattes av patologen som litt urolige og kanskje med en noe større risiko for utvikling til føflekkreft over lang tid . Dersom man får et slikt svar på en føflekk som ser helt "normal" ut også for en trenet lege/ hudlege, er jeg helt enig i at dette er et probem Jeg mener at føflekker med celleforandring og/ eller hudkreft ser annerledes ut for den som har kompetanse og trening, men kan ikke utelukke at enkelte flekker kan være svært vanskelige å diagnostisere uten vevsprøve der hele flekken tas ut og dette er selvsagt et problem. En irregulær føflekk vil som regel ikke utvikle seg til kreft , men noen ganger. Derfor mener vi at flekker som får en slik betegnelse skal fjernes kirurgisk fullstendig til friskt vev. Føflekker blir ikke farlige , saom et resultat av at du fjerner noen andre. Kanskje du kan ha litt høyere risiko få å utvike føflekkreft pga flere irregulære. Jeg anbefaler gjern bare en litt hyppigere kontroll i slike tilfeller og er litt raskere til å fjerne, spesielt på steder der det er vanskelig å følge med som f eks på ryggen. Mvh Hudlegen . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376149-f%C3%B8flekker/#findComment-3307131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.