Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min planlegger å få to barn ganske tett av ulike årsaker. Jeg er nå gravid i uke 28 og vil føde i januar. Hvor raskt er det mulig å bli gravid på nytt? Kan man på noen måte "sette i gang" eggløsning dersom man ikke har fått menstruasjonen tilbake i løpet av de 6 første måndene? Takknemlig for snarlig svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37633-gravid-p%C3%A5-nytt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil anbefale deg å ta en fødsel av gangen. Det blir sansynligvis rikelig med muligheter til å få barna tett, selv om de ikke blir født innen samme år. Har du et mellomrom på 15-20 mndr. så burde det helt klart være tett nok, vil de fleste med meg si. Man kan nærmest betegne søsken som har under 18 mndr. mellomrom som pseudo-tvillinger. Det skal ikke mye til for at de opplever hverandre som svært jevnaldrende. Nok om det.

De fleste får nok ikke mensen tilbake før det har gått min. 6 mndr. Dette tatt i betraktning at man fullammer, også om natta, noe de fleste velger å gjøre. Den eneste måten du kan framskynde eggløsning og menstruasjon på, er å slutte å amme. Tviler på at du synes det er verdt det, med tanke på at man anbefaler alle barn å få brysternæring i min. 10 mndr.

Innen 9 mndr. har de aller fleste fått menstruasjonen tilbake. For å komme denne i forkjøpet, kan dere la være å bruke prevensjon, men heller ta noen regelmessige gravitester når du føler at systemet burde være i rute igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37633-gravid-p%C3%A5-nytt/#findComment-142998
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...