Gå til innhold

Toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei.

Jeg er gravid i uke 31+5.

I går var jeg på restaurant og spiste middag. Ble invivert av forr.forb. Til forrett fikk jeg røkt rype. Den var litt rosa i midten. Selv om jeg er i hele svangerskapet har vært påpasselig med å ikke spise kjøtt som er helt gjennomstekt/ kokt spiste jeg dette i går. Noe jeg nå har fryktelig dårlig samvittighet for og er engestelig for i dag.

Til hovedrett fikk jeg hjort. Den var knapt stekt, så den tok jeg vekk fra tallerken og spiste resterende. Jeg spiste også det som lå under kjøttstykket.. Så det jeg spiste hadde nok vært i berøring med det rå stykket.

Burde jeg nå be om å teste meg for toxoplasmose på nytt, er sjansen stor for at jeg skal ha blitt smittet?

I tillegg var middagen servert ved siden av revyscenen, der var det jo ganske høy musikk. Dette er den eneste gangen i løpet av svangerskapet jeg har utsatt meg for høy musikk/støy. Kan babyens hørsel ta skade av dette??

Håper veldig på et svar, da jeg er veldig begymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37621-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror helt klart at du ikke har noen grunn til bekymring med hensyn til maten. Svarte forøvrig på noe lignende i går, så jeg anbefaler deg å lese dette svaret også.

Når det gjelder rypekjøttet du spiste, kan du være helt trygg. Det var røkt, og det innebærer at faren for toxoplasmose er borte, samtidig som rypekjøtt regnes for vilt, og dette er svært sjelden infisert av slik smitte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37621-toxoplasmose/#findComment-142964
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...