Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei..

jeg er 20 år, har nå i to og ett halvt år gått på p pillen trionetta... gått opp noen kilo, og hatt en del hodepine... hodepinen var bare i perioder, og vekta var egentlig ikke noe problem...

min gynekolog nærmest insisterte på at jeg skulle begynne med yasmin... også at jeg burde ta ca 4 mnd pause pga tynn slimhinne på livmoren.

etter å ha snakket med en annen lege (da jeg brakk benet i sommer) som sa at det med pause laget nok mer bry for meg enn det var til nytte... han sa han syntes det var et meget gammelmodig råd....

(hva er din mening om akkurat det problemet... kunne tenke meg flere synspunkter.....)

nå har jeg altså startet på Yasmin uten pause. skal begynne på brett nummer 2 nå førstkommende søndag.

humøret mitt fungerer som en uregelmessig jojo. plutselig en kveld kan jeg bare sitte å gråte, alt er absolutt pyton... selvom jeg har et helt stabilt og rolig kjærlighetsforhold som har vart i litt over ett år, så alt er jo egentlig helt i orden.. vi bor nesten sammen, (har to steder men er alltid på samme sted) ingen problemer... jeg går på høgskolen... en del stress i blandt, men jeg føler selv jeg takler det bra...

hodepinen er fortsatt der, så det ser jo ikke akkurat bedre ut....

Yasmin skal jo være den fantastiske vidunderpillen... *sukk*

forrige gang jeg startet på p-pille.. altså trionetta for over to år siden hadde jeg småblødninger ganske javnt i 4 mnd... legene kaldte det en tilvendingsperiode, men dette er en bivirkning som går ut over flere enn meg selv.... kjæresten min vet at jeg er plaget og støtter meg så godt han kan, men det er nok ikke alltid så lett når jeg faktisk glefser tilbake... ber alltid om unskyldnng.. men da føles det for sent....

bare lurte på om du hadde noen synspunkter på min situasjon, tror du humørsvigningene vi gå over? vil i så fald Yasmin være sunnere for kroppen enn for eksempel Trionetta som jeg har brukt tidligere....

har lakt merke til at det er samme pillene hele månten på ett yasminbrett, mens for eksempel trionetta har forskjellige hormonfaser.... er det bra? har det allikevel amme virkning?

håper du har mulighet til å kommentere litt forskjellige ting i innlegget mitt....

på forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37724-yasmin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en tilsiktet effekt med p-pille at slimhinnen blir tynn, derfor blir blødningen mindre, den vokser ut etter få uker når du slutter med pillen.

Det er ingen grunn til å holde pause før du ikke har bruk for pillen eller ønsker å bli gravid. Det er liten forskjell på p-pille, og kvinner reagerer forskjellig, men det kan være lurt å bytte til annet merke som du har gjort. Trionetta er tre-fase pille og Yasmin er monofasisk, det betyr lite, men med Yasmin er det lettere å hoppe over mensen, hvis man ønsker å slippe blødning i kortere eller lengre periode. Noen får PMS plager på 3-fasepiller, men man får totalt sett litt mindre hormon i seg med denne type.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37724-yasmin/#findComment-143967
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...