Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hun kan vel ikke forvente støtte fra dere foreldre etter vgs. De fleste studenter klarer seg på studielån + småjobber.

i prinsippet enig. Men eldstemann kommer mye bedre ut økonomisk pga hjelp under studiene. Jeg får bruke pengene jeg nå hjelper eldtstemann med til yngstejenta, men syns det er urettferdig at ikke begge foreldre bidrar. Vet jeg ikke kan endre far. Men forstår ikke far . Han var utro og er nå etablert med henne, jeg har ikke trenert samlivsbruddet men bare gått videre så godt som mulig. Og livet går jo videre- også for meg

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg i at en bør hjelpe barna slik at de ikke trenger studielån for å fullføre videregående skole. Slik er mine prinsipper, men i lovens forstand er datteren din et voksent selvstendig menneske når hun er 18 år eller eldre.

I lovens forstand kan også voksne barn kreve sine foreldre for bidrag om det går på videregående helt til de fyller 25.

mvh

Gjest Høstløv

I lovens forstand kan også voksne barn kreve sine foreldre for bidrag om det går på videregående helt til de fyller 25.

mvh

Ja, og det var derfor jeg skrev dette i hovedsvaret mitt:

''Barna dine er over 18 år og dermed voksne i forhold til økonomi, la de selv ordne opp i økonomien i forhold til far.''

Annonse

Ja, og det var derfor jeg skrev dette i hovedsvaret mitt:

''Barna dine er over 18 år og dermed voksne i forhold til økonomi, la de selv ordne opp i økonomien i forhold til far.''

men noen- og det betyr i dette tilfelle mor- må si til barnet hva det har krav på . Og det oppleves ubehagelig. Far burde i mitt hode informere barnet om muligheten å søke bidrag, el regne ut hvor mye barnet har krav på

Vanskelig å skjønne hva far tenker på og med.

Synes det er flott at du tenker ungdommes beste og ikke bare kjører hardt mot hardt i forhold til far.

Selv om dette i en periode kan bli tøft økonomisk, tror jeg du velger rett om du dekker hullene så godt du kan og sparer barna for lojalitetskonflikt.

I det lange løp vil også du vinne på det.

mvh

men noen- og det betyr i dette tilfelle mor- må si til barnet hva det har krav på . Og det oppleves ubehagelig. Far burde i mitt hode informere barnet om muligheten å søke bidrag, el regne ut hvor mye barnet har krav på

Far burde selvfølgelig uppfordret ta ansvar for økonomien og hva som tidligere har blitt lovt.

mvh

Gjest Høstløv

Det er en del av opplæringen, vi foreldre må gi barna, å lære de hvordan økonomien fungerer og hvor pengene kommer fra. Enten kommer pengene fra er fra mor, lønn, stipend, bidrag fra far eller om de kommer fra andre kilder.

Det er en del av opplæringen, vi foreldre må gi barna, å lære de hvordan økonomien fungerer og hvor pengene kommer fra. Enten kommer pengene fra er fra mor, lønn, stipend, bidrag fra far eller om de kommer fra andre kilder.

Takk. Jeg trengte det puffet der. Av og til tar jeg på meg for mye ansvar ...

Vanskelig å skjønne hva far tenker på og med.

Synes det er flott at du tenker ungdommes beste og ikke bare kjører hardt mot hardt i forhold til far.

Selv om dette i en periode kan bli tøft økonomisk, tror jeg du velger rett om du dekker hullene så godt du kan og sparer barna for lojalitetskonflikt.

I det lange løp vil også du vinne på det.

mvh

tusen takk. Godt å høre.

Annonse

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg er minstetrygdet, og står for alle utgiftene på det "voksne" barnet.

Jeg får ingen ting, og må innrømme at jeg hadde vært takknemlig hvis barnefaren betalte tlf, og ga barnet 1500 kr i lommepenger i mnd.

Jeg forstår godt at du ønsker deg mer hjelp, det gjør jeg også, men realitetene er at mange velger som flere sier her å anse barna for voksne når de er myndige, og bidragsperioden er over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...