Gå til innhold

Fremfall

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne, 36 år

Hei! Jeg har 3 barn. Etter den andre fødselen fikk jeg cystocele og lett rectocele. Dette ble kraftig forverret etter den tredje fødselen for to og et halvt år siden. For ca ett og et halvt år siden ble jeg operert for cystocele. Operasjonen var vellykket, men jeg kjente tendens til rectocele. Etter et tygre løft i jobbsammenheng ble symptomene forverret, og gynekologisk undersøkelse viste "stort rectocele". Jeg er nå operert for rectocele (2 mnd siden). Jeg har vært til kontroll og gynekologen som opererte meg var tydelig på at resultatet var vellykket. Jeg har også en opplevelse av at den bakre veggen er på plass. Det ble imidlertid konstatert at den nederste delen av den fremre vegge har falt noe ned, og jeg kjenner dette som en tyngdefornemmelse i skjeden. I tillegg opplever jeg at det området som er strammet opp i den bakre veggen kjennes som et stramt bånd og på en måte har jeg en tyngdefornemmelse også her. Er dette normalt? Selv om den bakre veggen er på plass igjen, så er det nesten mer plagsomt å kjenne på dette stramme båndet. I fra den fremre veggen kjenner jeg ofte lette smerter, som om det blir dradd i strukturene i veggen på en måte. Litt vanskelig å beskrive. Men jeg føler meg ganske redusert. Er redd for å løfte og ta i, og opplever underlivet som smertefullt, med strekk og tyngdefonemmelse. Det er ikke aktuelt med reoperasjon av den fremre veggen då den nederste delen inneholder nerver som styrer vannlating. Jeg forstår dette, men lurer likevel på om det er noe som kan gjøres? Jeg har fått utskrift av journal etter operasjon og undersøkelser og der står det at portio ikke er sunket ned. Jeg kan kjenne livmortappen ca 5-6 cm inne i skjeden. Er dette normalt, eller betyr det at den har falt ned/er i ferd med å falle ned? Er det større risiko for at jeg opplever nytt fremfall, eventuellt kraftig forverring etter overgangsalder? Kan jeg forvente bedring av strekkfølelse i den bakre veggen, og kan bekkenbunnstrening hjelpe mot fremfallet av den nedre delen av fremre vegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377297-fremfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er ganske vanlig. Før i tiden foretok man rutinemessig ‘bakre plastikk’ samtidig med fremre plastikk da det var tendens til at det oppsto ‘bakre fremfall’ i ettertiden, men man sluttet da den bakre plastikk kan gi ubehag som du opplever. Man syr bekkenbunnsmuskulaturen sammen i midten, og det kan gi en strammende fornemmelse. Det blir bedre med tiden. Med hensyn til svekkelsen forrest i skjeden, så kan noe nok bedres med muskeløvelser, men her synes jeg du skal bli henvist til en fysioterapeut som kan instruere deg i de riktige øvelser. Livmortapp 5-6 cm inne i skjeden er helt normalt. Det er alltid risiko for tilbakefall, men man har flere metoder, for eksempel innleggelse av kunstmateriale, men det bør du vente med i det lengste. Etter overgangsalderen bør du bruke lokal østrogen. Har du fått undersøkt status hos de som har operert deg og fått råd fra dem? Du kan evt søke hjelp hos gynekologer med spesiell kompetanse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377297-fremfall/#findComment-3317909
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...