Gjest Pilka Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 "Å stå på krava" er nok lurt- særlig for oppvoksende slekt. Mine gutter er kløppere på oppvask- og klesvasking, samt støvsuging, støvtørking og bad- og do-vasking. I tillegg vet de veldig godt hvordan man bærer ut søpla, samt bidrar i rundvask. Verre å oppdra min mann... Mine døtre kan ingenting om husarbeid, neppe koke poteter. De er vokst opp med at ovnen på kkjøkkenet renser seg selv, doen vasker seg selv og kjøleskapet fyller seg selv. Jeg hører ofte om de flinke sønnene som andre har. Er dette blitt snudd på ?,,,,eller kan det være noe annet;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FBI Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Bare det å betjene studie- og huslån kan være hardt for mange. Vaskemaskinen utgjør ikke de store kostnadene i løpet av et år. Men du må vel være enig i at vi forventer å ha et større forbruk enn tidligere? Ikke at vi har vaskemaskin akkurat, men at vi vil ha det nyeste innen teknologi, merkeklær, ny bil, osv. Vi vil handle i kiosker og gå på kafé. En familie kan greie at begge jobber f.eks 80 prosent men er vi villige til det og er arbeidsgiver villig til det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også. Nå skal liksom alle være i jobb, en kan ikke "bare" være husmor, da blir en faktisk sett ned på. En taper jo pensjonspoeng! En har ikke det sosiale nettverket! En bidrar ikke til samfunnet! osv. Nei, takke meg til min barndom, der jeg hadde en kjærlig mor som alltid var der for meg. Som var uthvilt, og alltid hadde tid til meg og mine fire søsken. Mine barn er også heldige, da jeg har vært syk og hjemme i så mange år, og dermed alltid har vært tilgjengelig for dem. Så hvis noe er positivt med å være ufør, så er det akkurat det. At begge har inntekt og får pensjonspoeng, har også positive følger for barna. Jeg skal love deg at ikke alle barn fra familier med én inntekt, hadde uthvilte mødre med overskudd. Det var mange som måtte bli i ekteskap med f.eks. forsørgere som drakk opp mesteparten av lønna og / eller mishandlet både kone og barn, fordi de var sjanseløse økonomisk ved samlivsbrudd. Det er da svært mange som blir enige om deltidsløsninger mens barna er helt små? Men selvfølgelig har barnehageutbyggingen gjort ting mer fleksible. Da min eldste ble født, var man prisgitt dagmammamarkedet fram til de ble 3 år, med den usikkerheten det skapte. Barnehage kostet 4000 i måneden (og for 20 år siden var det mye penger) og boliglånsrenta var tosifret. Jeg tror ikke den tiden er noe stort savn. Det har alltid vært mulig å leve over evne. Det er ens eget valg, ikke politkere eller "samfunnet" som dytter det på en. Enhver familie må prioritere det de synes er viktigst, totalt sett. Det er uendelig mange ulikheter, ikke bare inntekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen ( dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening. ''De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. '' Dette medfører ikke riktighet. Selv om mor ofte var hjemme for 70 år siden, så brukte hun tiden på husarbeid, mens ungene var ute og lekte. Jeg har sett undersøkelser som viser at mor ikke brukte mer tid med ungene før. Men far bruker mer tid med ungene nå enn før. Konklusjon: Virkeligheten er helt motsatt enn det du gir uttrykk for. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også. Nå skal liksom alle være i jobb, en kan ikke "bare" være husmor, da blir en faktisk sett ned på. En taper jo pensjonspoeng! En har ikke det sosiale nettverket! En bidrar ikke til samfunnet! osv. Nei, takke meg til min barndom, der jeg hadde en kjærlig mor som alltid var der for meg. Som var uthvilt, og alltid hadde tid til meg og mine fire søsken. Mine barn er også heldige, da jeg har vært syk og hjemme i så mange år, og dermed alltid har vært tilgjengelig for dem. Så hvis noe er positivt med å være ufør, så er det akkurat det. ''Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også.'' Nei, det har svært lite med likestilling å gjøre! Det handler om forbruket, og at vi forbruker langt mer nå enn før. DERFOR må to stykker jobbe ute. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også.'' Nei, det har svært lite med likestilling å gjøre! Det handler om forbruket, og at vi forbruker langt mer nå enn før. DERFOR må to stykker jobbe ute. Med vennlig hilsen Ja, det forbruket vi har i dag, krever at vi har to inntekter. Helt klart. Da mannen min og jeg var nygifte, bodde vi to år på en husmannsplass et par km fra der vi studerte, uten innlagt vann, men vi hadde strøm og telefon. Det var utedo, og ganske trekkfullt, - men vi hadde det utrolig koselig og trivdes veldig godt. Vi betalte 5000 kr pr år i leie! Nå har vi hus, to biler, snøscooter, firehjuling, 3 barn (som er med på mange fritidsaktiviteter som koster mye, samt at de har sykler, langrenneski, slalåmski osv) - vi er med på konserter og kino og andre kulturting flere ganger i året - vi spiser litt ute, men ikke ofte, og vi reiser til utlandet ca annethvert år. Likevel - i forhold til mange av naboene, så har vi lavere forbruk enn dem. Jeg fatter det ikke - hvor pengene blir av, eller rettere sagt hvordan andre med to litt over middels inntekter kan ha råde til så mye mer enn det vi har (sydenturer, dyrere tøy, nyere biler, hytter, båt, oppussing av kjøkken og bad osv). Vi har gått gjennom økonomien i vinter, og ser at det går mer til mat nå når i alle fall to av barna spiser minst like mye som oss voksne. Og det går mer til fritisdsaktiviteter enn vi trodde - og vi betaler 3700 i forsikringer pr måned, det var jeg ikke klar over. Vet ikke helt hva jeg ville si her nå, mistet litt tråden... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Kanskje det rett og slett er en liten forskjell på kvinner og menn...? Ikke på alle selvfølgelig, det vil alltid finnes kvinner som vil ha lederstillinger og menn som kan tenke seg å være hjemme og stelle for kone, hjem og unger, men sånn generelt? Det tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
christensen1365381166 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også.'' Nei, det har svært lite med likestilling å gjøre! Det handler om forbruket, og at vi forbruker langt mer nå enn før. DERFOR må to stykker jobbe ute. Med vennlig hilsen '' DERFOR må to stykker jobbe ute.'' Senker man litt på kravene kan man fint klare seg på én inntekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ja, det forbruket vi har i dag, krever at vi har to inntekter. Helt klart. Da mannen min og jeg var nygifte, bodde vi to år på en husmannsplass et par km fra der vi studerte, uten innlagt vann, men vi hadde strøm og telefon. Det var utedo, og ganske trekkfullt, - men vi hadde det utrolig koselig og trivdes veldig godt. Vi betalte 5000 kr pr år i leie! Nå har vi hus, to biler, snøscooter, firehjuling, 3 barn (som er med på mange fritidsaktiviteter som koster mye, samt at de har sykler, langrenneski, slalåmski osv) - vi er med på konserter og kino og andre kulturting flere ganger i året - vi spiser litt ute, men ikke ofte, og vi reiser til utlandet ca annethvert år. Likevel - i forhold til mange av naboene, så har vi lavere forbruk enn dem. Jeg fatter det ikke - hvor pengene blir av, eller rettere sagt hvordan andre med to litt over middels inntekter kan ha råde til så mye mer enn det vi har (sydenturer, dyrere tøy, nyere biler, hytter, båt, oppussing av kjøkken og bad osv). Vi har gått gjennom økonomien i vinter, og ser at det går mer til mat nå når i alle fall to av barna spiser minst like mye som oss voksne. Og det går mer til fritisdsaktiviteter enn vi trodde - og vi betaler 3700 i forsikringer pr måned, det var jeg ikke klar over. Vet ikke helt hva jeg ville si her nå, mistet litt tråden... ;-) Hovedargumentene er ikke forbruk uansett hvordan man snur på det. Det er at dersom skillsmisse så sitter den ene parten med ræva bar og den andre med ungene. Dessuten ender man med minstepensjon når den tida kommer. Så om man sylter hver eneste krone man tjener på glass og lever av gryn og epleskrotter og har et forbruk som en middels møll i Somalia (hvis man ser bort fra piratmøll) Så er man like forbanna nødt til å jobbe 100% utenfor hjemmet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også.'' Nei, det har svært lite med likestilling å gjøre! Det handler om forbruket, og at vi forbruker langt mer nå enn før. DERFOR må to stykker jobbe ute. Med vennlig hilsen Før jeg begynte å jobbe, så fikk ikke vi lån til å kjøpe hus. i 1991 begynte jeg i en deltidsstilling, og da fikk vi lov til å låne ca 300000 (!), så vi kjøpte et gammelt hus. i 1999 fikk jeg større stilling, ca 90 %, da kunne vi få såpass lån at vi kunne kjøpe hus i sivilisasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. '' Dette medfører ikke riktighet. Selv om mor ofte var hjemme for 70 år siden, så brukte hun tiden på husarbeid, mens ungene var ute og lekte. Jeg har sett undersøkelser som viser at mor ikke brukte mer tid med ungene før. Men far bruker mer tid med ungene nå enn før. Konklusjon: Virkeligheten er helt motsatt enn det du gir uttrykk for. Med vennlig hilsen Joda, mor gjorde husarbeid. Noe som hun gjør etter jobb i dag. Det positive var at ungene var ute og lekte, ikke satt foran tven og pcen som nå. når noen skadet seg, så var mor på pletten og ordnet opp og trøstet. i dag er det barnehage -ansatte som trøster barn. hvis en var lei seg, så var mor der slik at en kunne snakke om det. Jeg kunne nevnt mange positive ting, men virker som mange av dere kun ser negative ting med at en foreldre er hjemme? Hva skal vi med barn da? hvis vi ikke har noen misjon? Hvis barn kun er til for å gå i barnehage, skole osv. de får det ikke godt hvis de er hjemme med en forelder? Burde vi ikke da slutte med å få barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 '' DERFOR må to stykker jobbe ute.'' Senker man litt på kravene kan man fint klare seg på én inntekt. Vi fikk ikke banklån til å kjøpe hus uten at begge jobbet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ja, det forbruket vi har i dag, krever at vi har to inntekter. Helt klart. Da mannen min og jeg var nygifte, bodde vi to år på en husmannsplass et par km fra der vi studerte, uten innlagt vann, men vi hadde strøm og telefon. Det var utedo, og ganske trekkfullt, - men vi hadde det utrolig koselig og trivdes veldig godt. Vi betalte 5000 kr pr år i leie! Nå har vi hus, to biler, snøscooter, firehjuling, 3 barn (som er med på mange fritidsaktiviteter som koster mye, samt at de har sykler, langrenneski, slalåmski osv) - vi er med på konserter og kino og andre kulturting flere ganger i året - vi spiser litt ute, men ikke ofte, og vi reiser til utlandet ca annethvert år. Likevel - i forhold til mange av naboene, så har vi lavere forbruk enn dem. Jeg fatter det ikke - hvor pengene blir av, eller rettere sagt hvordan andre med to litt over middels inntekter kan ha råde til så mye mer enn det vi har (sydenturer, dyrere tøy, nyere biler, hytter, båt, oppussing av kjøkken og bad osv). Vi har gått gjennom økonomien i vinter, og ser at det går mer til mat nå når i alle fall to av barna spiser minst like mye som oss voksne. Og det går mer til fritisdsaktiviteter enn vi trodde - og vi betaler 3700 i forsikringer pr måned, det var jeg ikke klar over. Vet ikke helt hva jeg ville si her nå, mistet litt tråden... ;-) Oj, det var mye i forsikring.... *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Joda, mor gjorde husarbeid. Noe som hun gjør etter jobb i dag. Det positive var at ungene var ute og lekte, ikke satt foran tven og pcen som nå. når noen skadet seg, så var mor på pletten og ordnet opp og trøstet. i dag er det barnehage -ansatte som trøster barn. hvis en var lei seg, så var mor der slik at en kunne snakke om det. Jeg kunne nevnt mange positive ting, men virker som mange av dere kun ser negative ting med at en foreldre er hjemme? Hva skal vi med barn da? hvis vi ikke har noen misjon? Hvis barn kun er til for å gå i barnehage, skole osv. de får det ikke godt hvis de er hjemme med en forelder? Burde vi ikke da slutte med å få barn? ''Hvis barn kun er til for å gå i barnehage, skole osv. de får det ikke godt hvis de er hjemme med en forelder? Burde vi ikke da slutte med å få barn?'' Men hva med oss som ikke har det minste lyst til å gå hjemme 24/7 og gjøre husarbeide og passe egne unger - skal vi like gjerne drite i å få unger da? Jeg kunne forsåvidt tenkt meg å jobbe deltid, men har forholdsvis nylig gått opp til full stilling og det er veldig behagelig å ha det litt romsligere økonomisk. Det kommer også ungene til gode på mange måter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ompalumpa Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''Hvis barn kun er til for å gå i barnehage, skole osv. de får det ikke godt hvis de er hjemme med en forelder? Burde vi ikke da slutte med å få barn?'' Men hva med oss som ikke har det minste lyst til å gå hjemme 24/7 og gjøre husarbeide og passe egne unger - skal vi like gjerne drite i å få unger da? Jeg kunne forsåvidt tenkt meg å jobbe deltid, men har forholdsvis nylig gått opp til full stilling og det er veldig behagelig å ha det litt romsligere økonomisk. Det kommer også ungene til gode på mange måter. ''Men hva med oss som ikke har det minste lyst til å gå hjemme 24/7 og gjøre husarbeide og passe egne unger - skal vi like gjerne drite i å få unger da? '' Ja, hva skal man med unger da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. '' Dette medfører ikke riktighet. Selv om mor ofte var hjemme for 70 år siden, så brukte hun tiden på husarbeid, mens ungene var ute og lekte. Jeg har sett undersøkelser som viser at mor ikke brukte mer tid med ungene før. Men far bruker mer tid med ungene nå enn før. Konklusjon: Virkeligheten er helt motsatt enn det du gir uttrykk for. Med vennlig hilsen Dette er helt korrekt, og i norsk sammenheng er dette bekreftet og dokumentert i SSBs Tidsnyttingsundersøkelser som gjennomføres hvert 10ende år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen ( dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening. ''Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen (dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening'' Jeg tror tv og internett er en langt større trussel for barn enn likestillingen Likestilling har ført til at svært mange barn i dag kjenner og samhandler med begge sine foreldre, og derfor ber om trøst, annerkjennelse og omsorg fra begge ved behov. I tillegg har velferdsøkningen medført redusert arbeidstid og lovfestet lang ferie for alle. Man skal ikke mange år tilbake før normalarbeidsdagen var mye lengre både for den som arbeidet ute og den som arbeidet hjemme, og alle arbeidet også på lørdager. I tillegg har den teknologiske utviklingen og holdningen til hva som er "rent nok" bidratt til å redusere den totale tiden en familien bruker på husarbeid, og det betyr at tiden voksne og barn bruker _sammen_ faktisk har økt. Dette kan du google og lese mer om i Tidsnyttingsundersøkelsene til SSB. Jeg vet ikke hvor du har det fra at folk er sure når de kommer hjem i dag men var blide før? Selv tror jeg at fysisk krevende jobber både ute og hjemme samt lange arbeidsdager i tidligere tider kunne gjøre foreldre både fysisk og psykisk slitne i større grad i førindustriell og høyindustriell tid. I tillegg tror jeg at den hierarkiske forståelsen av alder og verdi førte til at barna var mer adskilt fra foreldrene. Det er ingen myte at når far kom hjem skulle barna være musestille og ikke synes, for far måtte få hvile. Hvor godt var det å være musestille som barn tror du? I dag tror jeg derimot A4-familiens gjøren og laden etter arbeidstid handler om å være sammen når man kan, det være seg ettermiddager, helger og ferier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Oj, det var mye i forsikring.... *grøss* Ja, det er himla mye. Det deles opp i tre regninger, så jeg har ikke innsett før hvor mye det egentlig er. 360 på barneforsikring, 950 på min sykdoms- og uføreforskiring og resten på 2 hus, 2 biler, innbo 2 hus, reiseforsikring, snøscooter og firehjuling. Vi bruker ca 8000 i mat og andre ting en kjøper i matbutikk (shampo, dopapir, vaskemidler osv) og ca 2500 kr i måneden på diesel. Vi bruker 650 kr måneden på fast givertjeneste. Mannen min mener at vi sløser for mye med pengene og bruker altfor mye på tøy, sko og dill. Det kan jeg ikek skjønne, fordi jeg ikke synes vi handler slike ting ofte, og at vi nesten alltid kjøper ting på salg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Ja, det er himla mye. Det deles opp i tre regninger, så jeg har ikke innsett før hvor mye det egentlig er. 360 på barneforsikring, 950 på min sykdoms- og uføreforskiring og resten på 2 hus, 2 biler, innbo 2 hus, reiseforsikring, snøscooter og firehjuling. Vi bruker ca 8000 i mat og andre ting en kjøper i matbutikk (shampo, dopapir, vaskemidler osv) og ca 2500 kr i måneden på diesel. Vi bruker 650 kr måneden på fast givertjeneste. Mannen min mener at vi sløser for mye med pengene og bruker altfor mye på tøy, sko og dill. Det kan jeg ikek skjønne, fordi jeg ikke synes vi handler slike ting ofte, og at vi nesten alltid kjøper ting på salg. Penger har en tendens til å fordufte - uansett synes jeg. Vi kjøper heller ikke mye ufornuftig... Jeg ser du har en syke/uføre-forsikring som vi slipper, og reiseforsikring har vi også via jobben (og forsåvidt også inkludert når vi betaler reisen med kredittkort)... Der var vel den største forskjellen sikkert (og så har dere garantert bedre biler enn oss, med dertil høyere forsikring..). Tror vi har ca 20-25.000 i året. Litt av et jafs den måneden det skal betales 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 ''Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen (dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening'' Jeg tror tv og internett er en langt større trussel for barn enn likestillingen Likestilling har ført til at svært mange barn i dag kjenner og samhandler med begge sine foreldre, og derfor ber om trøst, annerkjennelse og omsorg fra begge ved behov. I tillegg har velferdsøkningen medført redusert arbeidstid og lovfestet lang ferie for alle. Man skal ikke mange år tilbake før normalarbeidsdagen var mye lengre både for den som arbeidet ute og den som arbeidet hjemme, og alle arbeidet også på lørdager. I tillegg har den teknologiske utviklingen og holdningen til hva som er "rent nok" bidratt til å redusere den totale tiden en familien bruker på husarbeid, og det betyr at tiden voksne og barn bruker _sammen_ faktisk har økt. Dette kan du google og lese mer om i Tidsnyttingsundersøkelsene til SSB. Jeg vet ikke hvor du har det fra at folk er sure når de kommer hjem i dag men var blide før? Selv tror jeg at fysisk krevende jobber både ute og hjemme samt lange arbeidsdager i tidligere tider kunne gjøre foreldre både fysisk og psykisk slitne i større grad i førindustriell og høyindustriell tid. I tillegg tror jeg at den hierarkiske forståelsen av alder og verdi førte til at barna var mer adskilt fra foreldrene. Det er ingen myte at når far kom hjem skulle barna være musestille og ikke synes, for far måtte få hvile. Hvor godt var det å være musestille som barn tror du? I dag tror jeg derimot A4-familiens gjøren og laden etter arbeidstid handler om å være sammen når man kan, det være seg ettermiddager, helger og ferier. Nemlig! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377070-likestillingens-pris/page/3/#findComment-3314686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.