Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 35 år, som fikk et barn for noen år siden. Jeg har siden jeg var 14 år hatt diagnosen PCOS, og alltid fått beskjed om at det ville bli vanskelig for meg å bli gravid. Jeg ble gravid uten hjelpemidler med førstemann, det tok ca 6 mnd. Jeg har nylig hatt en kikkehullsoperasjon, hvor de gikk gjennom navlen, og blant annet tittet på eggstokker og eggledere (pga mye smerter). De sa at alt så fint ut, og at eggstokkene IKKE var typiske PCOS eggstokker. De hadde små cyster rundt seg, og var ikke forstørret og så ellers helt normale ut. Nå viser det seg at jeg har blitt gravid, det var ikke planlagt, og det skjedde i løpet av kun 2-3 måneder. Vi sitter nå med spørsmålet om vi skal avbryte graviditeten, pga mange forskjellige ting, men jeg lurer på i den forbindelse om vi har hatt "kjempeflaks" denne gangen, eller om det nå ser ut som om det vil være lettere for meg å bli gravid enn vi tidligere har trodd, selv om vi skulle vente ett år eller to til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377449-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det virker som du har normal fruktbarhet i og med at du to ganger har hatt lett for å bli gravid. Jeg vet ikke hva diagnosen PCOS bygger på. Hvis du har regelmessige menstruasjonssykler, så har du sannsynligvis normal eggløsning. Jeg vil ikke legge vekst på at du har fått diagnosen PCOS. Viktigere for meg er å se på din alder. I slutten av 30-årene reduseres fruktbarheten merkbart, man bruker mye lengre tid på å bli gravid og risiko for abort øker. Det må tas med i betraktning ved vurdering avbrytelse.

Jeg håper dere kommer til et en god avgjørelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377449-pcos/#findComment-3318687
Del på andre sider

Hvis dere gjerne vil ha et barn til, men bare ikke akkurat nå så hadde jeg ikke tatt sjansen på å ta det bort. Med din diagnose og din alder tatt i betraktning (din fruktbarhet synker fra nå av, selv om det ikke betyr at det er umulig å bli gravid senere altså, det kan bare bli litt vanskeligere) så blir det neppe lettere om noen år.

Dersom dere ikke hadde tenkt å få flere og ikke har noe stort ønske om det så hadde jeg nok vurdert abort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377449-pcos/#findComment-3318728
Del på andre sider

Det virker som du har normal fruktbarhet i og med at du to ganger har hatt lett for å bli gravid. Jeg vet ikke hva diagnosen PCOS bygger på. Hvis du har regelmessige menstruasjonssykler, så har du sannsynligvis normal eggløsning. Jeg vil ikke legge vekst på at du har fått diagnosen PCOS. Viktigere for meg er å se på din alder. I slutten av 30-årene reduseres fruktbarheten merkbart, man bruker mye lengre tid på å bli gravid og risiko for abort øker. Det må tas med i betraktning ved vurdering avbrytelse.

Jeg håper dere kommer til et en god avgjørelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei og takk for rask respons.

Jeg har ikke hatt regelmessig menstrasjon på mange år nå, dvs jeg har gått på Diane, og da syklusen vært regelmessig, men de få gangene jeg har gått av Diane, har det gått noen måneder før jeg har fått menstrasjon igjen, og den har ikke vært regelmessig. Jeg har gått på Metformin (mot insulinresistens) en periode nå, kan det ha bidratt til at jeg ble så fort gravid denne gangen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377449-pcos/#findComment-3318886
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...