auduni Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hei! Jeg er en mann på 34 år som har flere spørsmål omkring min diagnose som er Idiopatisk Fasikulær Ventrikulær Takykardi. Jeg er en operasanger som synger rundt omkring på scener i verden og er sjelden hjemme i Norge. For 2 dager siden stod jeg på scenen i operaen i Roma og sang når jeg kjente (og kun for 3dje gang i mitt liv) at hjertet mitt "hoppet av kjeden" og begynte å slå som besatt. Jeg forlot scenen ved aktens slutt etter å ha vært på scenen med hjerteflimmer i ca 15 minutt, og fikk tak i doktoren ved operaen som sendte meg til sykehus. Der ble jeg gitt Isoptin uten at arytmien stoppet, så ble jeg gitt narkose og elektro-konvertert uten at det hjalp, men til slutt ble mere Isoptin sammen med Seloken intravenøst det som fikk mitt hjerte til å komme tilbake på sporet. Etter å ha vært til overvåkning i 2 timer til fikk jeg dra til min leilighet igjen og alt har føltes normalt siden. Total varighet på hjerteflimmeren var i overkant av 3,5 time og makspulsen å på ca 200 bpm. Sist gang dette skjedde var for 3 år siden og jeg arbeidet i København. Jeg våknet opp med det en morgen og ble så fraktet til sykehuset hvor jeg ble gitt Adenosin 6 ganger i stadig økende dose (6 og 12, 12 og 18, 18 og 20 husker ikke om det er milligram eller milliliter), uten hell, men narkose og elektrokonvertering hjalp og etter 7 timer (i våken tilstand iallefall - kanskje tilfellet hadde det vart lengre siden jeg våknet med hjerteflimmer), var jeg atter bra igjen og hjertet slo som normalt. Siden Adenosin ikke fungerte i København valgte de ikke å bruke det her i Roma og begynte rett på elektro-konverteringen etter å først ha forsøkt Isoptin. Etter en ultralyd i dag og mere EKG så sier kardiologen her i Roma at hun mener jeg burde få ablasjon så fort som overhode mulig. Men slik jeg forstår det er det en enorm venteliste i Norge og meget lang ventetid. Hvordan går man frem når man som 34 åring med en i utgangspunktet dødelig diagnose (selv om at det jo har gått veldig bra til nå), vil stille seg klar til ablasjon? Jeg skulle ønske det fantes en kardiolog man kunne kontakte direkte og få svar på de mange spørsmål man stiller seg angående denne diagnosen. Jeg har all dokumentasjon tilgjengelig fra de 2 seriøse tilfellene jeg har hatt (2009 og for 2 dager siden), og jeg har mange spørsmål om dette innvirker på hvordan jeg burde leve mitt liv fremover. Forhold til koffein, nikotin, alkohol, fet mat, mosjon etc... Som en siste lille informasjon kan jeg si at jeg går ikke på beta-blokkere da jeg har en sovepuls på ca 35-45 og en hvilepuls på dagtid med mot 50 (jeg tror det har med stor lungekapasitet å gjøre, men jeg kan jo ta feil). Beklager den lange teksten, men det er mange spørsmål jeg stiller meg selv omkring min diagnose. Mvh, Audun 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376681-ung-mann-med-fasikul%C3%A6r-ventrikul%C3%A6r-takykardi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 http://hjertecentervarde.dk/ Denne private hjerteklinikken i Danmark er spesialist på slike hjerteinngrep. Det er meget kort ventetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376681-ung-mann-med-fasikul%C3%A6r-ventrikul%C3%A6r-takykardi/#findComment-3309332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.