Gjest Olle51 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Hei. For 3 år siden fikk jeg plutselig røde utslett. Mest på hakeparti og litt opp mot ansiktet. Huden var også rød på kinnene. For et par år siden var jeg hos lege og fikk konstatert Perioral dermatitt. Jeg fikk antibiotikakur som ikke var noe særlig effektiv. Jeg leste på nettet at Alepposåpe kunne være bra mot slike lidelser så jeg bestilte Alepposåpe 40%. Etter en tid ble plagen nesten borte. Bare enkelte små utbrudd av og til og slik var det 6-7 måneder. For 3 måneder siden fikk jeg litt mer utbrudd. Jeg gikk til min fastlege og hun ga meg Rozex som jeg skulle smøre på huden morgen og kveld. I starten virket det som om det ble bedring men etter snart en måneds bruk fikk jeg nå plutselig det største utbruddet på minst et par år. Skal jeg kutte ut denne kuren eller skal jeg fortsette? Forhørte meg om time hos hudlege men det er flere måneders ventetid. Fins det andre alternativ til behandling som kan hjelpe? Har blitt frarådet mye sol. Har vært en del i syden og i solen og da forsvinner mine plager så å si helt. Følelsen av at huden brenner i ansiktet har ikke vært så plagsom på nesten et år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376932-perioral-dermatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hei ! Det utslettet du beskriver , som varer så lenge og er så pass gjenstridig, passer bedre med rosacea enn perioral dermatitt. Perioral dermatitt , sitter først og fremst på haken og omkring munnen og av og til rundt øynene . Det er gjerne variabelt rødt, smånuppet og av og til brennende. Mest effektiv behandling er tetracyclin og da blir man gjerne kvitt det. Dersom det ikke skjer eller det kommer stadig tilbake, huden blir rød og det kommer kviseliknende hevelser, dreier det seg gjerne om rosacea istedet . Dette er en hudsykdom som rammer kvinner dobbelt så ofte som menn som regel fra ca 35 års alder. Dette behandler vi med Tetralysal tbl , Rosex og Finacea, dessuten blodkarlaser som kan roe ned utbrudddenem, redusere rødheten og blodkarene . Mange blir verre ved mye sol , så best å være forsiktig med det. Men litt individuelle forskjeller her så du kan godt sole deg litt forsiktig dersom det gjør deg bedre . Selbruningskrem er ikke farlig , virker bare på de døde cellene i det øverste hudlaget . Synes først og fremst du skal be om tabletter Tetralysal av legen din , da kan det falle helt til bra frem mot sommeren. Du kan også be om Finacea og forsøke det istedet for Rozex en periode. Når utslettene har roet seg ned , kan du forsøke med karlaserbehandling for å redusere rødhet . Kanskje lurt å bli sett på av en hudlege som kan veilede deg videre . Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376932-perioral-dermatitt/#findComment-3319250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.