Gjest Hjertespørsmål Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei, postet denne først på hjerte-karsykdommer, men fikk tips om at jeg gjerne kunne poste her også. Jeg har en samboer som for en tid siden hadde et hjerteinfarkt... Etter hjerteinfarktet har han sluttet å røyke og snuse, men spiser fortsatt ganske mye sukker (f.eks. litt sjokolade 2 ganger i uken og noen boller/kakestykker/større mengder snop 2 ganger i uken) og en del fet mat (dog mindre enn før). Vi forsøkte å lage fisk til middag 2-3 ganger i uken, men han ville ikke mer, så vi kuttet det ut... Han snakket om å begynne å trene, begynte så vidt, men ønsket ikke å fortsette... Nå går han kanskje 30-40 minutter om dagen, fordelt på mindre turer. Han fikk en del medisiner som han alltid har husket å ta. Jeg har vært litt redd for at dette med sukker/fet mat, og at han ikke trener, kan være farlig på sikt. Har vært redd for at det skal komme et nytt infarkt... På hjerte-karsykdommer forumet har jeg fått bekreftet at det ikke er uten grunn at jeg er bekymret og at han bør trene mer, spise sunnere og helst gå ned noen kg. Fikk noen gode råd om hvordan jeg selv kan bidra til dette på en ikke-intrengende/kontrollerende måte, f.eks. ved å tilberede sunt snop til oss og gjøre mosjon til en mer hyggelig aktivitet. Jeg var med på et informasjonsmøte noen uker etter infarktet hvor jeg fikk en del informasjon. Forsøkte å legge til rette for et sunnere kosthold i hjemmet og økt aktivitet (jeg lever i utgangspunktet ganske sunnt og trener 2-3 ganger i uken), men ble etterhvert møtt med at jeg var for kostholdsfiksert og burde lempe på forventningene mine (jeg var nok dessverre kanskje i overkant kontrollerende)... Samboer var ganske ung da han fikk infarktet, jeg er en del yngre, og vi har snakket om å få barn sammen. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å mase mer på han, men er jo bekymret... Selvfølgelig kan det være at ting vil bedres på sikt, men for meg er det umulig å vite. Han er veldig glad i mat og ser vel på det som en av livets store gleder (slik har jeg oppfattet det). Ønsker vel noen flere synspunkter, basert på det jeg har skrevet over... Bør jeg være fornøyd med status quo (og prøve litt "i det stille" å få han til å spise sunnere)? Bør jeg stille krav? Er det noe annet jeg bør gjøre? Dette har plaget meg en stund, og jeg vil bare få saken ut av verden så jeg kan bruke tiden min på noe bedre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377129-etter-hjerteinfarktet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.