Gå til innhold

Skadelig med høy bass?

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen dame på 38

Jeg var nylig på en konsert, og på konserter er det som kjent litt for høyt volum - dessverre... Dette ødelegger mye av opplevelsen, syns jeg, så jeg forstår ikke hvorfor trenden skal være sånn. Men det er en annen sak. Det jeg lurer på er om det i tillegg til å være skadelig for hørselen, også er skadelig med den voldsomme bassen som "slår" i kroppen? Jeg måtte rett og slett forlate lokalet, fordi jeg følte dette svært ubehagelig. Bassen slo liksom om kapp med mitt eget hjerte, og jeg ble stresset og urolig i brystet. Følte meg nesten uvel, og orket ikke tanken på å oppholde meg der i lang tid. Min samboer mener det bare er jeg som er overfølsom. Kanskje det er riktig, når jeg aldri har hørt om noen andre som har reagert på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376325-skadelig-med-h%C3%B8y-bass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Traveltidag

Jeg reagerer akkurat på samme måte som deg. Og det er mange som gjør det. Det er ikke uvanlig at det selges ørepropper på konserter.

Det er klart det kan være skadelig for høreselen. Mange musikere, og mennesker som har hørt mye på høy musikk utvikler Tinituss

En plagsom lidelse som går ut på høye pipelyder fra øret, noen er så plaget at de sier det er som å ha en jetfly i hodet døgnet rundt.

Jeg synes du gjorde rett i å gå der i fra. Neste gang kan du på forhånd kjøpe ørepropper. Jeg går aldri hverken på utesteder eller konsert uten.

Gjest Traveltidag

Ser nå at du var klar over at det kunne føre til hørselskade, men lurte på bassen i kroppen.

Jeg blir kvalm og uvel i kroppen av basslagene.

Jeg kan ikke forstå at det er nødvendig med slikt volum, og det er grunnen til at jeg holder meg langt unna konserter.

Om det er farlig vet jeg ikke, men skal jeg følge min egen kropps reaksjoner så skriker den iallfall, kom deg vekk i fra det bråket.

Jeg synes det er synd det skal være slik. Tar man en tur på byen må man sitte å skrike til hverandre for å bli hørt. På konserter er det enda verre.

Du er uansett ikke alene, jeg kjenner flere som føler ubehag når bassen slår i kroppen. Noen mer enn andre.

Enig med deg! Jeg synes også det er veldig ubehagelig med all bassen. Det er en veldig merkelig trend synes jeg, at musikken skal være så høy at de deler ut ørepropper. Man får da en mye bedre konsertopplevelse med litt lavere lyd og ingen ørepropper.

Enig med både Tonette og Traveltidag! Det er da vel noe som har blitt helt feil når man deler ut ørepropper på konserter? Det burde da ringe en bjelle et sted når ting har blitt sånn... Og det er ikke bare på konserter, men også på kino, UKM (hvor det også er små barn og eldre mennesker) og ellers over det meste hvor det er musikk. Det er synd, for det ødelegger det som kunne vært en fin opplevelse! Selv er jeg veldig glad i å danse og liker å gå ut, men når gitarsoloene og trommvirvlene til bandet skjærer i ørene, da er det ikke moro lenger. Også dette med at man må skrike til hverandre for å kommunisere, burde være unødvendig. Det er slitsomt. Men; jeg tror dessverre ikke vi får gjort noe med dette. Føler nesten det er flaut å snakke om det med andre, fordi jeg har inntrykk av at jeg blir oppfattet som "gammel kjerring" som ikke tåler litt volum. Jeg skrev en gang et avisinnlegg om dette, etter en UKM-forestilling. Hadde håpet på debatt rundt temaet, men absolutt ingen kommenterte innlegget mitt. Det sier vel litt...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...