Gå til innhold

Sukker og svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Gjest Panthera

Jeg prøver igjen:

Jeg har lest at høyt inntak av sukker øker faren for svangserskapsforgiftning. Men hva betyr høyt inntak? Eksempler: Er en sjokolade, ett stykke kake og et par glass brus en lørdagskveld for mye? Hva med en pose sukkertøy?

Hva er farligst: mye sukker en sjelden gang, eller litt hver dag?

Jeg hadde et par dager hodepine. Det er uvanlig for meg. Kan det bety økt blodtrykk? Jeg kjenner godt at hjertet banker generelt hardere og fortere etter at jeg ble gravid. Er 14 uker nå. (Første legekontroll for tre uker siden viste bra blodtrykk.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37632-sukker-og-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er nok ikke riktig at høyt sukkerinntak har noe

med svangerskapsforgiftning å gjøre. Du har kanskje misforstått, siden man gjerne relaterer mye sukkerholdig mat med svangerskapsdiabetes, en helt annen sykdom.

Uansett, med ditt sukkerinntak, tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over sistnevnte heller. man skal ikke glemme å kose seg heller.

At du hadde vondt i hodet, har neppe sammenheng med høyt blodtrykk så tidlig i svangerskapet. Det er mer sansynlig at du trenger mer væske, kanskje mer søvn og hvile. Det er vanlig å kjenne at hjertet slår litt ekstra hardt i svangerskapet. Det dannes nesten 50% mer blod og hjertet får litt mer å jobbe med.

Det er nok ikke riktig at høyt sukkerinntak har noe

med svangerskapsforgiftning å gjøre. Du har kanskje misforstått, siden man gjerne relaterer mye sukkerholdig mat med svangerskapsdiabetes, en helt annen sykdom.

Uansett, med ditt sukkerinntak, tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over sistnevnte heller. man skal ikke glemme å kose seg heller.

At du hadde vondt i hodet, har neppe sammenheng med høyt blodtrykk så tidlig i svangerskapet. Det er mer sansynlig at du trenger mer væske, kanskje mer søvn og hvile. Det er vanlig å kjenne at hjertet slår litt ekstra hardt i svangerskapet. Det dannes nesten 50% mer blod og hjertet får litt mer å jobbe med.

Jeg ble fristet til å svare deg her. Du er nok ikke helt oppdatert på forskningsfronten når det gjelder dette. For snart to år siden las jeg om slike undersøkelser i bladet Gravid. Disse undersøkelsene var entydige, for stort sukkerinntak øker risikoen for svangerskapsforgifting. Nettstedet BarniMagen.com refererer nylig også til slike studier. Jeg siterer: "en ny studie gjennomført ved Rikshospitalet og Ullevål sykehus konkluderer med at overdrevet inntak av sukker mangedobler risikoen for å utvikle svangerskapsforgiftning."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...