Gjest Kristine Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 Hei Mette! Håper du kan gi meg noen råd.. Er 31 år gammel og er ufrivillig barnløs pga.endometriose. Nå skal vi adoptere og reiser om ca.3 mnd. for å hente et svært etterlengtet barn. MEN, jeg har et problem som bekymrer meg veldig. Jeg har konstante smerter i venstre side av underlivet. Varierende styrke, men noen ganger så vondt at jeg ikke kan være i ro.. Er blitt operert diagnostisk laparascopi og senere en gang for å fjerne endometriose. Ble siste gang operert laparatomi i 1998, fordi jeg hadde sammenvoksninger mellom tarm og livmor. Antar selv at det er nye sammenvoksninger i forbindelse med tarmen. Hvilke behandlingsmuligheter har jeg? Føler selv at noe MÅ gjøres, selv om det er store sjanser for nye sammenvoksninger. Er det noen gynekologer/gastrokirurger som er spesialister på dette? På fohånd takk for svar Mette, du gjør en kjempejobb! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37738-endo-m-sammenvoksninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Desverre har sammenvoksninger tendens til å komme tilbake. Hvis du har endometriose mellom tarm og livmor kan det være en krevende operasjon som ofte gjøres i fellesskap mellom kirurg og gynekolog. Jeg vet ikke om du har denne type (rektovaginal endometriose)? PÅ ullevål er de flinke med denne type operasjon. Har du forsøkt hormonbehandling? Den er ikke spesielt effektiv ved sammenvoksninger, men noen effekt kan man kanskje oppnå. GnRH-analog som Zoladex kan forsøkes, evt med tillegg av Livial eller Synarela om du får mye bivirkninger (hetetokter). I noen tilfeller kan den beste løsning være å 'fjerne alt' dvs. livmor og eggstokker og så bruke hormoner, men da skal andre muligheter være forsøkt, mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37738-endo-m-sammenvoksninger/#findComment-144008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.