Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg har en samboer som for en tid siden hadde et hjerteinfarkt... Etter hjerteinfarktet har han sluttet å røyke og snuse, men spiser fortsatt ganske mye sukker (f.eks. litt sjokolade 2 ganger i uken og noen boller/kakestykker/større mengder snop 2 ganger i uken) og en del fet mat (dog mindre enn før). Vi forsøkte å lage fisk til middag 2-3 ganger i uken, men han ville ikke mer, så vi kuttet det ut... Han snakket om å begynne å trene, begynte så vidt, men ønsket ikke å fortsette... Nå går han kanskje 30-40 minutter om dagen, fordelt på mindre turer. Han fikk en del medisiner som han alltid har husket å ta. Jeg er litt redd for at dette med sukker/fet mat, og at han ikke trener, kan være farlig på sikt. Er veldig redd for at det skal komme et nytt infarkt? Hadde vært godt med et svar... Bekymrer jeg meg unødig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg synes ikke du bekymrer deg unødvendig. Får dere oppfølging? Det er ved noen avdelinger (hvor han ble behandlet) vanlig med en slags oppfølgings samtale(inkludert mer info om hva videre), evt kan fastlegen ta en slik samtale med dere begge. Han bør være mer aktiv enn dette og legge om kostholdet sitt langt mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3314916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg synes ikke du bekymrer deg unødvendig. Får dere oppfølging? Det er ved noen avdelinger (hvor han ble behandlet) vanlig med en slags oppfølgings samtale(inkludert mer info om hva videre), evt kan fastlegen ta en slik samtale med dere begge. Han bør være mer aktiv enn dette og legge om kostholdet sitt langt mer. Huffda, det var ikke helt det svaret jeg hadde håpet på. Det begynner å bli en stund siden infarktet, så nå er han for det meste bare innom legen for å fornye resepter. Han var med på et rehabiliteringsopplegg hvor han kom i gang med trening, men ønsket som nevnt ikke å fortsette. Jeg var med på et informasjonsmøte noen uker etter infarktet hvor jeg fikk en del informasjon også. Forsøkte å legge til rette for et sunnere kosthold i hjemmet og økt aktivitet (jeg lever i utgangspunktet ganske sunnt og trener 2-3 ganger i uken), men ble etterhvert møtt med at jeg var for kostholdsfiksert og burde lempe på forventningene mine... Utifra egne observasjoner vil jeg tro at han har lagt på seg 5-7 kg etter infarktet, han har en BMI på litt over 30. Han var ganske ung da han fikk infarktet, jeg er en del yngre, og vi har snakket om å få barn sammen. Dette med hjertet bekymrer meg en del (spørsmålet kunne nok like gjerne ha lagt på samlivsforumet). Hva tror du XbellaX, bør jeg stille flere krav? Går jeg en usikker framtid i møte hvis vi velger å stifte familie på tross av faktaene over? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3314958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Huffda, det var ikke helt det svaret jeg hadde håpet på. Det begynner å bli en stund siden infarktet, så nå er han for det meste bare innom legen for å fornye resepter. Han var med på et rehabiliteringsopplegg hvor han kom i gang med trening, men ønsket som nevnt ikke å fortsette. Jeg var med på et informasjonsmøte noen uker etter infarktet hvor jeg fikk en del informasjon også. Forsøkte å legge til rette for et sunnere kosthold i hjemmet og økt aktivitet (jeg lever i utgangspunktet ganske sunnt og trener 2-3 ganger i uken), men ble etterhvert møtt med at jeg var for kostholdsfiksert og burde lempe på forventningene mine... Utifra egne observasjoner vil jeg tro at han har lagt på seg 5-7 kg etter infarktet, han har en BMI på litt over 30. Han var ganske ung da han fikk infarktet, jeg er en del yngre, og vi har snakket om å få barn sammen. Dette med hjertet bekymrer meg en del (spørsmålet kunne nok like gjerne ha lagt på samlivsforumet). Hva tror du XbellaX, bør jeg stille flere krav? Går jeg en usikker framtid i møte hvis vi velger å stifte familie på tross av faktaene over? Men en BMI på 30 og over er han i klassen for fedme, jeg er klar over at BMI unøyaktig men likevel. Du spør om du har grunn til å være bekymret, jeg synes helt klart det med utgangspunkt i sykehistorie, null trening og et fettrikt kosthold med sukker. Han bør ned i vekt og han bør mer i aktivitet. Han kan gjerne spise fett (riktig fett vel og merke) men da bør han redusere betraktelig på karbohydratene og gi opp sukker. Klarer du å motivere ham eller er dette noe hans fastlege kanskje bør ta. Er han inne for noenlunde regelmessig sjekker hos legen kan du jo tipse hans lege om dette, med mindre du ønsker å være ærlig med ham og forklare ham at du er bekymret. Jeg er helt forferdelig på samlivsråd så jeg skal holde meg langt unna det feltet, men du spurte om du hadde grunn til å være bekymret ang hjertet -ja det synes jeg så absolutt du har. Jeg synes du utmerket godt kan legge dette også på samlivsforumet for å få flere svar og mer tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3314975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Men en BMI på 30 og over er han i klassen for fedme, jeg er klar over at BMI unøyaktig men likevel. Du spør om du har grunn til å være bekymret, jeg synes helt klart det med utgangspunkt i sykehistorie, null trening og et fettrikt kosthold med sukker. Han bør ned i vekt og han bør mer i aktivitet. Han kan gjerne spise fett (riktig fett vel og merke) men da bør han redusere betraktelig på karbohydratene og gi opp sukker. Klarer du å motivere ham eller er dette noe hans fastlege kanskje bør ta. Er han inne for noenlunde regelmessig sjekker hos legen kan du jo tipse hans lege om dette, med mindre du ønsker å være ærlig med ham og forklare ham at du er bekymret. Jeg er helt forferdelig på samlivsråd så jeg skal holde meg langt unna det feltet, men du spurte om du hadde grunn til å være bekymret ang hjertet -ja det synes jeg så absolutt du har. Jeg synes du utmerket godt kan legge dette også på samlivsforumet for å få flere svar og mer tips. Tusen takk for svar, da vet jeg iallefall at jeg ikke er alene om å tenke at dette kostholdet kan være farlig. Jeg skal tenke litt på å ta det opp med fastlegen, det var en god idé. Har forsøkt å ta det opp med samboer også, men han ser ikke ut til å ville ta inn over seg alvoret av situasjonen og mener at det han gjør er godt nok. Skriver sikkert et spørsmål på Samliv litt senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3314997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Bra at han har kuttet røyken og snusen. Også bra at han går 30-40 minutter turer i løpet av dagen. Det er det faktisk ikke alle som gjør :-) Forøvrig vil masing antakelig bare virke mot sin hensikt. Kanskje du heller kan "overraske" med god middag (laget på hjertesunne matvarer) et par ganger i uka? Da erstatter du forhåpentlig noe av det fete. Lage fruktsalat som snop? Kutte grønnsaker og servere med dip- som snop? Kan lage snopet kort tid etter middag (om det er da han normalt er søtsugen). Invitere på dans? Ut å gå fellestur et par ganger uka? Under påskudd at du har lyst å småprate med kjæresten din? Eller høre med han om dere kan gå å se på de fine båtene ved havna? Voksen mann er vanskelig å "oppdra". Og det å skifte vaner er også vanskelig. Han har vært flink som har kuttet såpass som du beskriver. Samtidig skjønner jeg, som Xbellax, din bekymring. Barn vil kunne virke aktiviserende. Det er mye bæring første år- og senere masse springing etter den lille... Legen snakker sikkert med din mann. Din mann må selv ta ansvar for egen helse. Du kan forsøke bruke litt kvinnelist (jmf ovenfor)- men utover det så er det lite du kan gjøre. Jobben ligger hos han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3314998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Tusen takk for svar, da vet jeg iallefall at jeg ikke er alene om å tenke at dette kostholdet kan være farlig. Jeg skal tenke litt på å ta det opp med fastlegen, det var en god idé. Har forsøkt å ta det opp med samboer også, men han ser ikke ut til å ville ta inn over seg alvoret av situasjonen og mener at det han gjør er godt nok. Skriver sikkert et spørsmål på Samliv litt senere. Svaret han gir deg er helt klassisk for maaange menn, han er med andre ord helt normal :-) Ja, forsøk også samlivsforumet, tror det kan være godt for deg å få litt tips og råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3315015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Bra at han har kuttet røyken og snusen. Også bra at han går 30-40 minutter turer i løpet av dagen. Det er det faktisk ikke alle som gjør :-) Forøvrig vil masing antakelig bare virke mot sin hensikt. Kanskje du heller kan "overraske" med god middag (laget på hjertesunne matvarer) et par ganger i uka? Da erstatter du forhåpentlig noe av det fete. Lage fruktsalat som snop? Kutte grønnsaker og servere med dip- som snop? Kan lage snopet kort tid etter middag (om det er da han normalt er søtsugen). Invitere på dans? Ut å gå fellestur et par ganger uka? Under påskudd at du har lyst å småprate med kjæresten din? Eller høre med han om dere kan gå å se på de fine båtene ved havna? Voksen mann er vanskelig å "oppdra". Og det å skifte vaner er også vanskelig. Han har vært flink som har kuttet såpass som du beskriver. Samtidig skjønner jeg, som Xbellax, din bekymring. Barn vil kunne virke aktiviserende. Det er mye bæring første år- og senere masse springing etter den lille... Legen snakker sikkert med din mann. Din mann må selv ta ansvar for egen helse. Du kan forsøke bruke litt kvinnelist (jmf ovenfor)- men utover det så er det lite du kan gjøre. Jobben ligger hos han. Takk for svaret og tipsene dine, sangsol. Jeg synes også at det han har klart er veldig bra (spesielt å gi opp nikotin). Fruktsalat og grønnsaker med dip er jo greie og sunne alternativer til snop. Kan prøve å lage det innimellom. Vi hadde grønnsaker med dip noen ganger før han ble syk, da virket det som om han likte det godt Jeg har forsøkt å ta han med ut noen turer, det pleier å være koselig, men noen ganger klager han over at jeg vil gå alt for langt Er vel rom for at jeg kan være litt mer forståelsesfull der og heller være fornøyd med litt kortere (og dermed gjerne også hyppigere) turer. Forsøkte å ta han med på fjellet noen ganger også, men det var veldig krevende for han, og der kan jeg nok skjønne at jeg rett og slett var litt for ambisiøs på hans vegne... Fra barndommen var han veldig glad i å gå i skogen, skal prøve å få han med meg på skogstur til våren. Vi har en fin skog noen km unna, som han ikke har besøkt enda. Kunne blitt fint og romantisk det Etter infarktet følte jeg selv at jeg kanskje ble litt for kontrollerende, i forhold til maten hjemme, noe han etterhvert ettertrykkelig bekreftet... Etter dette har jeg prøvd å ikke legge meg så mye opp i aktivitet og kosthold, for husfredens skyld. Samtidig var jo kontrollbehovet fordi jeg var redd, noe jeg altså har grunn til... Hmmm... Dette med at barn kan være aktiviserende er jo et godt poeng. Ikke tenkt så mye på det Vil bare ha en sunn (iallefall relativt) og frisk samboer jeg kan dele et langt og godt liv med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3315097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Takk for svaret og tipsene dine, sangsol. Jeg synes også at det han har klart er veldig bra (spesielt å gi opp nikotin). Fruktsalat og grønnsaker med dip er jo greie og sunne alternativer til snop. Kan prøve å lage det innimellom. Vi hadde grønnsaker med dip noen ganger før han ble syk, da virket det som om han likte det godt Jeg har forsøkt å ta han med ut noen turer, det pleier å være koselig, men noen ganger klager han over at jeg vil gå alt for langt Er vel rom for at jeg kan være litt mer forståelsesfull der og heller være fornøyd med litt kortere (og dermed gjerne også hyppigere) turer. Forsøkte å ta han med på fjellet noen ganger også, men det var veldig krevende for han, og der kan jeg nok skjønne at jeg rett og slett var litt for ambisiøs på hans vegne... Fra barndommen var han veldig glad i å gå i skogen, skal prøve å få han med meg på skogstur til våren. Vi har en fin skog noen km unna, som han ikke har besøkt enda. Kunne blitt fint og romantisk det Etter infarktet følte jeg selv at jeg kanskje ble litt for kontrollerende, i forhold til maten hjemme, noe han etterhvert ettertrykkelig bekreftet... Etter dette har jeg prøvd å ikke legge meg så mye opp i aktivitet og kosthold, for husfredens skyld. Samtidig var jo kontrollbehovet fordi jeg var redd, noe jeg altså har grunn til... Hmmm... Dette med at barn kan være aktiviserende er jo et godt poeng. Ikke tenkt så mye på det Vil bare ha en sunn (iallefall relativt) og frisk samboer jeg kan dele et langt og godt liv med. En annen ting jeg har registrert er at han liker faktisk sushi (selv om han generelt ikke er glad i fisk). Kanskje jeg bør se litt på hvordan jeg kunne ha tilberedt noe slikt selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3315101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 En annen ting jeg har registrert er at han liker faktisk sushi (selv om han generelt ikke er glad i fisk). Kanskje jeg bør se litt på hvordan jeg kunne ha tilberedt noe slikt selv Sushi er god mat :-) Fint at du lykkes å få han med på koselige turer. Det med skogstur hørtes også meget trivelig ut. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377115-etter-hjerteinfarktet/#findComment-3317569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.