Gjest mimmi Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Jeg har det siste året vært gjennom tre prøverørsbehandlinger (ICSI) hvor jeg har blitt gravid alle gangene. Første gangen gikk det galt tidlig i uke 5 (hcg 250), andre gangen ble det en missed abortion hvor fosteret gikk til grunne i uke 4-5, og siste gangen hvor menstruasjon kom til vanlig tidspunkt, men jeg hadde en hcg på 14. Min frustrasjon blir stor når legene er uenige i hvorvidt dette er tre aborter og hvorvidt sannsynligheten for at jeg skal abortere igjen er større ved en ny graviditet. Ønsker din vurdering på disse spørsmålene, fordi min tro på at jeg skal lykkes er svært liten og det er vanskelig å motivere seg til nytt forsøk. Vi har foretatt hysteroskopi og kromosomprøve, alt ser ok ut. Er det andre typer utredninger som du foreslår? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37691-gjentatte-aborter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. oktober 2001 Del Skrevet 30. oktober 2001 Jeg vedlegger informasjon om 'habituelle aborter', men det gjelder generelt. Det er jo dessverre større risiko for abort ved alle typer prøverørsbehandling. Du opplyser ikke din alder, det kan også spille en rolle for resultatet. Jeg kan ikke uttale meg om sjansene videre, tre forsøk pleier å være grensen. Snakk med legen om det. Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter) Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.) Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve. I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37691-gjentatte-aborter/#findComment-143811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.