Gå til innhold

Skadet tann i barnehagen, 5 år

janeymor

Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min på 5,5 år skadet den ene fortanna si i lek i bhg i dag. De hoppet i garderoben og så hang hun fast i en dress etter munnen (!) da det røsket i tanna ble den veldig løs..

Jeg ringte tannlegevakta for å høre om vi må gjøre noe, og de sa at hvis den blir vond kan det bli aktuelt å trekke den..

Noen som har opplevd noe lignende og kan si noe om hvordan det gikk? Håper tanna faller ut av seg selv og at hun slipper å trekke den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rugg litt ekstra på den, så fortsetter den å være løs, og så faller den snart ut.

Straks tannfelling likevel, så det går nok bra.

Må hun trekke, så går nok det veldig greit tenker jeg. Premie får hun sikkert også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om skader på melketenner kan ha noen innflytelse på de blivende tennene? I alle fall skader det ikke å sørge for at det er registrert - sånn i forhold til utgifter senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har melketenner (ikke jeksler) minimalt med røtter så det går nok helt fint om hun må trekke også. :o) Du får prise deg lykkelig for at det ikke skjedde etter at de blivende tennene har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Nå har melketenner (ikke jeksler) minimalt med røtter så det går nok helt fint om hun må trekke også. :o) Du får prise deg lykkelig for at det ikke skjedde etter at de blivende tennene har kommet.

''Nå har melketenner (ikke jeksler) minimalt med røtter så det går nok helt fint om hun må trekke også. :''

Melketenner har røtter, men røttene forvitrer når de blivende tenner holder på å vokse frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Sønnen min måtte trekke en melketann nede fordi de permanente tennene kom nede i gommen før han hadde mistet melketennene.

Det ble smurt på bedøvelseskrem med kirsebærsmak og tannen ble kjempelett "jekket" ut. Intet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melketenner har røtter som bare det, inntil de "degenereres" når det nærmer seg felling. Tennene dyttes ikke alltid ut av de blivende tennene, røttene er "programmert" til å gi opp etter en viss tid. Dette skjer ikke helt likt for alle. Derfor kan man iblant se barn gå uten fortenner i veldig lang tid før de får nye.

Ser du noen gang en 2-3-åring slå en fortann helt ut, vil du se at de har røtter ;-)

Men for en 5-åring er det nok ikke all verden igjen, så jeg er enig i at det sikkert vil gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Var det en tann som uansett skulle mistes snart? Det ser du ved roten av tannen - er roten borte, skulle den nok snart ut. Tror faren for skade i så fall er liten om det har blitt røsket i tannen. Verre er det om den har blitt slått - da kan den ha slått ned i den nye tannen under, og muligens skadet denne.

Uansett kan det være lurt med en tur til tannlege for å få registrert skade - da får dere dekket eventuelle senere kostnader. Du bør få et skjema i barnehagen som jeg tror skal signeres av både tannlegen og barnehageansatt. Kan virke tungvint, men kan være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi på 6 har mistet to tenner, og har to løse fortenner oppe.... I vinterferien presterte hun imidlertid å sette fast den ene tanna ved siden av fortennene nede i korken på ei Imsdalflaske(!), og tanna ble ganske så løs! Jeg har ikke gjort noe med dette, regner med at det har gått fint og at tanna skulle bli løs etter hvert uansett....

Ei som er like gammel, satte fast den ene fortanna nede i et trampolinenett(!) i sommerferien som var, da var hun 5,5 år. Tanna ble røsket rett ut med lang rot (jeg har aldri sett ei sånn rot på ei melketann før!), men alt gikk fint, tanna ved siden av ble løs ikke så lenge etterpå, og nå har begge de to tennene kommet opp igjen og ser like fine ut.

Det er nok ikke så sjelden at melketenner får seg en trøkk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugg litt ekstra på den, så fortsetter den å være løs, og så faller den snart ut.

Straks tannfelling likevel, så det går nok bra.

Må hun trekke, så går nok det veldig greit tenker jeg. Premie får hun sikkert også ;)

Noen får ikke nye tenner før syvårsalderen. Om tannen fester seg, hadde jeg latt den gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegene har heldigvis blitt veldig flinke til å fikse slike ting på en skånsom måte for barnet.

Om tannen ikke var på tur ut uansett, kan det hende den fester seg.

Følg med på om det blir vondt eller betent.

Ut fra det du beskriver virker det lite sannsynlig at de nye tennene er skadet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv falt og slo løs fortenner (melketenner) da jeg var liten. De falt ikke ut, og det var ikke slik at tannfellingen var ret rundt hjørnet heller.

Jeg husker ikke om det ble tatt røntgen, men tannlegen satte på en slags gipslignende greie som jeg gikk med et par dager slik at tennene "roet seg" og festet seg fint igjen. Sånn rent utseendemessig så det ut som om man klistrer e stor tyggis over tennene :-) (her har det sikkert skjedd mange nyvinninger på de 40 årene siden da).

Jeg gikk vel med dette noen dager, for ikke å belaste de løse tennene med tygging. Deretter gikk det fint, men den ene fortanna ble grå.

Et par år senere hadde jeg felt disse tennene, og de nye tennene hadde ikke tatt skade.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det du uansett skal gjøre er å få barnehagen til å skrive en skademelding på dette (det bør de ha gjort allerede), og så får du den registrert hos forsikringsselskapet deres - og barnehagen sitt.

De nye tennene ligger lenger opp i kjeven, og OM det skulle være noe skade bakover (det kan det lett bli når barnetenner får seg et slag) så er det greit at det er registrert skikkelig så dere får dekket det på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får ikke nye tenner før syvårsalderen. Om tannen fester seg, hadde jeg latt den gjøre det.

mvh

Joda, jeg ser den, og kunne nok vurdert det selv også. Alt ville avhenge av hvor løs tanna var og om det fortsatte å gjøre vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den, og kunne nok vurdert det selv også. Alt ville avhenge av hvor løs tanna var og om det fortsatte å gjøre vondt :)

Skulle tanna ut, hadde jeg uansett dratt til tannlege for å sikre at det ikke satt igjen små splintrer. Med mindre det åpenbart var en 'rotløs' melketann på vei ut uansett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tanna ut, hadde jeg uansett dratt til tannlege for å sikre at det ikke satt igjen små splintrer. Med mindre det åpenbart var en 'rotløs' melketann på vei ut uansett.

mvh

Også sikkert greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Det du uansett skal gjøre er å få barnehagen til å skrive en skademelding på dette (det bør de ha gjort allerede), og så får du den registrert hos forsikringsselskapet deres - og barnehagen sitt.

De nye tennene ligger lenger opp i kjeven, og OM det skulle være noe skade bakover (det kan det lett bli når barnetenner får seg et slag) så er det greit at det er registrert skikkelig så dere får dekket det på forsikringen.

Det er jo det jeg sliter med nå. Jeg har fått en skade på roten fra jeg var barn. Ingenting er registrert, så jeg må betale ALT selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...