Gå til innhold

må man ha gynekologisk undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Jeg ble i mange år utsatt for seksuelle overgrep (ikke fullbyrdet samleie). Har gått i terapi, noe som har hjulpet meg svært mye. Har av og til litt kramper i skjeden under samleie, noe jeg har avfunnet meg med. Sex har likevel heldigvis etter hvert blitt en trygg situasjon for meg.

Nå er jeg gravid og lurer på om det er absolutt nødvendig med gynekologisk undersøkelse under et svangerskap. Har forsøkt en gang (før jeg ble gravid), men fikk så store kramper at legen ikke anså det som hensiktsmessig å fortsette. Skal jeg klare å gjennomføre en slik undersøkelse, regner jeg med at det må betydelige menger muskelavslappende tabletter til, noe jeg har svært liten lyst til å utsette fosteret for.

Vil eventuelle kramper vanskeliggjøre en fødsel?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg svarte forleden dag på en nesten identisk innlegg. Dette synes jeg du bør lese.

Ellers synes jeg helt klart at du bør få ekstra oppfølging i svangerskapet. Det skulle ikke være noe problem å hoppe over en g.u., men før eller siden i svangerskapet er du helt nødt til å la noen undersøke deg. Fødselen bør ikke være første gang i svangerskapet at noen undersøker deg nedentil. Det kan føre til uforholdsmessige store påkjenninger som kan komplisere fødselen. Ellers gjelder det for deg som med alle andre som har blitt seksuelt misbrukt, at svangerskapet kan være en ekstra tøff periode, men det innebærer også en stor mulighet for bearbeiding hvis du år den rette hjelpen og støtten. Kom gjerne tilbake med fler spørsmål og råd hvis du trenger det, men prøv først å følge de rådene som jeg ga til den andre kvinnen. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...