Gjest Nervøs dame Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei Har en mann som har fått konstatert føflekkreft. Har lest endel om emne og ser at en skal være på jakt etter blant annet asymmetriske føflekker og de som har ulik farge. Når jeg begynner å sjekke meg selv ser jeg at jeg har mange (6-7 stk.) som har ulik farge. Dvs partier som er veldig mørke. De ser heller ikke ut som noen sirkel. De klør ikke og blør ikke. Jeg kan ikke kjenne de når jeg tar på de. De er en ca. halv cm i diameter. Vanskelig å se alle helt godt siden noen av de sitter på ryggen. Er redd for at dette kan være farlige føflekker. Eller kan føflekker se slik ut uten å være farlige? Den flekken som mannen min hadde var svart og klødde. Den så aldri ut som noen føflekk heller som et sår som fikk svart "roge" Mine ser ut som føflekker. Jeg har endel føflekker på hele kroppen, men de fleste er lyse og runde-eller lyse, men ikke runde(asymmetriske). Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg har hatt de som jeg lurer på om er farlige, siden jeg ikke har sjekket meg før. Vet da heller ikke om de har vokst noe siden jeg fikk de. Den ene jeg har sett lenge har ikke forandret seg. Fastlegen kan ikke så mye om dette. Når jeg spurte han om dette for flere år siden så viste han meg et bilde av en farlig føflekk og mine ser ikke slik ut. Etterpå det så har jeg ikke tenkt så mye på det helt til min mann fikk føflekkreft. Håper du kan gi meg noen fornuftige svar. Hilsen ei dame somerveldig nervøs. (40 år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377085-f%C3%B8flekker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei ! Forstår at dette med føflekker kan virke skummelt og komplisert , spesielt når det skjer noe slikt med en av ens nærmeste. Drsom de flekkene du beskriver er flere som er ganske like og har vært stabile over tid, er det svært lite sannsynlig at de er farlige. Slik som du beskriver hos mannen din at det var en flekk som så helt annerledes ut , som endret seg og med en gråsort fargeflekk på huden, er det som er mest vanlig . Dette mes varierende grad av pigmentering , uskarp avgrensning osv kan være vanskelig å bedømme. . Hvis man bare har noen få flekker som ser litt spesielle ut , hender det likevel at vi fjerner en eller flere av dem kirurgisk, spesielt dersom de sitter på steder der det er vanskelig å følge dem . Men kan nok tenkes at du bør få gått gjennom flekkene hos hudlege og studert dem på nært hold smatidig få råd og opplæring av hvordan du skal følge dem . Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377085-f%C3%B8flekker/#findComment-3316619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.