Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon i tre måneder

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er en kvinne på 28 år som har problem med uregelmessig menstruasjon.

De fire siste menstruasjonene har det variert mellom 50 dager og 70 dager fra hver gang jeg får menstruasjon.

Har nå ikke hatt menstruasjon på 3 måneder...

Hadde en periode for 4 år siden da jeg ikke hadde menstruasjon på over fire måneder. Ble da henvist til gynekolog og han fant ikke noe galt. Siden har jeg ikke vært til gynekologisk undersøkelse. Gruer meg voldsomt til en slik undersøkelse da jeg var utsatt for incest i over 12 år.

Gynekologen sa at så lenge jeg ikke var seksuelt aktiv trengte jeg ikke å gå til gynekologisk undersøkelse. Stemmer dette?

Bør jeg be om henvisning til gynekologen en gang til? Eller kan jeg bestille time direkte hos gynekologen? Bor i en liten bygd så jeg har ikke noe særlig lyst til å få gjort en slik undersøkelse på det lokale legekontoret.

Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37683-uteblitt-menstruasjon-i-tre-m%C3%A5neder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du kan bestille time direkte, men er ikke helt sikker nå med den nye fastlegeordningen.

Du bør gå til gynekolog jevnlig selv om du ikke er sexuellt aktiv, dette fordi livmorhalskreft etc. ikke spør om du har en partner!

At menstruasjonen din blir borte kan jo ha noe med at du er blitt misbrukt...? Kanskje en psykolog kunne hjelpe i så fall.

Ellers kan mensen bli borte hvis du trener mye, eller slanker deg mye.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes bestemt du skal gå til lege for en sjekk, men faktisk er det ikke så viktig med en gynekologisk undersøkelse for det er ikke der årsaken finnes (bort sett fra graviditet), men uorden i dine hormoner og det undersøkes med en blodprøve. Så egentlig har din gynekolog rett. Du må betale mer hos gynekolog hvis du ikke har henvisning. Snakk med gynekologen om det. Hvis du går direkte og betaler det ekstra, slipper du tid og utgifter til primærlege-besøket, men i prinsipp er det bra at det er din faste lege som styrer spesialundersøskelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...