Gå til innhold

analrift / analvorte ??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, i januar fikk jeg påvist kjønnsvorter innvendig. begynte med condyline og fikk fjernet de etter 3 uker, men så oppdaget jeg noen utvendig og beynte pånytt med condyline. Det dette var slutt begynte jeg med Aldara. Jeg hadde da noen småsår, men visste ikke at man ikke skulle bruke Aldara da. Nå tror jeg vortene er borte, men området mellom vagina og anus er veldig ømt, så har kjøpt en desinfiserende såpe og håper det skal hjelpe. Men i tillegg er jeg redd jeg kan ha fått analvorte, men vet ikke 100 % sikkert. Fikk en rift for noen dager siden, og den er der fortsatt så jeg gikk på nettet for å prøve å finne løsninger. Jeg har prøvd analsex uten kondom, men igjen vet ikke om dette er problemet. For øyeblikket er jeg i Spania og skal være der til juni, så hva bør jeg gjøre? Leste at antibiotika tar knekken på analvorter, så kanskje jeg burde skaffe det med en gang, eller bør jeg avvente å se om det gir seg. Hele området er veldig ømt etter Aldara, og kan være at det gir seg om noen dager. Men igjen er usikker og føler at dette er veldig ukomfortabelt, spesielt siden jeg befinner meg i et annet land. Håper du kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376309-analrift-analvorte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

En ting er ihvertfall sikkert og det er at antibiotika ikke virker på vorter. De er forårsaket av virus og ikke bakterier.

Du får prøve å se etter med speil om det er rift eller vorte du har i baken. Vorten pensles, rifter gror ofte av seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376309-analrift-analvorte/#findComment-3304901
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å gi råd uten å undersøke deg og se hva som er vorter og hva som er irritasjon. Ved behandling fjerner man de synlige vorter, men virus forsvinner ikke ved behandlingen. Det skal kroppen selv kvitte seg med (Aldara hjelper til med denne prosess). Behandling med Aldara kan gi lokale foreandringer med sårdannelse og svie, men det forsvinner vanligvis etter et par uker. Du skal ikke bruke antibiotika, for da risikerer du å få sopp i tillegg. Desinfiserende såpe tror jeg ikke har noen som helst effekt. Jeg synes du skal la underlivet få mest mulig ro til symptomene er borte. Helst avstå fra både vaginal og analsex i en kort periode til ømhet og ubehag er borte. Om du skulle ha en liten analvorte spiller ikke så stor en rolle, den vil sikkert gå bort når kroppens immunforsvar tar knekken på virus. OBS Man kan ha små utvekster ved anus uten at det er kjønnsvorter.

70% av alle vil være utsatt for vortevirus i løpet av livet, men det går som regel bort av seg selv, også helt uten behandling, så ta det med ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376309-analrift-analvorte/#findComment-3304927
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...