Gå til innhold

Hvilken prevensjon passer meg best?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 34 år som lurer på hvilken prevensjonsmiddel passer meg best. Jeg kan dessverre ikke bruke hormonelle midler pga økt risiko for blodpropp. Jeg fikk en for 8 år siden som p-piller Diana har forårsaket. Jeg brukte Diana også pga økt hårvekst. Idag bruker jeg Metformin som ble foreskrevet til meg av en endokrinolog, jeg har ingen problem med sukker men med hårvekst. Min partner og jeg vil ikke bruke kondomer fordi vi mener at dette er litt "unaturlig" og ikke så følsomt. Jeg hadde ikke samleie på mange år pga et ekteskaproblem og nå skal jeg inngå i et nytt forhold hvor sex skal være en del av min hverdag. Jeg ønsker meg et godt sexliv i tiden fremover men barn er ikke ønskelig i den første tiden. Jeg har et barn på 13 år. Jeg håper på at det fins noe midler som jeg kan bruke. Er det min fastlege jeg må henvende meg til eller må jeg til undersøkelse til gynekolog? På forhånd takk for ditt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376331-hvilken-prevensjon-passer-meg-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ikke bruke vanlig p-pille, p-ring eller p-plaster, men det er heldigvis mange andre midler du kan bruke. All prevensjon som bare inneholder hormonet gestagen: cerazette (pille som tas daglig), Nexplanon (fyrtsikk-stort implantat som legges under huden for tre års bruk), p-sprøyte (settes i muskulatur hver 3.måned) eller hormonspiral som innføres i livmoren og kan beholdes der i fem år. Alle disse preparater har lite bivirkning ut over småblødning, men hos noen –heldige- stopper blødningene helt. Det kan ta lang tid før p-sprøyten er ute av kroppen, opp til ett år, så det er ikke å anbefale hvis du tenker på ny graviditet. (Men ikke tenk for lenge, det blir vanskeligere å bli gravid med økende alder, klokken tikker raskt !). Kobberspiral kan du også bruke, men da blir blødningene gjerne noe rikeligere.

Så det er nok å velge mellom.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...