Gå til innhold

Røde vedvarende nupper etter barbering

Anbefalte innlegg

Gjest Graviduke30

Jeg fikk røde irriterte nupper over begge lårene etter barbering før en sydentur for halvannen måned siden. (Ser ut som kviser) har tidligere fått dette etter intimbarbering, men da har det blitt borte etter få dager. Jeg har lest at dette kan behandles med Basiron eller Dalacin. Problemet er at jeg er gravid, og helst ikke vil bruke medikamenter som man ikke vet om kan skade fosteret. På Basiron sto det at det ikke var tilstrekkelig data for å utelukke fosterskade. Spørsmålet mitt er om det kan ha negative konsekvenser å gå med utslettet ubehandlet frem til fødselen? Har termin 13. mai. Ville du behandlet dette nå, hva ville du i såfall brukt og med hvilken dose? Noen av nuppene klør litt av og til, men er ikke veldig plagsomme. Tror ikke de har blitt noe særlig værre siden jeg fikk dem. Hvis du ville ventet til etter fødselen, hva ville du anbefalt da? Mannen min har dalacin 10 mg. iggende som ikke er åpnet (vet man vanligvis ikke skal bruke andres medisiner;-) Vil helst slippe å dra fysisk til legen nå pga. alt inflensaviruset som florerer for tida;-) Takk for svar!

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Når det gjelder medikamenter og svangerskap, er det spesielt de 3 første mnd under fosterdannelsen man bør være forsiktig , men gjennom hele svangerskapet bør man være svært forsiktig med tbl. Når det gjelder lokalbehandling, er det svært lite som absorbres , så å smøre ting på et begrenset område er stort sett ikke noe problem. Problemene du har med hårsekkene kan være pga en liten bakterieinfeksjon, men også pga ingrodde hår. Foreslår at du forsøker Dalacin liniment lialt evt også basiron. Dersom det dreier seg om inngrodde hår, kan hårlaser hjelpe. Vanligvis benytter vi ikke laserbehandling i svangerskap , men laseren har ikke effekt langt unna der det behandles så på lårene kan det være en annen mulighet. Hvis problemet gjentar seg , kan permanent hårreduksjon med laser være aktuelt , men da bør du bruke diode eller alexandrite laser som er dokumentert for permanent hårreduksjon , ikke IPL. Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...