Gjest litt bekymret og frusrert 48 åring Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg har i det siste året merket tegn på begynnende overgangsalder. Det startet med hetetokter, deretter fortsatte det med uregelmessige menstruasjoner. Har hoppet over noen uker, en periode uten osv.Det som imidlertid forundrer meg litt er at de to siste menstruasjonene har vært uvanlig langvarige. Først hadde jeg blødning i 14 dager, deretter 4 uker opphold, så hadde jeg nylig en ny periode på 12 dager. Har hatt en uke opphold, og nå er jeg i gang igjen. Dette er fryktelig slitsomt , og for meg "helt unormalt". Etter en brenning av livmoren for snart to år siden, har jeg hatt regelmessig 6 dagers blødning hver gang. Er litt bekymret her, er dette normalt for overgangsalder, eller er det noe annet som bør sjekkes opp? Eller er dette noe jeg bare må venne meg til? Dette er noe jeg kvier meg veldig for å ta opp med fastlegen, og hos gynekologen må jeg ha henvisning for hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376550-bare-overgangsalder-eller-noe-annet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det du beskriver er helt typisk for overgangsalderen med uregelmessige og iblant svært rikelige blødninger, vekslende med hetetokter som kommer og går. Det kan reguleres med hormoner av typen gestagen (for å regulere blødningene) eller kombinasjon av gestagen og østrogen (for å regulere og tilføre østrogen, om du ønsker det). Du bør få en sjekk, helst hos gynekolog som kan ta de nødvendige prøver og som kan starte behandling. I og med at du allerede har fått behandling for blødningsforstyrrelser (brenningen) er det rimelig at du henvises til spesialist. Det burde ikke være et problem å få henvisning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376550-bare-overgangsalder-eller-noe-annet/#findComment-3308858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.